Betala försäkringar eller spara pengar?

Finns de någon som valt att välja bort försäkring för att själv spara detta för att sedan avveckla kostnaderna till annat, såsom sparande eller annat?

Du får nog specificera vilken försäkring det gäller. :blush:

Sen får du ställa frågan om det värsta händer, har du pengar att ersätta värdet på det som förstördes, skadades eller dödades (tänker trafikförsäkring)?

2 gillningar

Ja, på sätt och vis. Jag har ingen livförsäkring, jag har aldrig helförsäkrat mina bilar, jag hade inte djurförsäkring när sådan var aktuell etc.

Men man ska ju tänka till ordentligt kring sina beslut innan de tas. Vad innebär alternativet s a s.

3 gillningar

I mitt fall så har vi
2 olycksfallsförsäkring
3 barnförsäkring
3 kattförsäkring
1 bilförsäkring
1 villaförsäkring
1 sakförsäkring

olycksfall och barnförsäkringar skulle jag låta vara kvar men de andra försäkringarna är en årskostnad på 24000 kr.

Anser man de vara en liten kostnad med säkerhet även om de aldrig händer att man behöver använda försäkring.

Har du då valt att ha någon typ av buffert för detta?

Vad kostar det att ersätta ett nerbrunnet hus? Och kanske grannens? Om branden sprider sig.

Vad kostar en operation för katterna?

Vad kostar det om du kvaddar bilen och någon annans bil och kanske skadar de som sitter i bilen?

Osv.

Räkna på värsta scenariet på varje försäkring, men att du också kollar om det finns billigare alternativ.

Har du 25 miljoner på banken, då kanske du kan skippa vissa försäkringar. Men jag skulle tänka mig för. :see_no_evil:

3 gillningar

Ja, buffert och pragmatism. :sweat_smile: …lite beroende på försäkring. Idag har jag villahem- (för att det är för kostsamt att ersätta) och bil- (för att jag måste). Jag tror det är alla egentliga försäkringar. Utöver det kör jag friskvårdsavtal hos tandläkaren, men hade nog i princip kunnat skippa det också.

2 gillningar

Jag håller med @melwa här. Ta katten som exempel. Är du redo för 80k för en operation eller hård nog att ta avlivningsbeslutet?

Samma sak gäller annat. Bilen (utöver trafik-) får du ersätta själv om nåt händer. Kostar den 500k, 50k eller 5k. Det måste ju avgöra t ex.

3 gillningar

Jag har ganska enkla försäkringar.

Bilen, huset och sjuk/personförsäkring. Till detta så har jag lagt på en livförsäkring på mig för att min fästmö skall kunna lösa lånet på huset om nått händer med mig. Detta så hon kan bo kvar med våra eventuella framtid barn.

4 gillningar

Vi är förmodligen överförsäkrade :slight_smile:

Tror inte jag skulle sova gott om natten annars.

3 gillningar

Haha - minns att det blev ett jävla liv i min omgivning när jag valde bort mina 3 döttrar men kopplade på sonen till min och hustruns sjukvårdsförsäkringar.
Grabben lirade hockey, tränade friidrott och boxning samt övrig tid höll han på med parkour på Stockholms gator och parker så jag tyckte en sjukvårdsförsäkring var motiverad.

Tjejerna satt mest hemma på sina rum och umgicks med kompisar så jag såg inte någon överhängande risk för skador som inte den allmänna sjukvården kunde klara av inom skälig tid.

Det fanns givetvis bekanta som ville göra mina val till en könsfråga mellan pojkar och flickor medans det för mig helt enkelt bara handlade om den potentiella olycksrisken i barnens olika fritidsaktiviteter.

5 gillningar

Ang mina hundförsäkringar genom åren.när jag kollade vad mina hundar kostat i försäkring och vad jag fått tillbaka s har det gått plus minus noll
Och då var det ändå inga jätte operationer utan mindre saker och om jag fick ut livförsäkrings beloppet så gick jag nästan på plus.s har det varit i stort sett med alla 2 boxrar,1 mops,1 snauzer

Däremot alla små försäkringar som man kan lösa på prylar du köper det gör jag aldrig dom finns ju i hemförsäkringen

3 gillningar

Jag har precis slopat hundförsäkringen. Hunden är gammal och inget av det som sannolikt händer täcks ändå så jag har en bra buffert istället. Mtp hans ålder så kommer jag inte att vidta några stora åtgärder om han blir sjuk eller förolyckas men har råd att fixa brutna ben och så.

1 gillning

Har gården försäkrad. Bilarna har helförsäkring, lite för nya ännu för halv- eller trafikförsäkring. Men det kanske börjar bli dags att se över. Traktorer endast trafikförsäkring. Jakthunden har försäkring. Han har ju en hög risk när han är ute och jagar vildsvin tex. Hästarnas sade jag upp för snart 10 år sedan. Får bli slakt om det värsta skulle hända. Hästar är superdyra att försäkra. Övriga djur har ingen försäkring. Alla i familjen är föräkrade. Så det blir en rejäl summa tyvärr. Men har gått igenom allt och är nöjd på den här nivån. Ändrat alla försäkringar till månadsvis betalning och autogiro så slipper jag se eländet och får det fördelat jämt över året.

3 gillningar

Försäkringar är fantastiska, tex för att man slipper hålla likvida medel för att ersätta ett nedbränt hus eller tex en operation av katten. Att spara ned på försäkringar skulle innebära att du kommer kunna investera mindre pengar eftersom du måste behålla kontanta medel ifall en olycka sker. Sen finns det ju massor av onödiga försäkringar men det är ju en annan fråga

3 gillningar

Vi har valt bort våra kattförsäkringar och har sagt att vi hellre tar bort än att lägga orimliga summor på en katt. Med det sagt så älskar vi våra två katter.

Du kan även se över din sakförsäkring, vet inte vad det gäller men elektronik är sällan värt att försäkra. Vissa har värmepumpsförsäkring och det är okej förutsatt att du inte kan hålla buffert för en ny pump.

Resterande försäkringar är nödvändigt ont och ändå en liten del i era totala utgifter på ett år. Se hellre över onödiga utgifter som inte skapar ett värde så som streamingtjänster, dubbelförsäkringar, medlemsavgifter osv. Utan att vara kontroversiell så tycker jag även facket bör ifrågasättas utifrån personlig situation om man enbart ser till sin privatekonomi. Ni har mer att spara där än på försäkringar som faktiskt fyller en funktion och värde i er vardag med hänsyn till risk, jämfört med konsumtion.

Ang kattförsäkring så var det en självklarhet för mig. Jag ville aldrig vara i en situation där jag behövde välja mellan att hjälpa katten eller inte, av ekonomiska skäl. Det var en struntsumma ändå, så der var en “skönt att slippa tänka på det”-grej.

Vilket jag tycker är styrkan med de flesta försäkringar, man betalar för “sova gott om natten”.

2 gillningar

Dumsnålt att välja bort försäkringar för att spara pengar.

1 gillning

Just detta med katt/djur. Vi har precis varit i den situationen att katten var krasslig och lades in, hon var lite uttorkad och behövde behandling. Innan vi ens visste vad det var hade det rasslat iväg 25-30 000 för typ tre dygn med några olika tester och undersökningar.

Det är lätt att säga att man ska avliva men att göra det direkt utan att ens utreda är väldigt tufft mot en familjemedlem. Skulle rekommendera alla att ha försäkring som täcker upp till 100 000 för att inte behöva låta pengarna styra när man väl står där, det är svårt nog ändå. Det är trots allt mycket billigare med försäkring än med en veterinärbehandling på ett par dagar.

3 gillningar

Jag/vi har ofta 2 bilar i drift, Och tidvis 1 motorcykel och 1 husvagn.
Alla bilar runt värde säg 70.000 eller billigare ( Har ingen dyrare just nu) kör vi “Trafik extra” från IF. Trafik + räddning, ansvar och stöld. Suveränt pris. 1500-2000 per år. Även för min stora landsvägssedan med nära 300 hästkrafter och 250 km/timme i toppfart.
Husvagnen var värd ca 30.000 och oförsäkrad (trafik går på bilen). Senaste Motorcykeln på 1100 kubik var en glidare och kostade <2000 per år helförsäkrad helår !.
Nackdel med “trafik extra” är att man får betala glasskador själv och man blir för snål för att laga småbucklor. Vi har en sån glasskada i snitt var 10:e år max per bil.
Att orsaka krasch med mycket skador vilka skrotar bilen har känts som låg risk. Bara några mindre bucklor under snart 50 år. Kört bil/mc sedan 1970-talet.
På hem/husförsäkring vill vi vara bra försäkrade mot stor skada. STÖRSTA hemförsäkringarna har ofta en låg gräns för summerad maximal åldersnedskrivning. OM jag inte valt den är “typ allt” i vårt äldre hus nedskrivet maximalt till lågt värde. En enorm ekonomisk smäll om huset brinner ned.
Väljer däremot alltid maximal självrisk för att minimera premien på hemförsäkringen. Väldigt få skador på 50 år. Kanske 5 st.