Tycker man ska ha hem och trafikförsäkring samt bra koll på sin reseförsäkring genom kreditkort. Men samtidigt inte vara naiv och ha övertro på försäkringar. Många har kryphål, begränsningar och dolda avgiftsökningar allt eftersom risken ökar/tiden går.
Att överbetala försäkringar under hela livet innebär en stor alternativkostnad. Gillar ideen att sätta in pengar i sin egen ”börsförsäkring” som man helt själv kan styra över.
Bor man i USA är läget annorlunda speciellt kring sjukvård/juridik men i Sverige har vi mycket subventionerat med högkostnadsskydd m.m.
Vilka försäkringar tänker du på som täcker situationer där man behöver stora mängder kontanta medel (alltså mer än man har på lönekontot plus i kredit) snabbare än vad det tar att likvidera fondandelar?
Själv har jag inte en enda försäkring annat än de försäkringar jag fått automatiskt genom stat och arbetsgivare.
Jag tror inte jag förstår frågan. Det jag menar är att om du tex inte har någon hemförsäkring så bör du ha x miljoner kontant så du har likvida medel till att bygga ett nytt hus ifall ditt brinner upp
Detta är lite en av anledningar varför försäkringar finns (minimera reserverade pengar) . Tänk typ en fabrik. Istället för att ha x antal miljoner reserverade för att kunna bygga upp fabriken ifall den brinner upp så kan man istället använda pengarna till annat
Nej, det är definitivt inte alls så att Du själv måste stå för kostnaden själv om något skulle hända med Din bil.
Det är enbart om Du själv är vållande som du inte har möjlighet att söka ersättning hos den som skadat din bil.
Roligt att du skriver om försäkringar och skadestånd/ersättningssansvar/skyldighet.
Tyvärr så verkar du mest skjuta från höften utan anknytning till verkligheten.
Naturligtvis ska man ha en Trafikförsäkring på sin bil det är ju så lagen säger.
En Trafikförsäkring kostar runt 2.000 kr per år.
Att ha ett Trafikförsäkringspliktigt fordon oförsäkrat kostar över 50.000 kr om året i avgift till Trafikförsäkringsföreningen.
Om du är vållande till en Trafikolycka då är det dinTrafikförsäkring som tar hand om kostnaderna hos dina motparter.
Men det händer att folk kör bil utan trafikförsäkring, så jag är fortfarande med i verkligheten.
Har också varit med om tre trafikolyckor med tillhörande 8 försäkringsärenden, skadeståndsanspråk, rättegång och efterföljande logistik.
Har därtill varit med om två husbränder och en stor vattenskada. Så vet även vad dessa innebär.
Så jag kommer aldrig rekommendera någon att vara dumsnål när det gäller saker man inte själv kan påverka och som kan ge stora konsekvenser, både på ekonomin och för sin familj.
Så jag har koll på en hel del, tyvärr.
Edit
Kollade lite siffror om trafikförsäkring, cirka 60 000 bilar körs varje år utan försäkring. Vid olycka får den oförsäkrade betala en hög straffavgift och troligen böter på det. Men är nog mer än 24 000kr men kanske inte astronomiska siffror.
Spara in på annat istället tycker jag. Den dagen det sker något så är det skönt att ha försäkringar att luta sig tillbaka på.
Jag själv har de 2 senaste åren cashat ut över
500 000k på alla mina försäkringar där den största var från min cancerförsäkring, där Chubb betalade ut 307k och Folksam 50k samt Skandia 48k.
Sen har jag fått ut 52k på olycksfallsförsäkring och över 40k på djurförsäkringarna.
Cancerförsäkringen var det nära att jag sa upp då den var rätt dyr, men så kom den dagen då man fick ett cancerbesked och när pengarna hade betalats ut så sade jag upp denna.
Jajamän. Har en Toyota aygo idag med 1200kr i försäkring per år hade en Bmw m4 med 18000kr tidigare och en mc Ducati v4s panigale 12000kr halvförsäkring som jag sålde nyligen. Reser nu massor igen till USA (Florida) igen istället med pengarna och ser NHL hockey live.
Har respektive men inga barn.
Ägd bostad och bil men inte så mycket värde på lösöre och annat.
Vi har hemförsäkring, A-kassa och helförsäkring på bil.
Ingen sjuk-, olycksfalls- eller livförsäkring privat.
Inget generellt återbetalningsskydd i ordinarie tjänstepension men om någon av oss dör får den andra några hundra tusen kr via livförsäkringen som ingår automatiskt där.
Har återbetalningsskydd på löneväxlade pengar men det är inte så mycket än.
Det jag suttit och tittat lite på är sjuk-och olycksfallsförsäkring men vi har redan så pass mycket pengar sparat att några hundra tusen kr extra inte ger oss mer trygghet på kort sikt.
Om vi hade börjat från noll kanske vi hade skaffat det så här i efterhand men nu när vi redan har tillräckligt för att klara oss i årtionden utan stöd eller bidrag utifrån ser jag inte poängen lika mycket.
Jag tror att det är bra att räkna på vad man får ut av sina försäkringar i olika situationer och vad det gör för praktisk skillnad. Ska det ge trygghet eller vara lyxpengar som plåster på såren som läggs på den befintliga högen? Jag lutar åt att syftet med det borde vara bastrygghet.
Skulle det vara billigare än det är hade jag nog skaffat det.
Skulle jag skaffa något jag inte har i dagsläget är det sjuk och olycksfallsförsäkring. Livförsäkring behövs inte alls i vårt fall.