Olika försäkringar på olika nivåer i rikedomstrappan

Funderar på det här med försäkringar. De försäkringar som kändes extremt viktiga på nivå 2-3 i rikedomstrappan (typ sjukförsäkring för att kompensera lönebortfall) känns ju inte lika relevanta när man är på nivå fyra och överväger en FIRE. En livförsäkring på nivå fem kanske inte är riktigt lika relevant som på lägre nivåer o.s.v. då pengar inte är ett problem längre. En fullförsäkrad bruksbil är inte lika relevant om du ändå är på en hög nivå i rikedomstrappan och bara köper en ny. Orsaken till att man behöver en viss typ av försäkring på en lägre nivå kan ju vara en annan på en högre nivå i trappan.
Är verkligen inte någon expert på försäkringar, men funderar på om man kan göra någon slags matris över detta? Frågar man försäkringsbolagen så behöver man ju köpa allt!

1 gillning

Jan brukar säga något i stil med “försäkra endast det du inte har råd att förlora”.

Men sen kan man även fundera på kostnad vs nytta. Jag har kvar försäkringar tills de blir för dyra mot den nyttan de ger.

Är på nivå 4.

1 gillning

Jag har fasat ut försäkringar i takt med att jag har fått råd att betala ur fickan det som jag tidigare försäkrat. Dvs jag har bara försäkringar för det jag inte anser mig ha råd att betala om skiten träffar fläkten. Enda försäkringarna jag har numera är radhus och bil och bilen funderar jag på att gå ner till halvförsäkring.

1 gillning

Absolut olika behov. Har fasat ut livförsäkringen sedan ett tag tillbaka. Har även lämnat a-kassan (som ju är en form av försäkring) då jag dels har AB vilket gör det rejält krångligt att söka ersättning (nästan omöjligt), dels upplever att jag hellre begår FIRE än ger mig i kast med arbetsförmedlingen. Hade inte varit lika självklart när jag var nivå 2/3

Likt många andra försäkringar spelar a-kassa och livförsäkring på rädslor, rädslor som inte är så relevanta på steg 4+ i trappan. Som du säger, frågar du försäkringsbolagen/a-kassan/facken är det väldigt viktigt att försäkra allt. Alla argument du får när du vill avsluta dessa spelar på ”är du verkligen säker på det här, nu tar du all risk själv”

Med en skaplig portfölj och möjlighet till belåning kan de flesta parera likviditets/ kassaflödesproblem som annars löses med försäkringar.

1 gillning

När min anställning upphörde sade jag upp A-kassan och gick ur facket. Grupplivförsäkring och TGL upphörde och ersattes ej.

Nivå-4

1 gillning

Jag är inne på att säga upp en del försäkringar känner att man inte får ut mycket av dem dock kostar de inte så mycket.

Att få ett litet engångsbelopp känns meningslöst om något skulle hända det är försörjning på sikt som känns relevant.

Lutar åt att säga upp liv/olycksfall/sjuk finns det någon som har argument mot det? Den jag ser är att jag nog aldrig kan teckna nya pga sjukdom som jag inte fick ersättning för iaf.

1 gillning

Ja, man kan resonera lite annorlunda. Som ung försäkrade jag oftast min telefon, det skulle jag aldrig göra nu t ex. Nu är jag nivå “bara” nivå 3 men jag tänker mig att även på högre nivåer så är vissa försäkringar givna även om man har råd att ersätta oavsett. Hem, villa, bil t ex. Tror ingen kör en nyare bil med bara trafikförsäkring även om de har råd att köpa en ny om det händer något.

Sen tillkommer kanske lite försäkringar som inte är aktuella för oss längre ned i trappan?

Kansker mer beror på livstil än rikedomen i sig förstås.

2 gillningar

När jag skulle välja fritidshusförsäkring tänkte jag lite på 0,01%-regeln och tog det större paketet. Däremot tar jag till mig att det kanske inte är någon större mening att fortsätta med livförsäkring (nivå 4 individuellt, inget bolån, snart vuxet barn som även kommer ärva betydande belopp från andra håll).

1 gillning

Nu bor jag på andra sidan Atlanten så det kanske är annorlunda i Sverige. Men här är det tyvärr så att man i vissa fall måste ha mer/större försäkringar om man är lite förmögen då man blir en måltavla för ambulance chasers som vet att man kan betala vansinnesbelopp.

Så man måste ha flera miljoner dollar i försäkring om någon skulle halka på en isfläck på trottoaren framför ditt hus, bilförsäkring som täcker flera miljoner dollar. Jag tror att minimum bilförsäkring täcker typ 25 000 dollar i skador på andra och många har väl en sådan försäkring. Själv har jag 500 000 dollar där och om det skulle bli en högre summa så har jag en umbrella försäkring på ytterligare 3 000 000 dollar. Det är ändå inte särslilt dyrt, kanske 350 dollar per månad eller så men ändå lite surt att det ska vara så.

Men försäkring på telefoner, avbokningsskydd på resor, reseförsäkringar (som ofta bara täcker upp till 50 000 dollar ändå om man läser villkoren), cancerförsäkringar osv skippar jag helt. I värsta fall får man betala ur fickan. Likaså kör jag väldigt hög självrisk på hemförsäkring och bilförsäkring för att få ner månadskostnaden.

Edit: Kan vara bra att veta om man semestrar här också och är nivå 4. Se till att ha en bra försäkring på hyrbilen. Om du krockar med någon (om ens en liten fender bender) så känns det som att det är typ 50% chans att de kommer låtsas bli invalider för livet och stämma dig. Då vill du ha en bra försäkring.

4 gillningar

Vad blir månadskostnaden totalt? Låter rätt dyrt.

Jag tycker 12tkr per år för bilen är mycket. Villahemförsäkring 6tkr. Ett tag hade jag privat sjukförsäkring för 5tkr om året. Det är väl ingenting i det sammanhanget gissar jag?

Jag är f.ö. helt på ts linje. När det gäller Sverige iaf.

1 gillning

Kollade just upp kostnaderna. Höftade lite ovanför.

2956 UDS per år i bilförsäkring, 500 USD per år i umbrella försäkring, 2817 USD per år i hemförsäkring, runt 70 dollar per månad i Workers comp försäkring om vår nanny skulle halka osv, 90 dollar per månad i livförsäkring (tror jag, svårt att hitta vad jag betalar). Vet inte vad jag betalar i sjukföräkring då det dras från lönen innan det når banken men det är nog en hel del.

Så drygt 680 USD per månad exklusive sjukförsäkring. Tjänar dock bra, kanske 24k USD efter skatt per månad så jag märker inte av det där direkt. Hemförsäkringen stör mig dock för jag känner på mig att i princip alla använder den för att byta tak. Man hittar någon skrupellös takfirma som intygar att det var hagekskador efter en storm så får man ett nytt tak av försäkringsbolaget. Tyvärr är jag själv för moralisk för att göra det så jag betalar förmodligen för alla mina grannars tak medans jag en dag kommer få betala cash.

1 gillning

Jag valde att säga upp försäkringarna. Kunde inte hitta någon vettig anledning att ha kvar dem.