Jag har köpt ny bil och köpte nu en försäkring. Då inventerade jag lite och insåg att jag betalar sjuka summor för försäkringar.
Vad betalar ni? Jag har maxat allt, men är tveksam till om det är värt det då jag egentligen skulle ha råd att betala det mesta ur fickan. Hur tänker ni ?
Jag försäkrar inte sådant jag har råd att ersätta, och när jag försäkrar så väljer jag så hög självrisk som möjligt. Det finns en anledning till att jag har en buffert.
Har i princip enbart hemförsäkring för 1200 kr/år. Har båt och därmed också båtförsäkring eftersom båtklubben kräver det, den kostar också ca 1200 kr/år. Det är allt.
Med villa, bil och två barn är det svårt att göra något åt kostnaden är min spontana tanke. Utan att veta ålder/värde på bilen så är allt detta är sådant som bör försäkras.
Barnförsäkringar flyttar man inte gärna på, särskilt inte om barnen under försäkringstiden utvecklat/visat någonting som möjligen skulle kunna innebära begränsningar i försäkringen vid nytecknande.
Du kommer säkert betala “sjuka” summor i förhållande till vissa andra, men vad folk utan barn eller bil i sin hyresrätt betalar för försäkringar är en helt annan femma och inte jämförbart.
Ring Folksam och pruta!
Vi har hemförsäkringen via LF som även är vår bank. 20% tack vare detta.
10% rabatt till tack vare hemlarm och ytterligare 10% för vattenfelsbrytare. Sedan har vi än mer rabatt för att vi är guldkunder.
Ena sonens barnförsäkring kostar 1600 per år med alla rabatter hos Länsförsäkringar.
Den för barn 2 som är hos Folksam betalar vi 3300 per år.
Jag reagerar väl igentligen bara på att villaförsäkring är dyrare än vad jag själv betalar. Men ditt hus kanske är dubbelt så stort!
Reagerarade även på att du inte har några personförsäkringar. Vi har tecknat livförsäkring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring och diagnosförsäkring via facket. Kostar inte många kronor.
Har samlat villahemförsäkring och bilförsäkring hos länsförsäkringar Östgöta. Är även bankkund. Det ger 15% rabatt på försäkringarna + 1200kr i sjäkvriskreducering/år. Brukar få en slant i återbäring varje år med. Folksam har ju också återbäring.
Betalar 6500kr/år för villahemförsäkringen hos LF före rabatten. Tyckte försäkringarna såg likvärdiga ut förutom att folksam erbjuder husbesiktningar och olika rådgivningstjänster.
Utan hemförsäkring ligger du i riskzonen för finansiell ruin om du snubblar, tar ett steg ut i vägen och en buss lastad med folk kraschar in i en Antikaffär och skadar folk för livet…
Ansvarsförsäkring är den billigaste och absolut viktigaste försäkring du kan ha. Tar du ett steg ut i vägen, någon väjer och krockar med en sugga i 20 km i timmen, går vipslash och kan inte jobba för resten av livet. Det är en kostnad du inte vill ha. Speciellt inte om du är i USA när det händer. Har du inte rättskydd på samma gång är du körd.
Pruta är vad man måste
Vi har LF där vi är silverkunder (8 % rabatt) och när räkningen kom i höstas för hemförsäkringen (en bra bit över 3 000 för bostadsrätt i Stockholm) hade jag just sett ett reportage om Hemberg och Gofido samt hört om Hedvig - båda mycket billigare än de traditionella bolagen.
Jag är normalt ingen prutare men ringde upp LF och sa att jag hade kollat motsvarande försäkring (minus sådant vi inte använder) och undrade vad LF skulle kunna erbjuda. Först lite svammel om att det var svårt att jämföra men att han skulle se vad han kunde göra. Döm om min förvåning när han kom tillbaka och sa att han talat med sin chef (fan tro’t) och att han kunde erbjuda 30 % rabatt första året och sedan en utfasning 20 % år 2 och 10 % år 3. Blir väl att ringa vart tredje år …