När jag i dag skulle betala vår årliga Villa/hemförsäkring på If fick jag en smärre chock.
15 687 Kr… jösses, Vi har maxat allt i vår försäkringen, men 15´
Vi har verkligen varit nöjda med If under åren, (om jag inte varit medlem i Unionen hade års kostanden varit 22000)
Tittade på Länsförsäkring dom låg på typ 8000 kr men jag har svårt att jämföra
Min fråga är: är det någon av er som tagit er in i denna djungel och kan ge mig lite vägledning
Det är svårt, man får ta sig tid att läsa igenom villkoren och värdera vad som är viktigt för ens egna hus.
Jag tyckte också IF blivit för dyra så såg över lite alternativ i början av året.
Efter att tittat på några och konstaterat att visst var de billigare, men villkoren var sämre så stannade jag.
T ex tätskikt i badrum täcktes bara i 15 år hos de jag jämförde med och kändes inte aktuellt att utmana ödet när mina fyller 15 i år.
Tack för att du tog dig tid att svara , jag har oxå tittat och jämfört och tänker lite som dig om jag är dum snål, har man ett hus ex som vi har med en ute pool så är det svårt att hitta det i andra försäkringar som klickar in om någor händer. Men som sagt, det är oerhört individuellt och en snårig djungel
Vår kostar ungefär lika mycket på Folksam. Skulle personligen säga att hemförsäkringen är en av få försäkringar jag inte skulle snåla på eftersom den täcker så mycket mer än bara hemmet (tex resor).
Vet att det finns billigare, men jag hade nog inte vågat gå ifrån något av de stora bolagen.
Länsförsäkringar är inte bra, det kan förvisso skilja sig regionalt men de bedriver öppet en strategi att inte betala ut ersättning enl försäkringsvillkor.
Jobbiga med LF är ju att det i vissa län krävs hemförsäkring för guldkund. Så vips tappar msn 25% rabatt på övriga försäkringar också. 15000kr lät dyrt dock. Vi ligger på 5000kr. Men har bara villahem bas. I min erfarenhet så får man ju typ aldrig nåt av försäkringar ändå så vill betala så lite som möjligt så jag kan spara privat istället. T ex så hade mor och far översvämmning i höstas. Fick inte nån ersättning alls trots kund hos samma försäkringsbolag i 30 år. De gjorde saneringen själva istället och fick ingen ersättning för förstörda prylar.
Inget illa om Hedvig men vad jag förstår så behöver man kolla villkoren noga då det skiljer en del. Vet att jag hade någon läsare som ondgjorde sig över det, men minns inte riktigt. Vet du?
Alla har väl olika erfarenheter, Hedvig är inte perfekta men de får 4.6 rating på trustpilot jmf med LF 2.3. Här är ett axplock vad gäller LF hemförsäkring
“Generelt tycker jag ni är bra.
Men förra året då jag INTE fick hjälp med ett läckande tak, HÅL I TAKET. Anledning till detta var att takläggare 10 år tidigare inte gjort ett riktigt arbete, Firman fanns inte längre, gick inte att hävda att de gjort fel!
Vilket visade sig när jag själv med mina barn lyckades åtgärda problemet. Då ingen takläggare ville ta jobbet!
Jag anser inte jag bär skulld till att jag inte underhåller mitt hus, som ni tydligt på pekade ang. taket. Hade jag förståt detta att jag ju åtgärda det problemet direkt!”
“Min reseskada tog 10 månader att handlägga, de ljuger om att de har varit i kontakt med sjukhuset jag har varit inlagd på och påstår att mina kvitton är falska sen säger de upp min försäkring. 28 skadefria år och min första skada behandlas såhär! Wow.”
“Jag betalar en maxad hemförsäkring och när det väl händer någonting så får jag 0kr på försäkringen. Vår Elspark blev stulen och anledningen att jag inte får pengar är att den går 25 km/h istället för 20 km/h. Jag tecknade en stor försäkring för att den ska täcka allt och för att slippa strul om något händer, helt bortkastade pengar. Jag blev varnad för Länsförsäkringar innan för att det alltid är strul. Jag borde lyssnat. Jag har sagt upp alla mina försäkring till följd av detta. Välj någon annan!”