Köpt hus - villaförsäkring

Hej,
Jag och min fru ska om några månader flytta in i vårt första hus. Vi har sen vi flyttade hemifrån bara bott i lägenheter så blir lite nya saker att tänka på.

Jag har börjat göra lite efterforskningar kring vilken hemförsäkring man ska välja. När jag har bott i lägenhet har jag egentligen bara sett till att lägga till allriskförsäkring och sen valt den som har gett mig billigast pris, vilket har varit Länsförsäkringar. När man ska bo i hus känns det som att det blir viktigare att kolla mer noggrant vad som ingår i försäkringarna och vilka eventuella tilläggsförsäkringar som kan behövas. Har ni några tips på vad som är bra att ha koll på, saker som kan vara viktiga som man kanske inte tänker på?

De bolag som jag jämför just nu är Länsförsäkringar, Trygg-Hansa (rabatt genom fackförbund) och If (rabatt genom SBAB som vi förmodligen kommer ta bolånet genom). Trygg-Hansa blir billigast och har lägst självrisk, medan If känns som att det täcker in mer.

Letar egentligen efter lite mer tips på vad man bör väga in för parametrar i beslutet som jag kanske har missat. Alla inspel mottages jättegärna.

Jag tror inte att det finns någon definitiv sanning här. Saker som borde spela in är:

1. Husets typ och skick
  2. Din privata ekonomi
  3. Riskfaktorer

Med ett äldre hus är riskerna för överraskningar sannolikt större. Om du har väldigt stabil ekonomi och kan hantera en högre plötslig kostnad är det värt att väga in. Huset kan ha en belägenhet som innebär risker av olika slag. Viktigt är då att försäkringen har bra täckning för dessa saker. Det här sistnämnda är inte alltid lätt att bedöma fullt ut. Alla de bolag som vi pratar om här är “seriösa”. Jag skulle ta det billigaste utan att tveka.

1 gillning

Just källare och närhet till vatten har blivit mer aktuellt på senare tid. Detsamma gäller vattenskador i träkonstruktioner etc.

Vad är det för ålder, konstruktion och geografisk placering? Det är kanske lättare att komma med lite tankar med den infon. :slight_smile:

Jag har själv genom LF, men jag har en standardkåk från 70-talet utan en massa extra lull-lull. Lösörestäckningen är intressentare för mig.

1 gillning

För oss blev det ganska enkelt. Swedbank gav oss en bra bolånerabatt om vi valde deras villahemförsäkring. Efter att ha granskat och övervägt de olika alternativen landade det i deras bas-försäkring. Ser inte något behov för tillägg men det här är ju individuellt.

Var vaken på villkoren, man får kika ganska detaljerat.

Såg precis över min villaförsäkring, tyckte priset sprungit iväg.
Kikade på ett alternativ som var ~3000 billigare per år.
Visade sig att de t ex bara täcker skador på tätskikt i badrum i 15 år, mitt hus är 14,5 år. Nuvarande bolag har 30 år.
Kikade på ett par andra alternativ som var lite billigare också, men även där var det kortare eller mindre ersättning så slutade med att jag stannar kvar denna gången också.

1 gillning

Huset är byggt i början av 90-talet och har en krypgrundskällare (med installerad avfuktare). Ingen större närhet till vatten, och vi har även kollat lite kartor hos SMHI etc och det föreligger ingen större risk för översvämningar enligt nuvarande riskbedömning. Så jag tror inte vi har någon förhöjd risk för väderrelaterade olyckor (ta i trä).

Då handlar det ju mer om detaljvillkoren, som @Lord_Json är inne på. Se vad ni får för pris, självrisk, rabatt hos egna banken och vad den egna ekonomin kan ta.

Har bott i hus i snart 40 år och aldrig behövt hemförsäkringen/husförsäkringen en enda gång. Peppar Peppar. 4 gånger beroende på att vi alltid valt maximal självrisk enligt devisen försäkra inte mot smällar du kan ta utan att blinka. Det försäkringsbolagen drar in i Premier betalar dom ut ca 50% av och säker ännu mindre för mindre skador. Vi har haft lägre premie pga hög självrisk ca 10.000 i alla 40åren.
Ett viktigt område jag faktiskt ringde och kollade nyligen är hur mycket olika åldersavdrag skulle summera ihop sig till om ex huset skulle brinna ned. Vårt hus fyller 50år nästa gång det fyller jämnt…
Listan över olika avdrag för byggnadsdelar blev nära nog bara tomten kvar.
MEN För den Stora hemförsäkringen Vi HAR fanns det ett tak på åldersavdrag som var ca 10.000sek. Enda undantaget var badrum med äldre än 30år gamla tätskikt… Ok. Då blir det att stå själv för ett badrum om kåken brinner ned…

1 gillning

Har skrivit på med LF för nya huset. Till saken hör att jag har en ladugård och ingen av de andra bankerna hade nån gårdsförsäkring som de var villiga att täckna på en villa(kod 220) med jäkligt stor tomt+ladugård. Allt som allt så blev det en jäkligt bra affär ändå eftersom vi fick 20% på försäkringarna(bostaden/bilarna/liv) när vi hade lån och lönekonto hos LF.

Tips är att komma på Konsumenternas jämförelse av olika villaförsäkringar. En bra utgångspunkt.

Vi har också hemförsäkring där åldersavdraget är 10000:- som mest. När vi fick en vattenskada i tvättstugan som var ca 15-20 år gammal fick vi allt fixat för 10000:-, hade säkert gått på närmare 60-70k annars om åldersavdrag räknats med.

Har LF villahemförsäkring.