Lite funderingar kring hemförsäkring

Jag håller på att leta efter en billigare hemförsäkring. I dagsläget har jag If Extra (med otur) och betalar runt 3000 kr per år (250 kr per månad).

Jag har dock börjat fundera på vad som är en rimlig lösören för en lägenhet (2 rum, bostadsrätt), för det verkar påverka mycket premie man betalar (såklart). Jag ser att försäkringsbolagen brukar sätta det på 1,5 miljoner kronor (som är också vad jag har i dagsläget med If hemförsäkring). Det låter orimligt högt (enligt mig, kan ha fel) och känns som att det sätts så högt för att justifiera en högre premie. Fast om något skulle hända, t.ex. att lägenheten brinner ner, kommer man aldrig få 1.5 miljoner (i alla fall från vad jag läser på forumet och andra ställen, har ingen direkt erfarenhet med det, tack och lov), för i verkligheten har man inte riktigt 1.5 miljoner i saker hemma :slight_smile:

Jag har pillat lite på andra försäkringsbolags hemsidor och har märkt att man kan sänka premien rätt mycket om man sänker lösöret från t.ex. 1.5 miljoner till 500 000.

Lite för skoj skull har jag har också frågat ChatGPT om vad en vanlig/snitt lösöre kan vara för en lägenhet (2 rum, bostadsrätt) i Sverige och fick svaret 300 000 - 500 000. Jag har också kollat på andra försäkringsbolags hemsidor (t.ex. Gofido) och de föreslår 450 000 lösöre i mitt scenario.

Så mina fråga är:

1. Varför brukar försäkringsbolag sätta lösören på 1,5 miljoner? Är det verkligen nödvändigt eller är det bara för att rättfärdiga högre premier?

2. Vad är konsekvensen (förutom lägre premie) om jag skulle sätta lösöre på t.ex. 500 000 istället? Med antagandet förstås att allt i min lägenhet har ett totalt värde (värde som ska räknas som de varor var inte nya, utan begagnade) upp till 500 000. T.ex. om lägenheten skulle brinna ner helt, är det inte så att om alla saker i min lägenhet värderas av försäkringsbolaget upp till 500 000 kr så spelar det ingen roll om jag har lösöre på 500 000 eller 1.5 miljoner (dvs får jag samma pengar tillbaka från hemförsäkring)?

Vad som är viktigt för mig är att jag får stöd om något stort skulle hända i lägenheten. T.ex. vattenskador, som ingår i bostadsrättsförsäkring, som är en separat del av hemförsäkringen och skulle vara oberoende av lösöre; eller om hela lägenheten skulle brinna ner (och då är lösöre viktigt). Pga det ser jag också inga problem (men hjälp mig att öppna ögonen om jag kanske missar något) att sätta en högre självrisk, för om något stort skulle hända (t.ex. skadestånd för 200 000), då betalar jag gärna en självrisk på t.ex. 5000 (istället för att ha det på 1500 och betalar en högre premie varje månad). Tanken är också att ta bort otursdelen av hemförsäkringen, eftersom jag inte har riktigt dyra prylar hemma.

Tack på förhand för era svar!

3 gillningar

Ok. Detta är exakt fel sätt att använda en AI-textrobot på.

4 gillningar

Räkna lite på det. Vad skulle det kosta att ersätta all elektronik, alla möbler, kläder för hela familjen, inredning, köksredskap, tallrikar med bestick etc etc. Priset skulle springa iväg rätt snabbt. För vår del skulle bara ,sängen, tvn, och datorerna landa på runt 250000 att behöva ersätta nytt.
Personligen så funderar jag på om man skulle hoppa drulle om man vill spara in på hemförsäkringen. Har aldrig behövt använda den och skulle den behövas användas så är det mest sannolikhet för elektronik av något slag och det blir rätt snabbt avskrivning på värdet och efter ett par år blir det nog inte mycket ersättning efter självrisken för de flesta saker.

1 gillning

Var inte så serös mannen, jag skrev väl sätta jag gjorde det lite för skoj skull :slight_smile: Men läser du vad jag skrev precis efter det kan du se vad ett försäkringsbolag föreslår själv för lösöre i mitt scenario (bostadsrätt, 2:a), runt 450 000.

2 gillningar

Japp jag försöker räkna på det men har svårt att komma upp till även 500 000, om man räknar priset på saker som de var begagnade och inte nya. Som, rätt mig om jag har fel, är hur försäkringsbolaget skulle räkna värdet på dem?

Kanske jag är i ett helt annat scenario än du är (bor i en 2:a med min sambo och har inga barn), men ändå låter t.ex. 250 000 för bara sängen, tv och datorerna väldigt högt (om du inte räkna på priset som sakerna var nya). Men kanske ni har 3 bar och 4 sängar, 3 tv och 5 datorer och då lösöre är mycket högre för er, jag vet inte :slight_smile:

2 gillningar

Ersätta med nytt blir dyrt och kommer nog inte att ersättas av något försäkringsbolag. Åldersnedskrivningen är brant och efter 10 år är det inte mycket som ersätts. Jag hade en diskussion med mitt försäkringsbolag för 2 år sedan och då angav de en siffra för ett typhem som vårat - när jag klämde honom på pulsen erkände han att det var om allt var nytt eller ganska nytt.

4 gillningar

1150 kr på LF (sen har vi 15% rabatt som silverkund med olycksfallsförsäkring där också) för ungefär motsvarande boende i BRF men lösöre satte vi inte mer än till 450 kkr. Det mesta vi skulle vara ledsna över som förstörts kan ändå inte ersättas med pengar men visst lösöret ska ju ändå försäkras. 3000 kr låter mycket men beror ju också mycket på var man bor bland annat.

2 gillningar

Japp precis vad jag antog när det gäller att ersätta med nytt.

Intressant att du hade en diskussion om detta med ditt försäkringsbolag, så förstår man lite bättre hur de tänker. Får man fråga vad är ditt scenario? Typ hus eller lägenhet, hur stor/hur många rum, hur länge har du bott där och vad de angav för siffra? Om du vill dela sådan information såklart :slight_smile:

Fick du också veta vad ett rimligt värde skulle ha varit om alla dina saker inte var nya eller ganska nya?

Wow grattis! :slight_smile: Mycket billigare än vad vi betalar, nästan en tredje del och ni har olycksfallsförsäkring också!

Hur räknar ni lösöre på 450 000 kr? Räknar ni lite själva utifrån alla saker ni har hemma eller utgår ni från något annat? Det ser ut som samma siffra jag hittade på andra försäkringsbolags hemsidor för en 2:a i BRF.

Räknat på cirka nypris för det som går att ersätta men medveten om att det ju inte är det man får ut från bolaget utan de räknar ju ner grejer enligt schablon den dagen man skulle få ut något

Olycksfallsförsäkringen ligger utanför men har man två försäkringar hos LF så blir det 15% rabatt på de 1150 kr. Säkerhetsdörr har vi också som påverkar priset lite neråt. Det blir kanske billigt för det är ett rätt tryggt område typ.

2 gillningar

Vi bor i en större villa och som referensvärde så betalar vi 4400 kr/år för en fullvärdesförsäkring inklusive utökat reseskydd samt drulleförsäkringen med 100 ksek som max.

Blivit uppringd av Folksam försäljare några gånger och de har legat några tussenlappar högre än vårt nuvarande avtal :person_shrugging:.

Bostadsrätt 3 rum - vi har bott ihop i över 30 år så prylarna är väl 0-40 år gamla. Tror att de hade 2 millar som standard och vi har väl bara betalat under alla år och inte tänkt på när de höjt den summan utan mest suckat när de höjt den årliga kostnaden.

Det var inte exakt denna sidan, de har nog ändrat sedan jag var inne, men innehållet är nog samma och det gav mig lite tankeställare när det gällde ersättning

Vi sänkte till 1 miljon och kunde sänkt mer men det kändes ändå lite oroligt - usch försäkringar tror jag är det värsta beslut jag vet, att minska/säga upp/inte ta

Håller med dig om BRF-skydd även om man ska komma ihåg att även där har man nedskrivningar så det kan trots allt bli ganska dyrt om man får en vattenskada (vållad av en själv eller grannen) och tex duschen måste göras om. Så en sparad slant är inte så dum att ha som egen försäkring

Priset på villaförsäkring varierar beroende på var i landet man bor.
Stockholm är som så ofta dyrast.

Observera att ersättningsnivån nästan alltid är kopplad mot aktuellt/realistiskt MARKNADSVÄRDE (=tänk värde på Blocket osv)

Nyvärde endast i speciella fall.

Samlarföremål och unika föremål oftast undantagna/begränsade på olika sätt. =kräver separat försäkring eller definieras ej som vanligt lösöre.

Affektionsvärde =0 i försäkringsbolagens ögon. I deras syn gäller liknande/likvärdig.

”Mormors gamla finsmycke i guld” kanske oftast bara värderas på guldvikt?

Så summa summarum i en lägenhet med 2 RoK finns i de allra flesta fall ganska begränsat ”försäkringsvärde” angående lösöre.

Även i en fullstor villa finns förvånansvärt lite när man räknar realistiskt ”marknadsvärde”.

Kan själv se att ”marknadsvärde” på t ex verktyg, trädgårdsmaskiner, elektronik, dyrare ”vanliga” möbler osv snabbt rasar långt från nyvärdet.

Vad har ni för bolag då?

Jag hade tidigare en dialog med IF om den här frågan. Jag hade dessförinnan uppfattat att lösöret skulle motsvara “maximal storlek på möjlig skada”. Om jag skulle ha en splitterny TV och resten av inredningen hämtad från soprummet så skulle det så att säga räcka med att lösöret skulle täcka TV:n. För det fall att jag skulle få ett inbrott så är TV:n det enda som skulle ryka. Resten skulle ses som skräp.

Det IF förklarade för mig var att min tänkta modell inte alls stämde. Istället skulle allting i hemmet räknas värdemässigt som om det var nytt och av bättre standard. Att det i praktiken var skräp och skulle kosta väldigt lite att ersätta hade liksom ingen betydelse. Skulle jag få inbrott i min tänkta lägenhet ovan skulle alltså alla grejer räknas som att de var i samma skick som TV:n, oavsett hur det verkligen såg ut. De skulle också räknas med oavsett om de var stöldbegärliga eller inte.

Nu kan man tänka sig totalskador av t.ex. brand där “stöldbegärligheten” hos olika saker inte spelar någon roll men jag tycker ändå att exemplet ovan är belysande. Försäkringsbranschen har olika schabloner för var lösöret i olika typer av rum är värd. Det bygger då på att man har typ normalgod standard. Skulle allting vara av lyxigare typ skulle man nog behöva utöka lösöret.

Länsförsäkringar :innocent:

1 gillning

…eller så har man det. Det beror ju på vad man lagt sina pengar på genom åren. Exklusiva märkeskläder och en riktigt fin ljudanläggning så har mycket, eller allt, gått åt. Jag tycker faktiskt inte 1,5 miljoner låter så mycket om man inte är minimalist förstås.

När jag tecknade min försäkring (som visserligen är villahemförsäkring hos Länsförsäkringar) var standardbeloppet en miljon. Jag valde då att begära höjning och ha en diskussion med dem kring ersättningspraxis och vilken typ av dokumentationen om är bra att ha vid t ex brand.

Hemförsäkring är en av få försäkringar jag inte skulle vilja pruta på (återigen, om man inte är minimalist).

Det var detta jag pratade med LF om och det var inte riktigt så enkelt. Förr krävdes intyg från folk i branschen etc. Men det är enklare nu med så många sajter där man även kan följa avslutade annonser och auktioner.

1 gillning

Åldersavdraget kopplas in snabbt och minskar ersättningen dramatiskt, på lösöre. Risken att bli av med allt lösöre vid ett och samma tillfälle är minimal. Jag tycker inte att det finns skäl till att ha mer än kanske några hundra tusen i försäkringsbelopp i normalhushållet.

Att försäkringsbolaget ofta vill sätta ett högre belopp är väl för att de vet att de sällan behöver betala ut så mycket.

Jag ser hemförsäkringen mest som en “worst case scenario-försäkring”.

1 gillning

Finns nackdelar av att vara underförsäkrad i hemförsäkringen…

Exempel:

Du köper lösöreförsäkring för totalt 150.000:- och får inbrott i huset. Tjuvarna stjäl en platt-TV och köksutrustning för totalt 25.000:-. När du anmäler skadan så konstaterar försäkringsbolaget att värdet på ditt lösöre i själva verket är 300.000:- totalt. Du är alltså underförsäkrad med 50% (150.000/300.000 = 50%). Försäkringsbolaget kommer då att använda underförsäkring och enbart betala ut 12.500, det vill säga 50% av 25.000.

2 gillningar