Givet att man /vill/ ha en hemförsäkring, hur värderar de ens prylar? Jag hade en fast summa förr, men tackade ja till något slags fullvärdesvariant som garanterat är en stor förlustaffär och behöver förstå vad jag borde ha istället. Hittills har jag aldrig behövt använda den, så inga insikter den hårda vägen.
Bohaget är en blandning av Ikea, arvegods med enbart affektionsvärde, 2nd hand och hobbyprylar som böcker och garn. Det finns ingen superdyr elektronik, smycken, instrument eller design. Jag har i princip inga kvitton (kvar) på någonting.
Det skulle ju bli rätt dyrt som klumpsumma även med bara basgrejer som nya kläder, husgeråd, gitarr och dator om allt försvann samtidigt.
Böcker har väl ett löpmeterpris, men hur gör de med annat? Hur ska jag tänka?
Inser dessutom att mitt mysiga och omtyckta hem ser väldigt fattigt och torftigt ut beskrivet så här. 
Ta kort på varje pryl du bedömer ha värde, kanske kan hjälpa.
Det är det som är problemet, jag har nästan inga prylar som var för sig objektivt är värda något, speciellt inte inberäknat slitage.
Men om du skulle behöva köpa /allt/ från grunden skulle det bli pengar. (Jag tänker brand vilket känns som det mest troliga katastrofscenariot eftersom jag bor en bit utanför stan).
De lär inte ersätta /funktioner/ jag förlorar i välservade urgamla hobbyprylar med motsvarande nya.
Jag är inte sugen på att sponsra andras tv-apparater och iphones mer än nödvändigt, men det går helt emot mina instinkter att inte ha en försäkring
Försäkringsbolagen kommer värdera dina lösöreprylar till begagnad markanden typp vad du skulle fått på tradera/secend hand.
Men en hemförsäkring är så mycket med en lösöre.
I en hemförsäkring ingår ett egendomsskydd för dina saker om de blir stulna eller skadade. Hemförsäkringen innehåller även ett reseskydd, överfallsskydd, rättsskydd och ett ansvarsskydd.
Jag hade Länsförsäkringar när jag hade inbrott i min lgh och jag behövde inga kvitton eller annat som kunde styrka vad jag hade för dator (vilket var det enda de hann ta innan jag vaknade…). Om det hade handlat om fler saker, tex vid en brand, vet jag inte om det är annorlunda…
1 gillning
Nej, jag vet att man har många andra anledningar att ha en.
Tycker bara det är onödigt att försöka vara god konsument och jämföra priser mellan olika bolag, om det slutar med att man betalar för en ny Tesla istället för sin gamla Skoda.