Försäkringar vs spara?

Hej,

Hur ser ni på försäkringar om man har möjlighet att ta ekonomiska smällar? Alltså att jämföra att betala försäkringspremier, mot att istället medvetet spara själv tills dess olyckan händer (som den för eller senare säkert gör). Det hela finns så klart på olika nivåer:

• Produktförsäkringar på elektronik o s v. Här tror jag att de flesta kan komma till slutsatsen att man kan välja bort dessa.
  • Bilförsäkring. Jag har själv en snart 9 år gammal bil och har valt enbart trafikförsäkring då jag inte ser att försäkringspremierna som motiverade till risken.
  • Till extremen som är min egentliga fråga - värt att ha hemförsäkring? Gissar att försäkringsbolagen inte går i förlust på dessa (vinner på dig). Mitt tankesätt angående bilen borde kanske vara samma här (förutom att bostaden är värd mer, och att det är nödvändig för mig och min familj)?

Hemförsäkring hade jag aldrig skippat. Försäkringen kostar ca en tusendel av vad bostaden är värd. Inte värt att chansa för en i sammanhanget struntsumma.

Att försäkringsbolagen inte går back är ett dåligt argument. Det relevanta är vilken risk du tar och till vilken utdelning.

En gammal och totalhavererad bil är en tråkig kostnad, men inget du inte kan resa dig från. Ett hem som totalförstörs utan att vara försäkrat är en för stor ekonomisk smäll.

11 gillningar

Jajamänsan!

Fullt rimligt. Det beror mycket på kostnaden för halvförsäkringen och bolaget i fråga.

I eget fall har jag halvförsäkring då Länsförsäkringar har 1 200 kronors självriskreducering per år för förmåndskunder. Mycket förmånligt för stenskott och trasiga vindrutor vilket ändå inte är så osannolikt att inträffa.

Där har jag redan hunnit få valuta för pengarna :slight_smile:

Det är korrekt. Bor man i hyresrätt kan det absolut diskuteras om man vill ta sin inre smålänning till extremen :wink: Men även då bidrar hemförsäkringen med logi vid t.e.x brand. Även om man inte anser sig ha något lösöre av värde.

När det gäller ägda bostäder är det ett case av skalekonomi som gör att hemförsäkringar är så pass förmånliga som de ändå är. Visst går försäkringsbolagen (vinstdrivande) med just vinst på din hemförsäkring. Dock inte t.e.x Länsförsäkringar och Folksam som levererar försäkringar till “självkostnadspris” med återbäring om de tagit ut för mycket.

Konsekvenserna i det där förödande om än osannolika scenariot att hemmet t.e.x skulle brinna ner är så pass stor att oavsett förmögenhet är det en trygghet värd att betala för. Tycker ju de flesta!

5 gillningar

Kan tillägga att vi har bostadsrätt

Då bör du faktiskt ha hemförsäkring (med bostadsrättstillägg) av den anledningen att vattenskador både från din egen lägenhet och grannars är ditt ansvar. Vattenskada i bostadsrätt | Konsumenternas

Om du får en vattenskada i din lägenhet på grund av vattenläckage från ett våtutrymme, kök, golvbrunn, avlopp eller installation är det du som är ansvarig för skadorna i din lägenhet. Oavsett om läckaget kommer från din lägenhet eller från grannens lägenhet. Du är som huvudregel också ansvarig för skador i din lägenhet vid läckage från fastigheten eller vid läckage utifrån, till exempel genom yttertaket. Din bostadsrättsförsäkring kan ersätta dig för de skador som din lägenhet drabbas av.

3 gillningar

Jag håller helt med dig och en sådan har jag. Men, men det vore intressant att ta del av någon slags brytgränsberäkning när det är värt att försäkra saker? I slutändan handlar det om att betala försäkringspremier för att undvika risk/oro och detta borde rimligen sträcka sig ända ner till hemförsäkringsnivån (dit inte jag har vågat mig).

Ansvarsförsäkring ingår i t ex hyresförsäkring har jag för mig. Bra att ha om man lyckas klanta till det rejält. Samma med trafikförsäkringen.

Hörde att trafikförsäkring inte är obligatoriskt för båtar, men att man då kan åka på att betala miljoner för att man kört på någon som blir handikappad resten av livet.

1 gillning

Grundregeln är att om man har möjlighet att ersättas skadan själv så ska man inte teckna någon försäkring.

2 gillningar

Jag hänger helt och hållet med på resonemanget. Har själv inte mycket till övers för försäkringar.

Men om vi säger såhär och gör det riktigt förenklat

Man har:

• 10 miljoner SEK i aktier
  • Man äger ett hus värt 5 miljoner.

Man resonerar som så att “Jag har ju 10 mille, jag kan ersätta huset om det mot förmodan skulle brinna upp!”, och så struntar man i hemförsäkringen för att pyttsa in några hundringar extra i månaden i aktier…

… Sedan så kraschar aktiemarknaden -50% och huset brinner ned i botten av kraschen. Så står man där med 0 kronor om man ska ha ett likvärdigt hus. Hade man då råd att ta den ekonomiska smällen? :sweat_smile:

Sedan kan man ju resonera att portföljen kunde haft mindre risk och därmed lägre förväntad avkastning. Men då kostar det ju ofantligt mycket i utebliven avkastning att inte teckna den där hemförsäkringen :wink: Det blir lite Taleb över det hela.

Men har man mycket större belopp kontra värdet på bostaden blir det såklart en annan sak.

1 gillning

kort och koncist: Undvik!

Undvik om inte bilen är ny. Med det sagt måste man ju ha trafikförsäkring och ibland är halvförsäkringen korvören dyrare. Då kan det ju vara lönt även på en gammal trotjänare.

Ja! Det enda man äger som är totalviktigt och förmodligen ens dyraste egendom(ar).

Bonus: Livförsäkring? Jag har valt att skippa min. Efterlevandeskydd? Samma där. Är jag död kan kidsen kränga huset och leva gott. Skadar jag mig allvarligt och inte kan jobba så skippar jag jobbet. Skadar jag mig och inte kan njuta av livet så kan inga pengar ersätta det ändå… Lite så tänker jag. :slight_smile:

Det svåraste med försäkringar är hur man “bevisar” ett värde på t ex ett hushåll. Jag har tagit ett extra snack med mitt bolag och borde väl i rimlighetens namn göra det igen för att vara överens om hur saker värderas…

1 gillning

Det viktigaste i hemförsäkringen är ansvarsförsäkring. Det är egentligen den viktigaste delen ifall någon stämmer dig. Så hemförsäkring bör man ha och är väldigt kostnadseffektiv.

A-kassa skulle jag säga är rätt värt också. Du betalar kanske 1500/årx40 år= 60’000kr. Räcker att du är arbetslös i 3 månader så har det betalar sig. (Förenklat). Så försäkringar är inte självklara.

Olycksfallsförsäkringen är självklart för mig som utbildad mig i 5 år efter gymnasiet. Skadas jag så att min utbildning är bortkastad så vill jag försäkra upp det. För visst, sjukförsäkringar täcker en del men inkomstbortfallet är enormt. Den tas nog bort om 10 år eller liknande när jag jobbar mindre men relevant nu när jag är 32 och jobbar uppåt 80 % än.

Annars håller jag med tidigare resonemang.

2 gillningar

A-kassan är ju lite speciell eftersom själva avgiften i princip bara betalar administrationen, resten kommer från arbetsgivaravgifter som man betalar oavsett. Så att inte vara med är lite som att betala 90% utan uppsida.

6 gillningar

Absolut, anser att det ska vara obligatorisk av denna anledning (och att flertalet ändå hamnar hos soc annars vilket ändå betalas av kollektivet) men likväl en försäkring. ^^

Mina val.

Villaförsäkring: Ja, stora paketet.
Hemförsäkring: Står fackavgiften för.
Inkomstförsäkring: Ingår i fackavgiften.
A-kassa: Ja.
Bilförsäkring: Helförsäkring fram till att bilen börjar vara värd runt 120.000 kr (smaksak).
Reseförsäkring: Står betalkortet för (som kostar varje år) och hemförsäkringen.
Produktförsäkringar: Nej (litar på konsumentköplagen).
Livförsäkring: Nej.
Efterlevandeskydd pension: Nej.
Sjukvårdsförsäkring: Nej.
Tandvårdsförsäkring: Nej.

1 gillning

Äg aktier i försäkringsbolag istället för försäkring?
(Jag har en del Sampo, men se det inte som ett seriöst investeringstips :blush:).

Skämt åsido, hemförsäkring och reseförsäkring skulle jag aldrig skippa.
På tidigare bilar har vi bara haft max (motsvarande) halvförsäkring eller trafikförsäkring.
Nuvarande är för dyr för att inte ha helförsäkring på.

Man kan väl även köra en mellanvariant vilket är något jag själv gör - att ha försäkringar för det som har högt värde (säg över en halv miljon eller så i mitt fall) men sätta självrisken så högt det går och därmed få ner premien. Detta då främst gällande sakförsäkringar, vilket väl är det som tråden handlar om, olycksfall osv är lite svårare att värdera i pengar på samma sätt.

Sen är väl försäkringspremier överlag lite speciella, om jag minns rätt så sätts dessa inte på individnivå utan utifrån vilken grupp man anses tillhöra, dvs i praktiken vilken statistisk risk man har eller minns jag fel?

Hade aldrig varit utan hemförsäkring. Väldigt liten kostnad för något som försäkrar väldigt brett. Förutom det som andra tagit upp gällande brand/vattenskador så täcker hemförsäkringen mycket gällande dig och personerna i ditt hushåll.

Du kan få ersättning om du blivit utsatt för brott. Jag fick omkring 10k efter självrisken efter varit med om ett rånförsök. Sen har du också reseförsäkring i hemförsäkringen. Finns säkert ytterligare saker den täcker.

Visst för att man kanske kan skippa de övriga försäkringarna men hemförsäkringen kostar ju knappt något och täcker så brett. Utöver det som nämnts avseende vad hemförsäkringar täcker finns flera andra saker. Kolla t ex villkoren för dina kort, om du inte har ett väldigt dyrt till avgiften så saknar du exempelvis en sjukförsäkring om du är ute och reser, dvs att kostnader för själva sjukvården täcks. Den billigaste av hemförsäkringarna inkluderar det. Om du någonsin reser till t ex USA eller annat land utanför EU och behöver akut medicinsk vård snackar vi ibland om flera hundra tusen eller miljoner kronor om det blir riktigt illa.

Fått tips om filma/fota allt väsentligt och sen naturligtvis spara kvitton. Obs förvaras på annan plats om hus/garage brinner ner!

Har en lista på allt värdefullt lösöre utöver hushållet, typ saker ”i garaget/förråd =verktyg, cyklar, utemöbler, grill, fritidsutrustning osv. Förvånansvärt lite värde totalt sett om man räknar ihop ett realistiskt styckvärde och försäljning på Blocket.

Skulle man sen värdera kläder, husgeråd, pydnadssaker så är det ännu mindre generellt skulle jag säga.

Har genom några arvsskiften gjort värderingar på kompletta äldre personers hushåll ett par gånger. Inte många kronor i slutändan inklusive jobbet att forsla ut och sälja.

Så GRUNDBELOPPET i hemförsäkringen täcker nog oftast mer än väl. Problemet ligger nog i ”bevisbördan” som du skriver.

Villahem, bil, a-kassa & de försäkringar som ingår i kreditkortet. Samt livförsäkring med belopp matchat mot bolånet så att frun kan bo kvar om jag dör. Fick denna oerhört billigt genom fruns fackförbund. Sedan ingår ett gäng försäkringar via arbetet.

Har aldrig sett vitsen med övriga försäkringar, särskilt modet som jag upplever med gravid-, barn- & olycksfallsförsäkringar som kompisar verkar teckna på sig.