Lösöresdelen vid hemförsäkring är ju oftast relaterad till frågan om underförsäkring som nämnts ovan.
Sedan är ju summan rätt så irrelevant om man ser till vad man i praktiken får ersättning för om olyckan är framme. Där slår ju försäkringsbolagets värdeminskningsberäkningar ner som en slägga. Mm.
Så rent ekonomiskt ser jag det som att höga ersättningsbelopp i regel inte kostar försäkringsbolaget särskilt mycket, de behöver ju i praktiken aldrig betala ut det beloppet.
Några har nämnt att de sänkt beloppet i fråga.
Vad har ni då sparat i premie?
En intressant dimension av detta är hur man bör tänka/göra när man har stora mängder saker inköpta begagnade. Jag tänker nu främst på kapitalvaror av olika slag. När man köpt varorna i butik finns ju oftast kvittona kvar någonstans men med begagnatköp behöver ju varorna dokumenteras i särskilt ordning för att man ska få ut ersättning.
Finns det något avsnitt om hemförsäkring och vad man ska tänka på där månntro? Det finns säkert många detaljer som kan vara relevanta. Jag tänker på saker som:
Om man är hemmafixare och brukar göra egna om- och tillbyggnader av olika slag.
Om man anlitar hantverkare för att utföra olika jobb.
Jag får känslan av att hela värdet i en hemförsäkring ligger i att ersättaq skador på byggnaden, medan ens lösöre defacto, för oss som inte har svindyra stereoanläggningar och designersoffor, kan ersättas med ett sparad slant för att nyköpta allt man faktiskt behöver som minimalistwannabe och möjligen en separat försäkring ifall man råkar äga något värdebeständigt som smycken.