Årligt hopp mellan försäkringar?

Brukar själv vara aktiv en gång om året gällande bolån och elavtal men har inte gett mig in och pillat i försäkringen. Jämfört med försäkringen är de andra posterna generiska och man vet att man får samma vara vid byte av leverantör. Men med försäkringar är det snårigare att jämföra och jag intalar mig även att försäkringsbolagen kanske är snällare vid utbetalning till kunder som varit där i en längre tid och inte har någon historik av tidigare ärenden än mot någon som blev kund för 2 veckor sedan.

Hur gör ni? Är det värt att vara aktiv som försäkringskund?

Vi har hem-, bil-, och barnförsäkring på ett och samma bolag, lades upp med bolånet en gång i tiden men bolånet är flyttat idag. Så inget som binder oss längre.

Jag har tidigare roddat runt med våra försäkringar typ vart tredje år. Ofta byte fram och tillbaka mellan två större bolag
Vid ett tillfälle “behövde” jag inte byta bolag.
Jag fick tips om ett nytt bolag som med aggresiv prissättning gärna ville ta in nya kunder av vår typ gissar jag,
Äldre i villaområde med ett antal olika objekt.
Vi tillfället hade vi huset och 4 olika fordon.. Dom gav ett bud som var en bra bit under mitt dåvarande bolag ( Ett av dom stora ) .
Efter lite research via bland annat missnöjd kamrat som haft ärende hos nykomlingen konkluderade jag att dom inte var något vettigt alternativ !.
Ringde vår handläggare sedan förut hos mitt dåvarande bolag. Dom verkade ha en ( tillfällig ? ) policy att fightas emot nykomlingen avseende befintliga kunder. (Läste jag mellan raderna).
Jag fick en rejäl sänkning av premien med samma täckning som jag haft. Klart lägre bud än nykomlingen dessutom. Bingo. Tusenlappar sparade.
Jag har nu varit kvar hos samma bolag i ca 5 år. Och visst dom höjer premien lite varje år.
Jag har haft ett par skador under resa i Asien, Försenat bagage och läkarkostnader. Löstes blixtsnabbt via nätet utan strul. Pengarna på kontot kvickt.
Men jag har även haft ärenden hos det andra större bolaget. Även dom skötte två fordonsrelaterade skadeärenden mycket smidigt, snabbt och fair. Behövdes lite argumenterande men dom var justa mot mig då jag hade en relevant synpunkt.

1 gillning

Jag kollar priser på alla mina försäkringar varje år… Lägst pris vinner…

1 gillning

Försäkringar är avtalsbaserade produkter där allt står i klartext. Läs och begrunna.

Jag jämför sakförsäkringarna varje år och visst, skiljer det sig en sketen hundring så bemödar jag nog mig inte något byte. Är det en röding eller mer så får man gott byta.

Jag har själv jobbat som försäkringshandläggare och ibland hade folk helt sjuka priser på sakförsäkringarna, personbästa var nog 16k/år i besparing på 1 hus + 3 bil för en kund, med samma eller bättre omfattning.

2 gillningar

Lite blandat.

Har gjort några ansatser att se över villaförsäkringen men det är så krångligt och de gånger jag satt mig in i villkor har jag alltid hittat saker som inte täcks i de billigare försäkringarna så jag har mer eller mindre gett upp. I bästa fall handlar det om några tusen per år och det känns inte värt besväret att lusläsa villkor.

Bilarna byter jag däremot om det är någon nämnvärd skillnad i pengar.

1 gillning

Tack för svaren!

Läs det finstilta och tänk efter.
När jag vid ett tillfälle läste reglerna kring avskrivning på olika saker i huset och hemmet insåg jag att stora delar av hemmet/huset enligt reglerna är avskrivna. Huset byggt på 70-talet. Och det mesta som är renoverat är gjort för länge sedan. Dvs om en brand skulle ske och huset till större del förstöras blir ersättningen man får med en “normal” hus och hemförsäkring nära ingen alls för stora delar av allt som kostar pengar att återställa.
Gjorde lite reserach där och det visade sig då att om man valde den största omfattningen på hus/hem försäkringen hos vårt bolag var åldersavskrivningen summerat för ett skadetillfälle maximerad till 10000 SEK med ett viktigt undantag om jag minns rätt. Badrum renoverade för mer än 30 år sedan täcks inte.
I vårt fall gäller det då vårt stora badrum/tvättstuga renoverat för ca 30 år sedan dvs om huset brinner ner skulle vi vara tvungna att investera kanske 250.000 SEK i nytt stort badrum/tvättstuga men att vi i övrigt skulle få ersättning nog för att återställa huset.
Inte helt orimligt men lite surt. Absolut inget fel på det badrummet. Vi kommer troligen inte behöva göra något med det på mååånga år men i försäkringsbolagets ögon är det helt avskrivet.

2 gillningar