Köpt begagnad bil, bästa bolag för försäkring?

Hej,

Jag har köpt en begagnad bil av årsmodell 2021, Volvo V90 som jag ska hämta på fredag den 12e. Så jag behöver skaffa ny bilförsäkring.

I dagsläget har jag Audi Försäkring (IF) då jag fick extra rabatt med finansieringen.

Jag har min hem och person & olycksfallsförsäkring här, så jag har lite samlingsrabatt, men när jag kollade försärking hos dom, så skulle Volvon gå på otroliga 2400kr / mån, Volvia skulle gå på ca 1700 / mån. Detta med lägsta självrisk, helförsäkring med alla tillägg samt 1500-2000mil.

Övriga bolag med samma mil och paket:

• Ica: 1 253 / mån
  • Folksam: 1214 / mån
  • Länsförsäkringar: 1 189 / mån

Pratade med säljare, han kunde fixa
864 med 20%(första året) om ja flyttar hemförsäkring utan att behöva bli guldmedlem med 3000 självrisk (vagnskade).
Alternativ 2: 779 med 20%(första året) om ja flyttar hemförsäkring med 5000 självrisk (vagnskade)
Vill jag behålla dessa priser år 2 osv så måste jag bli guldmedlem.

• Gjensidige: 1 154 / mån
  • Watercircles: 1084 / mån

Jag tänkte kolla med länsförsäkringar om jag kan få ner priset om jag blir guldmedlem, om det är ens värt de? om de inte har bra skadehantering?

Min kollega som har länsförsäkringar skulle betala ca 700kr för samma bil som jag köpt då han är guldmedlem. Men han har ingen erfarenhet med deras hantering hitils. men 700kr är ganska bra jämfört med alternativen i sånna fall.

Så jag undrar lite av de 4 bolagen jag skrev ovanför är bäst. Vad har ni för erfarenheter med skadehantering och så? För jag betalar hellre lite mer där jag får bra hjälp.

Har ingen erfarenhet av nämnda men rekommenderar gärna Folksam som har varit snabba och trevliga att ha att göra med.

Betalar nånstans runt 800 i månaden per bil för våra för deras mest omfattande helförsäkring.

Juste ja, jag glömde faktiskt nämna Folksam, hade kollat dom.

Där kan jag få 1214 med den mest omfattade. Så de är lite dyrare. Så hitils är Länsförsäkringar billigast. Förutsatt att jag inte kan förhandla ner mer på Folksam.

Självklart vill jag ha det billigaste, men jag vill utgå ifrån skadehantering och så också.

1 gillning

Jag har skickat ett PM med ett tips.

Är nog få kunder som har någon bredare erfarenhet av skadehantering via olika försäkringsbolag, blir nog mest i anekdoter i så fall.

De flesta stora försäkringsbolag har i regel liknande processer/hantering så är försäkringsvillkoren samma så hade jag valet den som var billigast. Gå in på konsumenternas om du vill jämföra bilförsäkringsvillkor på ett generellt plan.

När det gäller små, lite mer okända bolag, hade jag genast varit försiktigare/mer misstänksam om premien dessutom var klart lägre.

Det känns ju som du ändå kollat runt bland ganska många och prisbilden ligger ju hyfsat enig om att din bil och du som ägare innebär ungefär den premien. Att använda prisjämförelsesajter eller förmedlare för bilförsäkringar tycker jag har fungerat dåligt. (Ofta har de jämfört väldigt få bolag och inte heller på ett särskilt bra sätt vägt in t ex hemförsäkring osv)

1 gillning

Jag brukar använda mig av den sidan för att kolla priserna varje år. Bolagsnamnen är klickbara, och det tar inte alltför lång tid att hamra in regnummer, personnummer och kanske någon mer uppgift hos alla bolag och få ett pris direkt på skärmen.

Vilka bolag som är billigast varierar från år till år, men det dyraste bolaget brukar vara 2 - 3 gånger dyrare än det billigaste. Det skiljer säkert en del i det finstilta, men jag tvivlar på att de är så pass mycket bättre.

Olika bolag tycks ha olika specialiteter. Jag försäkrade i många år min Volvo för småslantar hos Svedea. De verkar gilla tråkiga gubbar med gamla tråkiga bilar. När jag bytte till en nyare elbil var de inte alls lika konkurrenskraftiga.

Jag tror Folksams prissättning är relativt fast/centralt bestämd. Man kan testa lite olika varianter online genom att knappa in sina och bilens uppgifter och därefter välja olika försäkringar/miltal och nivå på självrisk.

För vår del tog vi ett grepp om alla försäkringar i samband med husköp och jämförde If, LF, Folksam och Trygg Hansa. Vi fick ungefär likvärdigt pris från If och Folksam men lite mer personligt bemötande av säljaren på Folksam plus möjlighet till återbäring.

Nu har jag peppar peppar iofs bara haft ett par mindre maskinskadeärenden (buggig kamera och läckage i kylarsystem) på bilen samt stenskott/byte framruta. Samtliga tillfällen har funkat såpass bra att jag inte hittar något mer att önska från ett försäkringsbolag. Nästan så jag skämts när jag betalat självrisk a 1500 kr för nåt som kostar tiofalt att byta.

Upplever fortsatt att deras bemötande varit fortsatt personligt, trevligt och kompetent. Och varje vår kommer en liten slant återbäring. :slight_smile:

När bilen blir 10 år nästa år kommer jag dock behöva byta till annat bolag för att få ut 2 år ytterligare med maskinskada. 10 år/15 000 mil är max på Folksams bilförsäkring stor.

Svedea har alltid varit bästa val för oss.

1 gillning

Vad du än gör kolla upp skadedjursförsäkring.

Råtta åt upp kablar i vår helt nya privatleasande enyaq med märkesförsäkring och alla garantier.

Fick betala 20000kr ur egen ficka, inte en krona ersatt utav någon.

Det blev länsförsäkringar för mig denna gången, kör på dessa nu första året, sen blir det väl att jämföra priser igen.

Har bara behövt använda försäkring 1 gång på dessa ca 15 år jag haft bil (klanta mig själv och backa in i pelare). Förhoppningsvis blir det inget mer (peppar peppar). och då kan jag kanske behålla LF förutsatt att jag får bra pris :slight_smile:

Men fick 864 / mån nu eftersom jag flyttade hemförsäkringen hit också. Då fick jag lägsta självrisk (3000kr), 1500-2000mil och hyrbil etc (deras största paket).

Ganska stor skillnad mot 2400~ som IF, och 1700~ som Volvia (IF) gav med motsvarande paket.

Tack ändå för tips och förslag :slight_smile:

1 gillning

Kolla med Svedea, de är ofta prisvärda för äldre bilar.

Verkar inte kunna ta försäkring där då jag bor i “storstadsregion”.

1 gillning