Tankar kring bilförsäkring?

Det är dags att förnya bilförsäkringen. Märkesförsäkringen jag haft hittills överraskade genom att mer än dubblera premien till ca 1600 kr per månad. Kundtjänsten kunde inte motivera höjningen med annat än allmän prisökning och att originaldelarna kanske gått upp mer än andra reservdelar. Tittade snabbt på Compricer och där ligger det billigaste på 500kr och övriga på 700-1000 kr per månad. Nuförtiden ringer Compricer upp också. De beskriver det billigaste alternativet, Ominimino, som en rätt ny spelare som på något sätt backas av Zurich. Folksam fanns inte med, men vill ha strax under 900 kr per månad. Det är uppenbart att jag ska byta bolag…

Jag är lite allergisk mot nya aktörer och det som luktar lockpriser, eller är är det dumt att välja bort dem? Hur ska man tänka kring de övriga nischbolagen/mindre bolagen? Hur mycket mer är det värt att ha ett stort etablerat bolag? Finns det ytterligare bolag som brukar vara intressanta, men inte finns med hos Compricer?

Jag har Ica bil försäkring…

1 gillning

Jag googlar varje år på huvudförfallodagen å jämför lägsta pris på alla mina försäkringar..

1 gillning

Vissa bolag tar evigheter på sig att ta beslut vid skador, vissa är snålare än snålast när de ska betala ut ersättning för en inlöst bil, vissa är generösa och snabba.

Det finns fler parametrar att ta hänsyn till än priset.

Jag är lite bekväm av mig och vill att min försäkring skall ge trygghet. Både ekonomiskt och emotionellt :smiley:

Så jag håller mig till de etablerade bolagen som inte riktigt har råd att bete sig som rövhattar. Det är oftast lite dyrare, men av samma anledning som jag har en lite dyrare bil istället för att välja den billigaste så känns det tryggt och jag intalar mig att man får lite vad man betalar för i det långa loppet.

Sen skall det ju vara en rimlig skillnad i pris också såklart. Själv kör jag LF då det landar bra i pris på TCO kalkylen för lån/försäkringar för mig. Det är dock helt beroende på hur mycket man försäkrar och vilka övergripande synergier som finns för privatekonomin.

Tror jag betalar ca 415/mnd för min 5år gamla Toyota(märkes/premium försäkring) och ca 370 för min 6år gamla Golf Alltrack. Ganska enkla svensson bilar så det kan säkert vara väldigt mycket dyrare för finare bilar :slight_smile: