Bil, hel- eller halvförsäkring

Bil - hel- eller halvförsäkring?
  • Helförsäkring
  • Halvförsäkring

0 röster

Efter 20 år med helförsäkring på två bilar så funderar jag på att gå ner på halvförsäkring iställlet… har du hel- eller halvförsäkring? Ålder på bilen/bilarna? Hur resonerar du?

1 gillning

Saknar alternativet trafikförsäkring :wink: Jag resonerar som vanligt att man inte ska försäkra sådant man har råd att ersätta själv.

1 gillning

Årsmodell 2009, Volvo V70, halvförsäkring, ca 330 kr per månad, Folksam.

2017, peugeot 308 SW, helförsäkring ca 570 kr/mån

Skoda Superb 2010 + Audi A3 2013. Helförsäkring totalt ca 10.000kr per år. Skulle spara ca 5.000kr per år med halvförsäkring på båda bilarna. Tror endast vi har varit tvungen att utnyttja helförsäkringen en gång under 20 år (plus att det kan vara ganska många tusenlappar i självrisk) så i långa loppet känns det som enkel matematik.

1 gillning

Audi A4 Allroad 2016, helförsäkring 600 kr/mån, Folksam.

Bytte till Folksam i år från Trygg Hansa där månadskostnaden var 835 kr/mån, allt annat lika. Fick samtidigt ner hemförsäkringen från 8750/år till 5500/år.

Om du betalar 5000 kr “för mycket” så har ni alltså betalat ca 100000 kr för den där enda gången ni behövt försäkringen. Antagligen är det billigare att sätta 5000 kr extra i portföljen varje år och fixa problemet själv.

Har själv alltid haft trafikförsäkring på mina ca tio år gamla bilar. Men nu senast blev det faktiskt halvförsäkring. Minns inte varför? Blev väl lurad av en snygg hemsida i ett svagt ögonblick. Får se över till våren om jag ska gå ner på trafikförsäkring igen.

1 gillning

Har bara trafikförsäkring.
Lite surt när vindrutan nu spruckit vilket kommer kosta mig runt 8000 att byta, men jag räknar med att jag sparat in de pengarna med råge under åren.

1 gillning

Dagens insikt!
Körde alltid halvförsäkring på min gamla BMW. Men den var inte värd mer än 50 000kr. Tror helförsäkring gick på 2000kr/mån så jag skippade det.

Nu åker jag volvo xc60 -13 och betalar 800kr i månaden för helförsäkring och 2500 mil om året. Värdet på bilen ligger på runt 130 000kr.

Jag betalar alltså 400kr mer för helförsäkring än halvförsäkring. Det är 4800kr per år. Värt att tänka på när bilen gått ner lite i värde

2 gillningar

När jag ser vad ni andra betalar för helförsäkring per månad funderar jag starkt på om jag blivit blåst. Eller så är ni duktigare än mig på att förhandla. Har samlat alla samtliga försäkringar hos IF. Med rabatter så betalar jag hela 914kr i månaden för en VW Tiguan -2017. Tecknade den i höstas efter att vagnskadegaranti gick ut. Bör jag byta försäkringsbolag? Känns så…

1 gillning

Kör Golf Plus från 2006 (1000-1500 mil per år) med halvförsäkring hos TryggHansa vilket kostar mig 203kr/månad. Missade tyvärr att byta till trafikförsäkring i somras.

Skiljer inte så mycket upp från trafikförsäkring till halvförsäkring. Kan löna sig om man har stenskott som spräcker rutan och gör att bilen inte går igenom besiktningen.

2 gillningar

Saab 9-5, halvförsäkring 2000 kr/år.

Beror på vad du har för förutsättningar. Bor du på landet? Då blir det automatiskt billigt, för postnummret är väldigt lågt utsatt för vandalism, inbrott, stölder och parkeringsskador. Ovänt gäller om du bor i stan och parkerar på gatan.
Är du ung? Jag som är under 30 betalar dubbelt så mycket som farsgubben på samma bil.

För mig blev IF (volvia) det billigaste med stor marginal. Men när jag åkte bmw med härrejösses motor när jag var 24 år var länsförsäkringar överlägset. Betalade 1000kr i månaden för halvförsäkring. Trygg hansa ville ha typ 3000 i månaden på samma bil och personnummer… för halvförsäkring som sagt.

3 gillningar

Japp, som jag skrev - ganska enkel matematik :slightly_smiling_face:

1 gillning

Vad viktar de in i priset egentligen? Har för mej att dom tar hänsyn till ålder och kön. Typ att det blir mycket dyrare för en 20 årig man, eftersom den målgruppen statistiskt sett tar för stora risker i trafiken.

Vad mer kollar dom? Tid utan incident? Bilens märke och årsmodell?

Jag har halvförsäkring, folksam, 468 kr per månad. 32 år gammal är jag, bilen mazda 6 år.

Jag är 37 och bor i Stockholms innerstad. Antar att det är det som drar upp premien då. Parkerar på gatan.

De får inte ge olika pris beroende på kön längre. Men allt som inte är diskrimineringsgrund är fair game. Försäkringsbolagen kollar det mesta med bilen och var du bor. En sportigare bil beräknas ha högre risk för skador, till exempel. Det är därför motorcyklar ofta har skyhöga premier. Och givetvis kollar de värdet på bilen.

Någonstans har ju bolaget räknat med vinst. Så rent statistiskt så SKA en försäkring vara en förlustaffär.

Men för att ge en fingervisning av vad en skada kan kosta så blev min förra bil påbackad av en lastbil och fick enbart kosmetiska skador.
Det som blev skadat var en framskärm, motorhuven, grillen och sjävla fronten. Tror det blev repigt på en lykta med som dem slipade och polerade upp. Bilen var värd runt 60 000kr vid tillfället och det var preciiiis så att det blev billigare för F-bolaget att laga bilen istället för att köpa den av mig och ersätta. Blev bra, fick ju en nästan 20 år gammal bil att bli som ny igen utan massa stenskott

Sålde senare den bilen och fick samma pris som jag köpte den för 4 år tidigare :slight_smile:

• Ålder, unga är de som orsakar flest skador.
  • Kön, män kör sämre än kvinnor. Här rättade @emilv mig, är tydligen diskriminering
  • Antal år utan orsakade trafikskador.
  • Märke på bil, de ser i sin statistik på anmälda skador vilka bilmärken som är mest kostsamma. Ökänt dyra är BMW
  • Modell på bil, både att bilen kan vara överrepresenterad i statistiken, men de tar även hänsyn till motorns effekt. Så jag antar att det finns ett starkt samband mellan vårdslös körning/olyckor och motoreffekt.
  • I vilket postnummer/adress du är skriven. Typ, folk i detta postnummer brukar få bilen nedbrännd
  • Vart du parkerar bilen (låst eget garage på tomten är billigare än ute på gatan bland vandaler och folk utan minsta hänsyn till andras grejer.
  • vilken självrisk du har valt
  • Vilken körsträcka du har per år, mer mil, större risk för försäkringsbolaget, detta kan försäkringsbolaget se via din årliga besiktning och, om du kör mer än angivet kan de neka utbetalning för att du inte följt kontraktet.
  • om någon förare av bilen kommer vara under 24 eller 25. Typ om du lånar ut bilen till barnen.
2 gillningar