Bil, hel- eller halvförsäkring

Värt att notera att detta har (väl?) ingenting med att göra om varken du eller den som orsakade olyckan hade hel- eller halvförsäkring. Helförsäkring (vagnskadeförsäkring) har man väl bara för att få vagnskador åtgärdade på sitt eget fordon OCH som man har orsakat själv?

1 gillning

Toyota Avensis 2000 149:-/mån halvförsäkring.
ICA försäkring. Aktieutdelningen från ICA täcker och blir över.

Ja näj, det tog så klart åkeriets trafikfärsäkring. Det var bara en prisbild över en liten nätt skada. Hade jag kört på lastbilen själv så hade jag fått pynta kalaset själv, hade bara halvförsäkring.

2011, Ford Focus, halvförsäkring, ca 300 kr/mån hos Länsförsäkringar

Audi Q3, årsmodell 2018, helförsäkring, 640 kr/mån, Länsförsäkringar

… och då ingår att jag får krocka med :deer: … något som jag helst inte gör.

BMW i3S 2018, helförsäkring 508kr/månad.
34 år gammal, bor utanför mindre stad på landet.

1 gillning

VW Golf, 2009, Helförsäkring, 7200 kr/år, If/Volkswagen, 40+, närförort Stockholm, garageplats.
Har 15% rabatt p.g.a. andra försäkringar hos If.

Har funderat lite på att växla ner till halvförsäkring då bilen är gammal och värdet ersättningsbart. Kändes mer aktuellt när jag läste den här tråden, men kom sedan på att det är övningskörningstider med sonen de närmaste två åren, så halvförsäkringen får nog vänta lite… :slight_smile:

1 gillning

Nissan Leaf, 2016, helförsäkrad, IF med “förmånskundrabatt” 15 procent, 6200 kr/år, 40+, närförort Stockholm, parkering på villatomten, 6000 kr självrisk, lägsta valbara körsträcka då den går som andrabil. Typisk körsträcka för en dag är T/R till skola och pendeltågstationen totalt per dag 3 km.

VW Tiguan 2020 årsmodell.
Har halvförsäkring men eftersom bilen är så pass ny är det indirekt en helförsäkring med garantier. Kostar 360kr i månaden med deras egna försäkringsbolag.

34 år gammal i mindre ort i norrland

Volvo V40 CC -16. Helförsäkrad, 400 kr/mån.

Hyundai i20, 2018, helförsäkring, 530 kr/mån.