Från helförsäkring till halvförsäkring av bil?

När är det inte längre ekonomiskt försvarbart att ha en helförsäkring?
Finns det någon magisk gräns egentligen

1 gillning

Helförsäkring på vad? Gäller det bil beror det på märke, modell, pris och skick i mitt tycke. Hade helförsäkring fram till ca tio år gammal.

Ja bil.
På vilket sätt påverkar de olika parametrarna märke och mil?
Finns bilar som gått långt men är i bra skick tänker jag då.

Vid ett scenario där du krockar och anses ansvarig för olyckan så är det ditt försäkringsbolag som täcker skador även på den andra bilen.

Kan bli dyrt med endast en halvförsäkring, om jag nu förstått saken rätt.

1 gillning

Är väl det halv försäkringen täcker? Skador på andra part alltså. Medan hel täcker mina kostnader om jag anses vållande eller täcker trafikförsäkringen annan part medan hel täcker vagn, glas mm

5 gillningar

Yes, du verkar ha rätt!

En del tycker ju inte att man behöver försäkra sådant som man kan betala själv direkt. Men för mig hade det inte varit ok att krascha bilen och inte få något för den fast den kanske inte är värd mer än 80000 kr. Det hade svidigt för mycket även om det kanske är matematiskt riktigt.

Jag resonerade så förut. Tänkte att bilen ändå inte hade något enormt värde och att halv räckte gott. Men efter att ha krockat förra året så har jag ändrat uppfattning och kör nu på helförsäkring.

2 gillningar

Jag väljer att ha helförsäkring även fast avgiften brukar höjas varje år. Det känns tryggare för mig att fortsätta med den.

1 gillning

Konstigt med bilförsäkringar, att den blir dyrare för varje år men ersättningen mindre och mindre. Särskilt det år då maskinskadeförsäkringen upphör så borde premien gå ner en del.

1 gillning

Nej det beror på , En kombination av

• Är du extra drabbad av olyckor där du är vållande ? Försäkringsbolagen betalar ut härad 50% av det dom drar in i premier. Dvs om du är normalklantig eller bättre sparar du på att INTE ha helförsäkring.
  • Hur stor är skillnaden mellan halv och hel försäkring i pengar där du bor för bilen du har.
  • Är det stressande för dig att riskera få skrota bilen om du är den skyldige i en olycka och inte få ett öre.
  • Klarar du smällen ekonomiskt utan att det svider FÖR mycket.

Jag har backat ner ända till Trafik extra hos IF när bilen/bilarna går under säg 60.000 SEK i värde. Äldre bilar utan maskinskada etc.
Täcker utöver trafik (dvs skador på motpartens bil mm) även stöld , räddning och rättsskydd.
Kostar <2000 per år för mig. Det enda jag egentligen skulle vilja ha ytterligare är glasförsäkring. Dom pajar väl ofta på moderna bilar. Men det betalar man med råge med premien så det är nog bättre utan.

Jag vill iallafall ha en försäkring som täcker en sönderslagen bil och inbrott.

Dessutom rätt trevligt att byta vindruta för 1500-2000kr istället för 10-20 tusen. På nuvarande bil har jag bara fått ett stenskott i rutan på 3 år. Andra dagen jag hade bilen, och rutan sprack direkt.

Jag tycker du ska kolla med ditt försäkringsbolag vad det skulle kosta. För min egna gamla bil skulle en helförsäkring kosta lika mycket som jag betalade för bilen, varje år.

1 gillning

Jag kör alltid trafikförsäkring enbart och kan alltid få loss pengar till en ny bil teoretiskt sätt om det värsta skulle ske med nuvarande bil.

Tid och buffert gör dig till ditt eget försäkringsbolag. Räknar man ihop vinsten som ett försäkringsbolag plus deras kostnader för personal, lokaler, varumärkesbyggande etc blir det ganska mycket pengar som du och andra kunder betalar för möjligheten att flytta kassaflöden i tid och rum.

2 gillningar

”Det känns” är väl problemet i detta fall :slight_smile:

Detta är det korrekta svaret rent matematiskt. Försäkringsbolag betalar ut 20-30% av premierna till försäkringstagarna… så jag kör alltid enbart med den lagstadgade trafikförsäkringen. Kan jag inte självförsäkra är det en indikation på att bilen är för dyr i förhållande till min övriga ekonomi.

1 gillning

När bilen är ny så räcker halvförsäkring.

Inte för mig. Ekonomin är inte problemet. Mer hur mycket jag skulle gräma mig över att inte ha tagit försäkringen. Logiken spelar inte roll här.

Grämer du dig även över skraplotter du inte köpte när någon i närheten vinner? Går ju att dra det där hur långt som helst.

1 gillning

Ring försäkringsbolaget och be om ett nytt pris. Det gör jag alltid när det är dags att förnya. Blir alltid lägre än det första budet.