Delkasko eller enbart trafik?

Bilförsäkringen går ut snart. Har enbart halvförsäkring/delkasko sedan några år. Funderar nu på om det kanske inte är värt den extra kostnaden, utan ska gå ner till enbart trafikförsäkringen.

Bilen är en Nissan Micra 2004, gått 11 000 mil som jag haft i ca 12 år. Utan synlig rost med äldre rostskyddsbehandling. Bytt stötdämpare fram, avgassystem, delar av bromssystem för några år sedan, samt naturligtvis batteri, olja, etc. Just nu rullar den på hur fint som helst. Kör inte mycket, men det är skönt att kunna vara spontan, speciellt till landet där den sedan står lite. Eller andra utflykter, resor på semester, eller praktiskt.

Har jag egentligen någon nytta av en halvförsäkring för en sådan gammal bil?

Vår andrabil är från 2010 och har endast trafik förs.
Skulle inte lägga mer på en så gammal bil.

1 gillning

Det brukar inte skilja allt för mycket i pris mellan trafik och halvförsäkring så kika det först.
Räcker med ett stenskott i synfältet så har det betalat sig.
Vid en feltankning så är det skönt med försäkring som går in och täcker (ja jag har lyckats….)
Sedan skönt med bärgning på en äldre bil.
Brand, krishjälp, inbrott, stöld, rättshjälp är också skönt att ha.
Jag åker också äldre bil och har halvförsäkring(kostar ca 50kr extra per månad)

4 gillningar

Vad är prisskillnaden?
I snitt så betalar man ju alltid mer i försäkringspremie än man får tillbaka.

Fundera lite på om du kör mycket på vägar med stor risk för stenskott och vad sannolikheten för stöld är. Sen får du väga det emot hur hård ekonomisk smäll det skulle bli om du fick bekosta detta själv.

2 gillningar

En halvförsäkring ger ändå lite extra skydd.
Risken att du får ett stenskott och behöver byta rutan är inte mindre på en gammal bil än om den är ny.
Däremot så är värde lägre och brand/stöldmomentet kanske inte är lika intressant.

I halvförsäkring brukar det även ingå bärgning, rättsskydd (advokathjälp vid tvist i trafik) men ibland oxå t.ex. nyckelförlust, sanering av tank vid feltankning m.m.

Kolla vilken prisskillnad det är och bestäm dig efter det. Det är knappast värt tusenlappar men skiljer det några hundra kronor om året så hade jag personligen tyckt att det hade varit värt/skönt att ha det. (jag fick själv byta ruta förra månaden)

1 gillning

Allt kokar ner till premien för delkaskon… För min gamla Toyota är den 54 kr/mån ovanpå trafikförsäkringen. Då känns det nästan som att försäkringsbolaget inte räknat rätt :smiley:

Framför allt stenskott samt en sprucken vindruta har jag varit med om under 5 års försäkringstid fast med olika bilar.

Inklusive självrisken är jag nog fortfarande en minuskund just på delkaskon.

1 gillning

Pengarna du lägger på bilen i form av underhåll gör ingen skillnad på värdet för försäkringsbolaget. Bilen är tyvärr inte värd mycket pengar. Så hade nöjt mig med trafikförsäkring. Krockar du den så får du skrota den :+1:

Men det kan vara bra att veta vad det skiljer i avgift mellan trafik och halv? Skiljer det 500 kr per år, så kan det vara värt med halv.

1 gillning

Tack för feedback.
Ja, just vindruta, elektroniska nycklar jag tänkte mest på. Detta med fel bränsle, bärgning och juridisk hjälp är ju intressant förstås. Nej, värdet på bilen är endast runt 20 000 kr, kanske något mer pga få mil och bra skick. Betalar de ens ut något vid stöld. Men skulle jag krocka och anses orsakande, tänkte jag att det kanske var bättre med halv. Hade för mig att trafik endast betalar den andres personliga skador.

Ska jämföra lite nu. Tar med mig detta om att en halv nog kan vara bra om skillnaden är liten.

Det du tänker på där är en fullfjädrad helförsäkring. Absolut inte värt det på en bil för 20K.

Krockar du som vållande med halvförsäkring täcks bara den andres skador.

2 gillningar

Ja som @Saihtam säger så gör halvförsäkring ingen nytta för skador på egna bilen.

1 gillning

Jag. Försäkrar mina bilar med " Trafik extra" som IF har. Den har trafik + stöld + räddning och relativt lågt pris. Härad 1500 per år. Passar bra för mina äldre bilar där vissa inte har immobiliser. Det jag saknar lite är glasförsäkring. Men att inte ha den lönar sig. En tumregel är att inte försäkra sånt man kan klara själv där man har normal risk. Försäkringsbolagens premier går bara till ca 50% tillbaka till kunderna. Resten till administration.

2 gillningar

Trafikförsäkring borde vara tillräckligt för de flesta äldre bilar.

2 gillningar

Viktor, hur gick det med jämförelsen?

1 gillning

Inte kommit igång ännu. Har mars på mig, då försäkringen går ut sista mars.

Kollade som hastigast med LF. Det skiljer 424 kr om året, dvs. 36 kr/mån. Ska nu jämföra med andra bolag. Är helkund hos LF och får 15 % rabatt på försäkringen.

Trafik, 122 kr/mån
Halv, 158 kr/mån

Var i landet bor du?
Jag jobbar åt Länsförsäkringar Stockholm och om det är där du bor så kanske jag har möjlighet att ge dig någon extra rabatt.
Du får höra av dig om så är fallet och om du vill att jag kollar.

2 gillningar

Tack, väldigt snällt. Har tänkt kolla med andra, men tror att likt förra året ligget nog LF bra till. Vad säger ni andra om priserna? Några procent till skulle verkligen inte vara fel i dagens ekonomiska läge. Många bäckar små.

Ja, jag bor i Stockholm. Har varit kund länge hos LF och tycker att det har funkat bra med bemötande och ekonomi. Har bolån, hem- och bilförsäkring.