Har börjat kollat på vilken bilförsäkring man skall skaffa inför nästa år.
Jämför jag priserna via Compricer så kommer evoli upp som det billigaste alternativet. Gillar, utöver att de är billiga, att de inte har nån bindnings- eller uppsägningstid och att man verkar kunna hantera de mesta ärenden via appen, men tyvärr är självrisken högre. Annars har jag dålig koll på dem.
Någon som har erfarenhet av detta bolag?
Hos vilket försäkringsbolag tecknar ni er bilförsäkring?
För mig gar Volvia alltid varit billigast med min nuvarande bil. En… Volvo
Men annars har Länsförsäkringar funkat bra och var överklägset billigast på min förra bil. Alltså typ 10 000 per år billigare. Trygg hansa ville väl har runt 20 000 per år för halvförsäkring medans LF låg på 10 000 på samma.
För mig hamnar den billigaste helförsäkringen (med högst självrisk) hos LF på 379kr/månad, vilket är betydligt högre än de 241kr/månad som Evoli ska ha.
Så är det säkert, min erfarenhet är att inget försäkringsbolag alltid är billigast i alla situationer, utan det är starkt beroende av vem som söker och vilken bil det är.
Många bolag ville inte ens försäkra min förra bil.
Visserligen en gammal tråd men jag ger den ett försök ändå
Jag har idag två halvförsäkringar på Evoli för 378kr/275kr i månaden. Vid en jämförelse så får jag lite olika månadskostnader men jag har redan tagit det billigaste alternativet en gång och slutade då med Evoli som jag fick betala ca 12’000kr för ett framrutebyte (40% av totalkostnad) så jag vill inte gå på samma nit igen.
Jag har jämfört några försäkringar och enligt det här så verkar ju iallafall Folksam billigast (pga av rabatter.) Priserna nedan är räknat på den bilen med högst månadskostnad
Swedbank 336kr/mån
Trafikförsäkring 1000kr
Brand 1500kr
Glas 1500kr byte/ gratis vid rep
Stöld 1500kr Ingen självrisk om bilen hittas
Maskin-elektronik 6000kr Upp till 15000mil.
Kris Ingen självrisk
Räddning 1500
Rättsskydd 20% min 1500kr
Vagnskada 3000/6000kr
Skada i kupé/bagage 1000kr
Trygghansa 400kr/mån
Trafikförsäkring 1000kr
Brand 1500kr
Glas 1500kr/100kr per stenskott
Stöld 1500kr
Maskin-elektronik 8000kr Upp till 12000mil.
Kris Ingen självrisk
Räddning 1500kr
Rättskydd 20% minst 1500kr
Drulle(skada i kupé/bagage) 1500kr
Folksam 272/mån
Trafikförsäkring 1000kr
Glas 1500kr/ gratis vid rep
Brand 1500kr
Stöld 1500kr
Maskin-elektronik 6000kr / upp till 15000mil
Räddning 1500kr
Vagnskada 3000kr/6000kr
Evoli 378kr/månad
Trafikförsäkring 2 000 kr
Brand 4 000 kr
Stöld 4 000 kr
Motor* 8 000 kr upp till 10000mil.
Bärgning 2 000 kr
Rättsskydd 25% av skadekostnaden.
Glas / Stenskott 40% vid byte av glasruta /0 kr att laga stenskott.
Men är det något annat man bör tänka på? Jag brukar ha med både assistans och djurkollision men har inga bekymmer med att ha en något högre självrisk 3000-6000kr om det ger något billigare månadskostnad.
Oj, 12 000kr för att byta glasruta var något av det mest extrema jag hört talas om.
Om så är fallet så skulle det ha kostat 30 000kr att byta ruta (40% av 30 000kr = 12 000kr)
Jag har inte hört om några så dyra glasbyten men kanske har du någon riktigt ovanlig modell med specialglas och massor av sensorer inbyggda?
Regnsensor och värmeslingor har jag i framrutan på den stora Forden.
Dom tyckte synd om mig så jag fick rabatt på en del av monteringen och dom nya torkarbladen kommer inte ihåg exakt vad det slutade på men totalkostnaden var iallafall ca 12’000 innan den extra rabatten jag fick.
Några andra försäkringsbolag att kanske kolla upp.
IF, Länsförsäkringar, Watercircle, ICA, Hedvig, Gjensidige, Svedea, Dina Försäkringar, Aktsam.
Men förstår om man inte vill eller orkar kolla med för många olika försäkringsbolag.
Finns tyvärr inget försäkringsbolag som är billigast för alla typer av bilar utan man får jämföra.
Det har jag nog inte tänkt på att det är billigare årsvis än per månad.
Jag har för mig att jag läste, iallafall på Folksam, att månadskostnaden var årskostnad delat på 12 så där borde det inte bli billigare med års faktura.
Autogiro brukar vara per månad (ingen faktura avgift)
Skiljer mellan olika försäkringsbolag.
Länsförsäkringar Uppsala som jag har min bil försäkrad hos tar inget extra för att ta det på autogiro månadsvis. Däremot skulle det kosta extra om jag valde att dela upp betalningen via fakturor.
Och då tar jag det hellre uppdelat för att inte behöva ligga ute med pengarna i förväg.
Jag har gjort så på det mesta. Har en kompis som är lite extrem åt andra hållet som betalar in bostadens månadsavgifter för 1 år i taget.
För mig var Hedvig billigast och det bästa alternativet. Är 25 år och äger en äldre bil. Hedvig har inte heller någon bindningstid fast till en hyfsat låg självrisk ändå. Jag jämförde bilförsäkringarna på en sida som heter försäkradbil.se, de hade en bra tabell som listade olika försäkringar och priser.
Evoli skall vara bra har jag hört! Rekommenderar inte Sensor försäkring dock, dyra och svåra att ha att göra med vad jag hört. Lycka till för dig eller er andra som skall leta bilförsäkringar.
Av egen erfarenhet så håller jag inte med, efter att jag haft Evoli och fått betala 40% av kostnaden för framrutebyte så läste jag igenom vilka självrisker och vad försäkringen täcker. Det visade sig att det inte var så fördelaktigt (för mig iallafall).
Det var det dyraste fönsterbytet som den bilglasmästaren någonsin hade sett sa dom.
Jag betalade ungefär 12’000kr för bytet, och då fick jag dessutom extra rabatt
Så läs igenom försäkringen och vad den täcker/självrisker är mitt tips.