Jag ska fixa en bilförsäkring strax och kom på att jag hört om att man kan få rabatt om man samlar på försäkringar?
Är detta det billigaste eller är det att tex gå via compricer och leta efter billigaste per alternativ?
Hur mycket skiljer det sig mot att ha det samlat?
Jag lägger ju gärna lite extra om det kan vara samlat för bekvämlighetensskull men det bör inte vara superdyrt i jämförelse då.
Jag har hört om LF, att de samlar och erbjuder rabatt? Finns det något bättre än dom?
De absolut flesta försäkringsbolagen ger dig samlingsrabatter på försäkringar. Länsförsäkringar är däremot inte bara ett försäkringsbolag utan även en bank och larmföretag, vilket gör att de kan erbjuda dig att bli guldkund om du köper alla deras tjänster. Det är ett väldigt effektivt sätt för ett företag att binda upp sina kunder baserat på pris. En vacker dag vill man inte ha en av deras produkter längre och då försvinner alla förmåner som kommer med guldkund och kostnaden blir istället jättedyr. ICA är ett till exempel på det här. De erbjuder både bank och försäkring och om man har produkter inom både bank och försäkring lockar de sina kunder med dubbla stammispoäng som du kan handla för i butikerna. En ren scam om du frågar mig, för de extra stammispoängen man samlar på att vara försäkringskund når ändå oftast inte upp till nästa bonusnivå utöver ditt vanliga handlande. Dessutom är ICA Försäkringar väldigt dyra. En kompis som arbetade där blev erbjuden personalrabatt och då skulle det ändå kosta ca 40% mer än Folksam som hen sedan valde.
Slutsatsen är alla alla renodlade försäkringsbolag oftast erbjuder samlingsrabatter. Bolag som erbjuder annat än bara försäkringar kan vara bra, men man behöver vara lite vaksam också så man inte blir lurad av deras knep.
Det är så klart så att företag (nästan alla iaf) vill binda upp sina kunder på flera produkter, och därför erbjuder någon sorts storkundsrabatt som nog oftast inte är tillräckligt bra för att motivera att man håller sig till ett bolag.
Det sagt, så tycker jag personligen ändå att Länsförsäkringar är bra, man får en hygglig rabatt om man samlar hem och bilförsäkring och har ett lönekonto plus stående sparande. Det bästa är nog inte rabatten, utan att LF är ett kundägt företag/kooperativ, som delar ut vinsten till sina försäkringstagare i form av återbäring varje år.
Jag kollar priser varje år på alla mina försäkringar å de kan skilja ganska mycke, så de gäller att inte vara trogen ett försäkringsbolag…
Brukar googel söka på bilförsäkring å sen fylla i regg nummer å liknade… Bästa pris vinner…
Största skiljandet jag haft eller fått offert på från försäkringsbolag är på en bil med helförsäkring, billigast runt 6.200 kr helår å högsta över 47.000 kr…
De lönar sig å kolla runt…
Jag har idag Dina försäkringar, de har inte varit några konstigheter när det gäller utbetalningar från dem, vetrinär och död hund. Dock inte sett någon pris förbättring vid fler försäkringar. Har två bilar en motorcykel en häst två hundar och en son hos dem.
Borde kolla runt. Men som sagt dem har inte krånglat vid utbetalning och bjudit på korta perioder av försäkring.
Kolla också att försäkringen täcker skador orsakade av möss, sonen som hade bilen försäkrad hos Ica, fick möss i motorrummet de orsakade skador för 40 000 och han fick ingen ersättning, hade han t.ex haft Folksam hade han fått ersättning. Det är många som har drabbats den här vintern oavsett om de bor i tätort eller på landet.
Sitter själv i samma sits nu och gjorde bara en snabb översikt för att få ett hum om prisskillnad. Men som någon annan nämnde här ovan får man ju också kolla vad som ingår/inte ingår i försäkringen. Men det skiljer rätt mycket från billigast till dyrast. Vad gäller LF inväntar jag återkoppling på halv och trafik (dåligt att jag inte kunde se det direkt på deras hemsida). Dock var deras pris på helförsäkring inklusive mängdrabatt.
Det bör tilläggas att det är när jag valt att bilen ska rulla mindre än 1 000 mil om året!