God dag, vet någon av er om det finns några större nackdelar med att ha olika försäkringar på olika bolag? Till ex. att ha hemförsäkring hos Folksam och olycksfallsförsäkring hos något annat bolag? Eller vill man ha alla försäkringar hos samma bolag? Jag vet att det kan vara lite billigare att samla alla hos ett bolag, men i mitt fall är det nog lite billigare att ha de hos olika.
Det viktiga är att jämföra och ställa bolagen mot varandra. Exempel:
Jag har samlat en del försäkringar hos LF för att få lite rabatt samt gratis betalkort. Förra året leasade vi en en ny bil. Via LF kostade det då 3468kr för helår. Fick samtidigit erbjudande från IF (samarbete med bilhandlaren) på 2912kr/helår så jag tog den. Ringde till och med LF men de ville inte matcha. Nu idag fick jag brev från IF angående förnya försäkringen. Men nu kostar den 3169kr/året. Knappar jag in det hos LF så kostar det nu plötsligt 2807kr/helår. Ringde IF (och sa att jag skulle säga upp försäkringen då det är billigare hos LF) och de erbjöd 2759kr istället.
Visst ingen förmögenhet direkt men varför betala för mycket.
I så fall för att få rabatt. Så man kanske inte bara ska titta på priset försäkring för försäkring utan som ett paket, i de fall bolagen ger rabatt. Såklart jobbigare att flytta om priset går upp, vilket säkert är en an anledningarna till rabatt.
Jag tycker man ska fråga sig om man vill ha en bra försäkring eller en billig försäkring?
Givetvis är jag färgad eftersom jag har förflutet i branschen men en hem-, person- eller bilförsäkring sätts ju inte på prov förrän det skett någon typ av skada.
Så du borde kanske skifta perspektiv en aning och för en stund släppa priset och istället titta på skadehantering, exempelvis:
*Är det lätt att anmäla en skada?
*Har försäkringsbolaget en snabb och smidig ärendehantering med ersättningsbelopp som känns rimliga?
Ovanstående är kanske inte är det lättaste att bilda sig en uppfattning om men den närmsta bekantskapskretsen brukar snabbt gå i spinn när man frågar om de har haft något försäkringsärende och hur de upplevde sitt försäkringsbolag.
Själv har jag dålig erfarenhet av kollektiva försäkringar man får ”billigt” via fackförbund eller idrottsföreningar. (Läs Folksam).
Kan säkert så vara men då gissar jag att du inte har haft idrottande barn och där svenska idrottsföreningar gör gällande att alla barn och ungdomar är försäkrade när de utför sin idrott inom föreningens verksamhet.
Med grabbar som spelat både hockey och fotboll så blev Folksams idrottsförsäkring ett nyktert uppvaknande vilket ledde till att jag tecknade egna privata försäkringar.
Självfallet kul och bra att du är nöjd med ditt försäkringsbolag - Peace