Det är rörigt att väga de olika bolagen mot varandra. De flesta är generellt sett likvärdiga, skiljer mest i detaljer. Jag kan få viss rabatt via facket (Sveriges Ingenjörer) på försäkringar från If och Moderna.
Jag har framför allt tittat på dessa bolag: If, Moderna, ICA Försäkring, Hedvig och Gofido. De billiga uppläggen ligger runt 100 kr/mån, men med allrisk lösöre och utökad reseförsäkring landar de flesta kring 150 till 200 kr. Förutom Folksam som var riktigt dyr. Sedan kan man undra om det är någon idé med utökad reseförsäkring i dessa corona-tider?
Hos Moderna får man även ersatt självrisk vid skada på hyrbil. Men det ingår i nästan alla betal- och kreditkort. Så det kanske inte är en så stor grej i praktiken.
Moderna har hög ersättning för cykel. Vilket man också kan få i det större paketen från If.
Hedvig har ingen bindningstid. Men verkar vara mycket digitalt. Jag skulle gärna vilja kunna prata med en människa om olyckan är framme.
Moderna känns ganska bra, men torts att de försöker köra en modern och vänlig stil så är priset över medel.
Jättekort inspel från mig. If har bra villkor och är billiga. Moderna har bra villkor och är lite dyrare. Hedvig och Gofido faller bort pga deras villkor och att de är dyra för vad man får. Se där, om man läser allt så får man bra information. Du har rabatt på hos två riktigt bra bolag .
@Mattiis Du kan ha större bostad, högt lösöre, fler personer skrivna på försäkringen osv. Men även i Folksams kalkyl för mig så blev de dyra. Dock hade Folksam flest val i sin online-kalkylator. De är gamla i branschen och har ett mer avancerat upplägg. Folksam erbjöd även rabatterat pris om du har säkerhetsdörr och/eller larm. Men de var dyrast bland de jag räknat på.
Ta en titta på konsumenternas.se de är oberoende och har sammanställt en bra lista över vad som är viktigt. Därefter tar du den billigaste i förhållande till vad du får.
Sen ser du till att varje år då de förlänger så kollar du av listan. Om de är något försäkringsbolag gillar att göra så är de att höja priset efter ett år och hoppas att du missar de. (Trogna kunder är något de älskar att jävlas med)
Om du däremot någonsin skaffar villaförsäkring snåla inte välj den största. Här är Folksam är överlägset bäst och värt de extra pengarna, minst risk att du kommer få problem med. Även IF sköter sig bra när de gäller detta.
Jag har Folksam och jag har jämfört priserna för något år sedan. Jag bor i radhus i nordvästra Stockholm. Det går inte att jämföra rakt av utan priserna måste ställas i relation till villkoren. Jag kunde konstatera att Folksam var bäst i sin kategori. Det enda alternativ som vore relevant var Gjensidige som har en tydlig lågprisprofil. Villkoren är dock därefter. Prisskillnaderna mellan de övriga kvalitetsbolagen var inte så stor.
Beroende på privata förhållanden kan det förstås finnas villkor som skiljer sig och som gör att ett visst bolag är mer fördelaktigt.
Jag har tidigare varit med i facket och det var ursprunligen därför jag valde Folksam. Jag fick en stor rabatt kopplat till mitt fackmedlemsskap. När jag sedan gick ur facket trodde jag att rabatten skulle försvinna. Det gjorde den i formell mening men de olika rabatter jag har, kopplade till olika installationer, fick samtidigt fördubblat värde. Visst blev det något dyrare utan fackmedlemskap men nettorabatten var betydligt mer blygsam än vad som angivits.
Olika bolag har olika priser kopplade till olika områden och adresser. Bolagen har också olika rabatter. Folksam har exempelvis en rabatt kopplad till vattenfelsbrytare som jag tror de är ensamma om. Jag skaffade en vattenfelsbrytare specifikt för att få denna rabatt. Det är helt enkelt lönsamt eftersom rabatten är så stor.
En vän till mig jobbade tidigare på SOS alarm. De sköter om den praktiska hanteringen kopplad till reseförsäkringar. Det kan göra stor skillnad om man skulle råka ut för något allvarligt under resor. De anställda på SOS alarm har tystnadsplikt gällande vilka bolag som är/inte är anslutna till SOS alarm. I praktiken är det så att de stora kvalitetsbolagen är anslutna medan olika mindre, alternativa, billiga bolag inte är det. Man borde förstås kunna fråga sitt försäkringsbolag hur det ser ut.
Just om det gäller hem- och villaförsäkring så är jag betydligt mindre benägen att byta än med andra försäkringar. I stället bevakar jag de årliga förändringarna gällande villkoren och ser om de är acceptabla.
Förmodligen ingen toppenstrategi, men Länsförsäkringar ger mig rätt bra totallösning som guldkund + återbäring.
Efter att ha grottat i det här från och tid till annan i flera år brukar mitt råd vara:
Använd konsumenternas jämförelse (enligt ovan) och välj sedan de stora bolagen (Folksam, Trygg-Hansa eller liknande) då de ofta har bäst villkor.
Upplever inte att det är värt att spara några hundralappar på billigare lösningar som man sedan inte får tillbaka. Sedan brukar tumregeln vara att man “får tillbaka” ca 30 % på försäkringar över lång tid, således brukar min kompis säga
Försäkra bara sådant som du inte har råd att ersätta kontant.
Jag bad en bekant som arbetade på försäkringsbolag jämföra tre offerter jag fått från olika försäkringsbolag. Efter grundlig jämförelse så var hans slutsats att det var svårt att ställa de olika bolagen mot varandra då de har olika erbjudanden. Vissa försäkrar högre lösöre och andra har bättre reseförsäkringar t ex.
Oavsett vad man väljer så är det viktigt att läsa igenom villkoren ordentligt. Många tror att hemförsäkringen omfattar mer än den faktiskt gör. Läs igenom så du vet vad du köper.
Personligen landade jag i att jag stannade kvar hos Länsförsäkringar som hade bäst totalerbjudande för mig.
Det är lika relevant att se vad försäkringen täcker i positiv som i negativ mening. Om du t.ex. får generös ersättning för dyra aktivitetsbokningar i anslutning till resor och inte brukar göra sådana bokningar själv kan det vara ett skäl att välja en enklare/billigare försäkring. Det är tydligt att de olika försäkringarna har olika målgrupper och målet bör ju vara att hitta en modell som i så hög grad som möjligt matchar de egna förhållandena.
Någon som har erfarenhet av ICA Försäkringar? Känns som de tagit mer och mer marknadsandelar på senast. Övervägar att teckna hemförsäkring hos dem då vi dels har lite personalrabatt samt att jag tycker att deras villkor ser riktigt konkurrenskraftiga ut gentemot de större bolagen. Står i valet mellan Ica, LF samt Trygg-Hansa. BRFen har redan bostadsrättstillägg via LF.