Hem+villaförsäkring nybyggt hus

Hej på er!

Vi är ett par utan barn som vill ha en mycket bra hem+villaförsäkring, lever helt vanliga liv och reser ofta och gärna. Vi bygger nytt hus och flyttar in här under våren och behöver göra klart med försäkring.

Vi står nu och väljer mellan Folksam hemförsäkring mellan + villa stor + resklar
till en kostnad av 527kr/mån.

Alternativet är IF stor till en kostnad av 466 kr/mån.

61 kronors skillnad kanske inte är mycket och det kan vi absolut lägga på en som är mycket bättre men frågan om den är det?

Tar tacksamt emot tips, rent objektivt enl. konsumenternas jämförelse är Folksam marginellt bättre men också då lite dyrare.

Man får återbäring från Folksam. Bra att kolla vilka rabatter som t.ex. bilförsäkring ger. Folksam har en specifik rabatt för vattenfelsbrytare. Utifrån med vad den kostar att installera så är det en given grej att satsa på.

Länsförsäkringar ger också en rejäl återbäring. Fick flera 100-lappar förra året.

Behöver du reseförsäkring genom hemförsäkringen eller räcker det med den som följer med många kreditkort? Har du inget kreditkort idag kanske det är värt att kolla upp. Jag vet inte vad som är rätt och fel och vilka skillnader det är men jag blev nyfiken på den här frågan själv. Någon annan kanske kan såga min tanke?

Edit: det här sågades snabbt och hårt och är en jättedålig idé :slight_smile:

Kreditkortets försäkring gäller väl i första hand avbokningsskydd och förseningar.

Vad händer om du blir allvarligt sjuk på resmålet och behöver ta ambulansflyg hem? Skulle aldrig åka utomlands med enbart kreditkortet som "försäkring ".

1 gillning

Först skulle jag ändra till att betala en gång per år, brukar vara några hundralappar i besparing på det.

Sen om du är med i något fack finns det yttligare rabatter att få beroende på vilket fack,

Personligen har jag gått på Länsförsäkringar då det skillde 2 000 kr/år mellan dom och konkurenterna.

Jag valde Folksam i samband med att jag var med i facket. Sedan gick jag ur facket och väntade mig då att min stora rabatt skulle försvinna. Det gjorde den men samtidigt ökade värdet av alla rabatter till det dubbla. Nettoeffekten blev inte så farlig.