Fick nytt försäkringsbrev inför förnyelse av hemförsäkring hos LF. Är Guldkund så får kostnadsfritt kort och rabatt på försäkringarna.
Men deras Mellan skulle nu ändå kosta mig 2 318 kr/år med 1 400 i självrisk för lösöre och bostadsrättstillägg. I Mellan ingår Allrisk också. Med deras Bas-version kommer jag ner till istället ner till 1 588 kr/år. Då ingår inte Allrisk.
Så jag kikade på andra bolag. Hedvig är ju kända för att vara billiga. Med Hedvigs Bas kostar det 1 068 kr/år. Utan Allrisk.
LF är alltså 50 % dyrare. Väljer jag Hedvig får jag dock börja betala 300 kr för kreditkortet hos LF, så då sparar jag bara 200 kr.
Känns inte längre lika vettigt att byta.
Skulle uppskatta lite input på detta med hemförsäkringar. Reseförsäkring har man ju på kortet numera. Har inga nya dyra prylar. Bostadsrätt i Stockholm, 54 m2. Bor själv. Läste också en tråd om lägre premie kontra högre självrisk. Tror alltså att någon form av Bas är alternativet, men blir gärna motbevisad.
Är LF dyrt enligt nedan, vilka andra bolag rekommenderas?
Hos LF kan man välja högre självrisk för både lösöre och bostadsrättstillägg eller enbart för den ena. 1 400/3 000/ 6 000/9 000 kr. Känns spontant som att jag borde välja högre självrisk för lösöret i alla fall.
1 400 kr självrisk - 156 kr/månad (premie)
3 000 kr självrisk - 133 kr/månad
6 000 kr självrisk - 125 kr/månad
9 000 kr självrisk - 117 kr/månad
“Hem- och Bostadsrättsförsäkring Bas
Vad gäller bostadsrättsförsäkringen för?
Bostadsrättsförsäkringen ersätter bland annat”
vid vattenskador
vid skador genom plötslig och oförutsedd händelse
vid stöld och skadegörelse, brand och explosion
Den omfattar fast inredning, inklusive inglasad balkong eller altan, tomtmark med växtlighet och staket samt uthus och garage på tomtmark som ingår i bostadsrätten och som du ansvarar för enligt bostadsrättslagen och bostadsrättsföreningens stadgar.
Hemförsäkringens innehåll
Grundskydd för hemmet och de som bor där
I grundskyddet ingår även:
Egendomsskydd - om något skulle hända dina saker
Ansvarsskydd - om någon skulle kräva dig på skadestånd
Rättsskydd - om du hamnar i en tvist och behöver anlita advokat
Överfallsskydd - om du råkar ut för misshandel
Reseskydd - om något skulle hända dig eller dina ägodelar på resan
Identitetsskydd - om du råkar ut för en id-stöld