Era överraskningar/lärdomar gällande försäkring?

Efter att ha grottat runt lite om innehållet i bilens maskinskadeförsäkring är jag nyfiken på om ni drabbats av överraskningar eller lärdomar gällande försäkring? Tänker inte bara på bilförsäkringar utan allmänt som kan vara bra för andra att veta/ta del av.

För egen del upptäckte jag i samband med att vi bytte försäkringsbolag att barnförsäkringen betalade ut en ersättning för bestående ärr. Ett av våra barn hade skadat läppen i tidig ålder med detta som följd. Efter några kontakter/bilder till försäkringsbolaget så fick barnet en ersättning för detta.

Med hög risk för att jinxa har jag ännu ingen lärdom på försäkringsfronten där jag känner att ”här skulle jag gjort annorlunda/haft annan försäkring eller annat bolag”.

Nån som har nåt nyttigt att dela med sig av? :slight_smile:

Vad bytte du från och till vad?

Att försäkringen gäller däckstöld även om man inte använder låsbultar.

Nu använder jag inte låsbultar längre.

1 gillning

Jag har blivit glatt överraskad av många försäkringar :slight_smile:

Trots att jag somnat med öppen balkongdörr på första våningen fick jag ersättning för det som stals (jag vaknade av pågående inbrott).

Försäkringen i min idrottsförening var i samma bolag som fackförsäkringen men gav olika sorters ersättningar vilket höjde upp beloppen rätt bra. Erbjöds också kortare väntetid för en första läkarkontakt samt magnetkameraundersökning.

Min sjukförsäkring genom fackförbundet innehöll även omställningskapital efter ca tre års sjukskrivning, oavsett om jag skulle ställa om eller inte. Första tre åren fick jag månatlig utbetalning, efter tre år ett engångsbelopp a 300 000kr.

Bara av att behöva uppsöka vård för en idrottskada har jag fått ca 700kr, oavsett åtgärd, för jag har ju haft ont (men kunnat jobba) och det var ju synd, typ.

Bestående ärr och invaliditet efter operationer av idrottsskador även det väldigt generöst.

Driftstopp för bilen…när den är på verkstad.

Och reklamationer av armbanden till fitbit klocka :sweat_smile: får städning nya. Väldigt bra kundservice so far :slight_smile:

Däremot knorrigt när jag fick bestående sjukdom pga en medicin, men läkemedelsförsäkringen menar att eftersom jag behövde medicinen var det ändå inte fel, då ersätts inte skador av medicinen.

Jag hade också önskat att mina diagnoser omfattades av försäkringar, men det gör de inte.

Har förstått i vissa Facebookgrupper att en del har fått ersättning via barnförsäkringar som deras föräldrar haft, för att skydda mot inkomstbortfall ifall barnen inte klarar av att komma ut på arbetsmarknaden/jobba visst antal procent…typ. Jag minns inte helt eftersom det inte riktigt berör mig.

2 gillningar

Min lärdom är att det inte lönar sig att vara trogen. Ring bolaget varje år och prismatcha mot konkurrenterna. Kan de inte matcha så byt. Det är rätt bra timpeng.

1 gillning

Att försäkringen enbart täckte kostnaden för just den fälgen när den blivet skev efter en dikeskörning, trots att det inte gick att köpa aktuell fälg längre, utan man var tvungen att byta alla 4 (om man ville ha likadana och det är ju lämpligt)

Men det ordnade sig ändå för jag beklagade mig till företaget vars lastbil prejat mig av vägen, så de ersatte fälgarna (helt utan några mer bevis än mitt ord)

Har också fått ersättning för ärr till ett av barnen 16500. Mest summan, trodde det skulle bli en 500-hundring (tydligen får tjejer mer, men vet inte om det bara är ett rykte)

Annan negativ överraskning:

Hade en “tappa bort nyckel” försäkring, och när det väl skedde visade det sig att det bara gällde om man tappade bort plånboken samtidigt… Upptäckte då också att det ingick en självriskreducering i samma försäkring, som vi kunde nyttjat när frugan backade in i en lyktstolpe. Nu var det försent dock.

Gäller att läsa det finstilta, så det var iof en bra lärdom…

1 gillning

Det där var det konstigaste villkoret. Ganska lätt att bli av med plånkan “samtidigt” när man upptäcker att nyckeln är borta…som om de vill ersätta då mycket som möjligt.

Bytte från If till Folksam i samband med flytt från lägenhet till hus. Har bara positivt att säga om If men Hus- och bilförsäkringen blev kännbart dyrare där. Plus att jag kom i kontakt med en underbar säljare/rådgivare med gedigen erfarenhet. Kundägt och få tillbaka en peng känns också bra.

Kommer dock göra samma jämförelse på nytt om ett tag. :slight_smile:

Ja, hade jag vetat det innan så hade givetvis plånboken också försvunnit…

Jag sa givetvis upp den försäkringen direkt, och jag kunde riktigt höra på säljarens tonfall att jag var inte den första som fått samma besked, och gjort samma åtgärd…

Jag har det mesta på if nu, det sänkte en del, men det är så olika beroende på bil osv. Ena bilen blev 125 spänn billigare på Trygg Hansa, så den är där nu istället.

Men det lönar sig att kolla runt lite i samband med att försäkringarna ska tecknas om.

När jag sålde försäkringar frågade jag alltid kunden; ”Vill du ha en bra eller billig försäkring?”

1 gillning

När jag hade bostadsrätt lärde jag mig att det är praktiskt att ha samma försäkringsbolag som föreningen. När det blev en vattenskada i badrummet försökte försäkringsbolag dribbla iväg delar av ansvaret till föreningen och därmed skulle jag inte få full ersättning. Då var det bra att kunna säga att ni kommer få betala då också. Sedan var det slutsnackat.

3 gillningar