Försäkringar och alla tillägg

Igår inträffade en oväntad skada igen (fick vattenskada förra året på den andra fastigheten) på en av våra fastigheter och återigen hade vi inte det lilla tillägget som skulle ge oss ersättning för skadan. Likadant med vattenskadan som vi i princip fick betala själva. Vi har haft samma försäkringsbolag sedan årtionden och när vi tecknade den försäkringen för länge sedan fanns inte alla dessa tillägg vi var fullt försäkrade! Försäkringen har bara rullat på och plötsligt inser vi att den är grymt föråldrad och bara täcker basen. Ett sätt att komma åt det här är naturligtvis att byta försäkringsbolag (eller kanske bara ha en dialog med det gamla) och uppdatera med alla tillägg. Som exempel kan jag säga att när vi tecknade försäkringen för länge sedan räckte det med att ha drulleförsäkring nu måste man tydligen ha drullelösöre för att få ersättning för vår skada vilket vi då inte hade… Vi är i grunden nöjda med vårt försäkringsbolag men samtidigt lite missnöjda med att vi inte blivit uppmärksammade på att tilläggen vi inte tecknat, som tillkommit långt efter det att vi blev kunder, gjort försäkringen tämligen värdelös. Hur gör ni andra - läser ni på om alla ändrade tillägg varje år eller byter ni bolag tillräckligt ofta för att alltid vara uppdaterade? Jag fattar att detta är vårt eget ansvar men kanske kan detta inlägg väcka liv i någon annan soffliggande försäkringstagare att se över sina försäkringar och se till att de täcker vad de borde.

3 gillningar

Konstig fråga. Vad är det här för bolag?

Trygg hansa. Vad är det som är konstigt med frågan tycker du?

1 gillning

Jag känner inte igen att det skulle finnas ett så stort antal tillägg och att dessa skulle påverka så mycket. Folksam har Stor och Standard till exempel.

Ja, det är lite poängen med att de skickar ut info om det. Hur tråkigt det än är så är det ju ert ansvar som kund att läsa genom ändringarna åtminstone.

Sedan håller jag med om att försäkringsbolag i vissa sammanhang verkar se sig som undantagsbolag vilket inte precis ger branschen ros. :frowning:

p.s. Jag har inte Trygg Hansa sedan iaf 15 år tillbaka. De imponerade aldrig på mig.

Jag försökte tidigare konkurrensutsätta min hemförsäkring. Det jag kom fram till då var att det jag hade var det bästa. Det gick att sänka premien men då skulle jag tappa många saker. Skulle jag välja en annan liknande försäkring som den jag hade på Folksam skulle premien bli högre.

Det fanns så klart variationer i de exakta villkoren mellan de olika försäkringarna. Jag försökte göra en helhetsbedömning utifrån egna preferenser och betyg som de olika försäkringarna fått på nätet. Min sanning är alltså inte generell och jag kan också ha missat något.

Ja jag begriper det men det här handlar inte så mycket om att de tagit bort saker från vår försäkring d v s ändrat i våra villkor utan snarare skapat tillägg som gör att man kan få bättre försäkringsskydd men inte informerat redan befintliga kunder om det. Har försäkringen i nästan 30 år så en del har hänt i omvärlden. T ex fanns inte fibernät, elbilsladdare eller hemmalarm när jag tecknade försäkringen. Då fanns fullvärdes försäkring vilket vi då tecknade. Men vore jag försäkringsbolag kontaktade jag befintliga kunder och för en uppdatering åtminstone vart femte år. Det som händer nu hända nu är att vi byter bolag och de förlorar en trogen kund.

Så de informerade inte om förändringarna? Det är ju verkligen dålig kundvård. :frowning:

Sedan fanns ju hemlarm på marknaden även då, men jag förstår hur du menar såklart. Men ja, jag hade också bytt.