Nya Trad, eller Gamla Trad hos Länsförsäkringar, vad hade ni valt?

Hej
Jag är 47 år och har haft en pensionsförsäkring sedan över 20 år hos Länsförsäkringar.
Jag har valet att låta de stå kvar enligt konceptet “Gamla Trad” mestadels räntor.
Eller så kan jag gå över till konceptet “Nya Trad”, där en större del placeras i aktier.
Det låter ju som om aktie-konceptet ger större möjlighet att få pengrana att växa.
Men jag blev lite förvånda när jag fick denna prognos från Länsförsäkringar. ** skillnaden är ju ganska liten**. Risken är ju betydligte större än vad prognosen säger om ökningen.
Vad hade ni valt?
Mvh
Fredrik

Det total försäkringskapitalet är ju rejält mycket större, men haken är ju att de sänker garantin från 91 tusen till 35 tusen. Jag skulle definitivt inte gå med på det för en uppskattad ökning från 3,6% till 4,7%.
De är vinnare, du riskerar i värsta fall att bli den stora förloraren.

Hej
Tusen tack för inlägget!
Ja det är så jag oxå resonerar. 3,6 eller 4,7 är ju nästan marginellt i jämfört med risken.

Du nämnde något jag inte tänkt på, staplarna är ju nästan lika, vilket rimmar med tillväxtprognoserna. Men som du sade försäkringskapitalet är det ju stor skillnad på. Hur har de fått ihop det? Jag får nog ringa dem igen och kolla.
Men erbjudandet känns ju inte så lockande.
Mvh Fredrik

1 gillning

Det ser ut som du har en väldigt bra garantiavkastning på din gamla! Alltså därför kapitalet skiljer så mycket (eftersom din gamla garanti ger dig mycket mer). Jag hade absolut inte bytt.

Jag har exakt samma situation och har också låtit min stå kvar i gamla Trad. Om det kommer en rejäl börsnedgång (à la finanskrisen) så kan jag tänka mig att byta eftersom aktiedelen rimligen efter ett ras kan få bra utveckling. Men före dess är jag inte beredd på att ge bort så mycket av garantin.

Ett annat problem jag har är att avgiften är alldeles för hög. Tyvärr rådgivar-mäklad vilket har ätit upp mycket av avkastningen, som varit rätt usel (ca 2.5% efter avgifter senaste 17-18 åren) … alltså om det kommer en möjlighet att flytta den med en ny lag i framtiden så gör jag det. Men i nuläget går det inte eftersom den är tagen före 1 juli 2007. Dock tydligen jobbar riksdagen på en ny lag med flytträtt, som uppföljning på den nya lagen om sänkt flyttavgift som trädde i kraft 1 april. Tur det inte var ett aprilskämt :slight_smile: