Vi är knutna till LF som ändå har ett skapligt fondutbud, men de har däremot en skalavgift som gnager lite hos mig och några andra kollegor.
För att undvika avgiften så skulle man exv vilja flytta pensionen till Avanza/Nordnet, men det verkar ju tyvärr inte möjligt att flytta en aktiv TJP dock.
Den ”bästa” lösningen vi kom på var att säga upp oss, avsluta pensionsförsäkringen (för att kunna flytta den) och sen hoppas på en återanställning. Skämt åsido, finns det nån annan lösning på detta?
Det gör man ju mest hela tiden inom kollektivavtalade TJP.
Kanske er arbetsgivare har upphandlat själv och inte är med i kollektivavtalet?
Läs reglerna om flytträtt i avtalet som ni har, eller be om att få reglerna hos er arbetsgivare. Är det kollektivavtalat så är det bara att vända sig till valcentralen för det avtalsområde ni tillhör.
Tyvär inte. Icke kollektivavtalade är knepiga. Har några sådana själv. Även om försäkringen har flytträtt så kan arbetsgivaren säga nej vilket hände mig. Oavsett aktiv eller i sk fribrev.
Så det kan vara så att du får göra det bästa du kan med det du har. Välja bästa/billigaste fonderna.
Alternativt ta upp med arbetsgivaren att ni är missnöjda med avtalet så det kan förhandlas bättre nästa gång.
Även om man har kollektivavtalad så finns det avgifter. Tex Collectum (ITP) tar 1% av premien vid insättning. Så kallad premieavgift för att de hanterar kollektivavtalet, sköter flyttar och upphandlar. Fördelen med premieavgift är att den åtminstone bara tas ut så länge det går in pengar
Skalavgift borde tillhöra det förgångna. Nackdelen är att den tas ut för all framtid till den dag du tagit ut pengarna. Blir många år och mycket av pengarna om man räknar på det även om skolavgiften låter låg.
Vad är skalavgiften?
Moderna lösningar för fond TJP borde vara 0% men är det 0.2% så kan man väl leva med det.
Har fått bra gehör från ledningen på detta, de ska göra en översyn. Är nog lite tacksamma att det är nån som är lite intresserad och påläst. (Tack RT!)
Den sänktes faktiskt från 0.4 till 0.25, oannonserat nån gång under förra året.
Det kan nog finnas en mycket smidigare lösning lyckligtvis. Får ni även möjlighet till “rådgivning” från LF?
Jag har också tjänstepensionen hos LF genom min nuvarande anställning, vi har rådgivning och lite såna förmåner. Eftersom att jag störde mig på avgifterna precis som du så tog jag upp detta med min arbetsgivare och LF, gjorde det klart att jag inte var intresserad av rådgivningen och således inte ville betala för den och att jag annars skulle nyttja flytträtten. Så nu har jag 0 skalavgifter och ingen rådgivning, en win-win med andra ord.
Hoppas du kan få motsvarande till det samma, en sak som är lite tråkig är väl att det kanske inte är bra om alla på arbetsplatsen gör detta om man säger så, för då tror jag inte LF är så intresserade att ha er som kunder rent kollektivt.
Ofta känner nog företagsledare sig lite lost när de behöver ge sig in i TJP träsket. Är man inte riktigt insatt så är det lätt att bli uppskörtad i förhandlingen. Så är det ju alltid Så klart att de uppskattar när folk engagerar sig
Sen kan ju en avgift vara OK, om man får något för den (tex som Collectum). Om LF gör något mer än att ta 0.25% av kapitalet varje år så kan ju det vara ok. Tex erbjuder informationsmöten, enklare form av rådgivning men då mer fokuserat på tex om man ska ha efterlevande pension, återbetalningsskydd mm än om vilka fonder man ska välja (där vi alla vet incitamentet att sälja in dyra fonder).
Själv hade jag hellre tagit en premieavgift än en skalavgift men då också att premieavgiften är kopplad till en aktivitet/nytta för de anställda. Detta för att de anställda inte ska behöva betala skalavgift i årtionden, och långt efter anställningen avslutats.
Collectum tar som sagt 1% i premieavgift för att hantera ITP systemet, utföra flyttar och upphandla pensionslösningarna.
LF tillåter inte flytt och där är ju ingen upphandling. Men de ska hantera systemet åt arbetsgivaren så kanske en liiiiiiiiten premieavgift skulle vara ok. Tex 0.25% eller något
Bra att du engagerar dig och kan hjälpa arbetsgivaren och kollegor. Lycka till
Visst, det är väl huvudsakligen “rådgivningen” som ingår där, men för min del innebär det en fördubbling av avgiften för fondförvaltningen.
Det var ju en intressant möjlighet, den tar jag med mig, tack! Tappade du nåt annat på köpet, eller var det endast rådgivningen som du “förlorade”?
Ja, det är lite det vi hoppas på, men utmaningen är troligen att man letar efter en lösning som täcker alla försäkringar. Men, har en liten förhoppning att det kan komma nåt bra ur detta ändå.
Notera dock att avgifter för själva försäkringen och betalningsbefrielse är kvar, men dessa står min arbetsgivare för (även innan jag blev kvitt förvaltningsavgiften), uppepå själva tjänstepensionen.
Nu framgår det inte hur många ni är på arbetsplatsen som omfattas av avtalet men man bör ju kolla att alla anställda är friska och inte har ett pågående sjukfall.
En ny försäkringsgivare lär ju inte släppa in någon som redan är sjuk.
I värsta fall får de redan sjuka hänga kvar hos LF medan ni övriga går in i nytt avtal.
Kunde inte flytta den tjänstepension som är en del av löneväxling. Anledningen här var att det var en offentlig upphandling som hade styrt det till enbart ett bolag. Kan det vara nåt sånt här med?
Hmm… Ganska säker på att dessa varit oförändrade med ökad premie/ålder, men kan ha fel eller så är det stegvis ökning.
Edit: Ja, det måste vara som du säger, det är ju försäkringar, något annat vore konstigt eftersom risk ökar med ålder, osv.