Förenkla, städa upp och byta i tjänstepensionen ITP1

Jag har det lite rörigt i min ITP1. Så här ser det ut:

Aktuella placeringar
Alecta 50%
LF Fondliv 25%
SPP 25%

Kapital
Alecta (aktuell)
LF Fondliv (aktuell)
SPP (aktuell)
Futur pension
SPP 2018 (småslantar)
Handelsbanken liv (syns ej på avtalat.se)

Jag tänker att det kanske skulle kunna se ut så här istället:

Alecta 50%
LF Global Index 50%

… dvs. flytta kapital från alla övriga fondförsäkringar till LF Global Index.

Är detta möjligt? I vilken ordning gör jag detta? Är detta en bra idé?

1 gillning

Jag tjuvstartade lite:

• Flyttat alla LF Fondliv Entré till LF Global Index
  • Styrt om kommande inbetalningar till LF Global Index
4 gillningar

Ok, nu verkar LF-delen jag pratade om ovan vara klar!

Då var det eventuellt resterande 25% samt de gamla försäkringarna kvar att behandla. SPP är väl det vi numera kallar Storebrand, va? Det verkar som att den ligger på 0,07% i avgift. Det är väl svinbra?

Mina sista frågor är väl egentligen:

• Är det ens värt att byta SPP-2023-delen till LF?
  • I så fall, är det värt att flytta SPP-2018-delen till LF?

• Jag har fortfarande en betydande summa i “Handelsbanken Pension 40” (syns inte på Avtalat). Den verkar ligga på risk 2/7 och kosta 0,39%. Det låter som en låg risk för en 40-åring och en ganska hög avgift? Vad gör jag med dem? Går de också att flytta? Går de att flytta från Handelsbanken “direkt” till LF (eller nåt annat bättre) på nåt sätt? Eller måste det vara “inom” handelsbanken? När jag kollade “Byt fond” verkar listan på externa fonder vara extremt tunn.

Hej @janbolmeson
Förlåt att jag attar dig så här brutalt på en söndag, men du brukar ha koll på vilka som har koll på ovan saker. Eller du har säkert själv bra koll på det.

1 gillning

Småspararguidens råd är att flytta så mycket som möjligt till LF entré lösning.

2 gillningar

Jag har ITP2 och har tidigare haft allt i AMF traditionell och valde att flytta allt till Länsförsäkringar. Tog det mesta i Länsförsäkringar Global Index.

Jag har i flera år hållt på att flytta så mycket som möjligt till Avanza.
Har flera gamla TJP som är svårflyttade och dyra.
Tex på LF/Skandia som har en extra avg på 0.6%+ utöver fond avg. Och dom krånglar för att slippa flytta

Jag har börjat få in pension på länsförsäkringar, i entre-lösningen.
Hade tänkt ändra till DNB Global Indeks men den finns inte där?

Antar att du menar ITP1? ITP2 är ju förmånsbestämd och där kan man inte placera premierna själv, förutom den del som är i ITPK.

ITPK ja. Viss del blir automatiskt Alecta. Det man kan spara själv det har jag ändrat från AMF till LF.

1 gillning

Nej inte säkert att dnb global indeks finns med i de olika fondförsäkringarnas utbud.

Aha, det låter lite som att min plan inte är helt korkad då i alla fall och att det är värt att byta från SPP till LF, samt flytta från gamla SPP till LF.

Just det ja, glömde nämna. Enligt produktbladet för LF Entré ITP är avgiften 0.07%, det är ju bättre än LF Global Index (0.22%)… är det inte bättre att ligga kvar på entré-lösningen då?

Edit: Ah, eller vänta… det verkar ju som även LF Global Index finns rabatterad inom ITP1 för 0.07%!

Efter allt är klart kommer det som sagt att se ut så här:

Vad gäller Handelsbanken så får jag väl helt enkel kontakta dem och be dem hjälpa mig att flytta över till LF, I guess?

Bonusfrågor:

• Några av er verkar ha flyttat in TJP till Avanza på något sätt, hur gör man det? Är det värt det? Tar inte Avanza ut nån avgift på detta?
  • Nästa gång det är dags för ITP1 att byta fonder (de gör väl det var 5:e år?) kommer kanske LF försvinna från listan, eller? Det kanske är därför många väljer att lägga i Avanza?
  • Nu när jag aktivt placerar i LF Global Index, har jag förstått det rätt då i att när det börjar närma sig pension… är det smart att lägga tillbaka det i entrélösningen (LFs entrélösning tänker jag då) för att låta den sköta “övergången” aktier/räntor tills det är dags för utbetalning?

Osäker, men tror det endast är de utan kollektivavtal eller egenföretagare som kan lägga tjänstepensionen på Avanza eller Nordnet. De finns inte att välja på inom ITP1 eller SAF-Lo annars vad jag har sett.

Omöjligt att redan nu veta vilka som kommer vara kvar eller vilka som försvinner. Jag hade inte baserat mitt val nu på spekulation om vilka som inte finns kvar om 5 år.

Ja, antingen tillbaka i entrelösningen, eller så lägger du själv till de räntefonder du vill och enligt den fördelningen du själv vill. Så planerar jag själv att göra.

Tack för alla svar!

Ja, precis, det verkar ju inte som att det går att välja något annat i Avtalat för mig heller. Då lämnar jag detta.

Oavsett vad du väljer på dina 50% i ITP1 så är det väl inte säkert att de kommer vara kvar? Så jag tänker att jag kör på det bästa som finns vid varje iteration, vilket nu verkar vara LF.

Perfekt! Då har jag tänkt rätt :smile:

Såg du min edit, förresten?

Enligt produktbladet för LF Entré ITP är avgiften 0.07%, det är ju bättre än LF Global Index (0.22%)… är det inte bättre att ligga kvar på entré-lösningen då?

Edit: Ah, eller vänta… det verkar ju som även LF Global Index finns rabatterad inom ITP1 för 0.07%!

1 gillning

Du är på rätt väg. Bra!

Läs även mer här,

1 gillning

Bra jobbat med pensionen!

Några kommentarer:

• Flytt av ITP-pensioner från LF till Handelsbanken gör du hos din valcentral Avtalat. (avtalat.se)
  • Flytt till Avanza kan numera bara ske för icke kollektivavtald pension. Kollektivavtalade försäkringar kan du bara byta inom det upphandlade urvalet.
  • Även om LF inte blir upphandlad i nästa omgång så kan du ha kvar dem i ytterligare fem år.
  • Ang. övergång till entréfonden så låter det klokt. Vill man fortsätta att ta hög risk kan du ju lägga över tex 50% i entréfonden och låta resten ligga kvar i indexfonden.
1 gillning

Tack för dina svar, Monica!

Tvärtom! Handelsbanken till LF! :smile:
Som sagt är dessa pengar inte något jag kan se i avtalat.se, utan de ligger just nu på Handelsbanken enbart.

Aha! Bra, då förstår jag!

Just det ja! Det har du rätt i. Ja, då behöver jag inte oroa mig på ett bra tag framöver då =)

Jag tänker 100% i indexfonden. Det är ju en sisådär 25 år kvar till pension för min del, så jag är inte så orolig :smile:
Sen, som @MattiasA90 påpekade, kan man ju luta tillbaka mot entrélösningen när pension börjar närma sig. :+1:

1 gillning

Oavsett, det är hos Avtalat du gör bytet.

Jag svarade på frågan om när du väl går i pension. Det är självklart att du ska ha 100% aktier nu. :slight_smile:

Hmm, jag kan inte hitta denna försäkring någonstans på avtalat.se (alltså, pengarna på avtalat.se inkluderar inte ens beloppet som jag kan se när jag loggar in på handelsbanken). Kontaktar jag avtalat om detta då?

Om du loggar in på minPension.se. Vad står det för Pensionsavtal under försäkringen hos Handelsbanken?
Om det står ITP1 eller ITP2 så skulle jag kontakta Avtalat och be dem kolla upp det.