Ja precis, det kan nog vara så att det är nån “hemmasnickrad” försäkring eller nåt, för det står nämligen inget om ITP1 (det företag jag jobbade på bytte nämligen efter TJP-avtal från Handelsbanken till Unionen/Collectum, då vi också fick ITP1).
Så det är nog därför det inte syns i avtalat.se…
Så här ser det ut i minpension:
Strålande! Då kan du flytta den precis vart du vill, tex till Avanza eller Länsförsäkringar. Om du flyttar den till Länsförsäkringar se då till att det blir en försäkring utan årliga avgifter. Det kommer att tillkomma en flyttavgift på ca 700 kronor som mottagande bolag i vissa fall står för. Avanza vet jag ersätter det, oklart med Länsförsäkringar, men det är ju bara att ställa det som ett krav om du vill flytta dit.
OBS: Din dåvarande arbetsgivare behöver godkänna flytten.
Och har man en gammal arbetsgivare som konkat, så krånglar dom för att behålla dig.
Avanza har en smart tjänst som letar upp tjp som du kan flytta.
Och dom fixar papperna också
och är det mindre belopp (upp till ett prisbasbelopp, drygt 50 000 kr) kan du få göra återköp, få ut pengarna nu (och skatta för dem nu). Det kan vara idé om det är ströförsäkringar med lågt saldo och hög avgift. Jag hade en hos SEB på 1700 kr. Den minskade för varje år. Min fru hade en på 20 000, kostade närmare 1000 kr per år i avgift. I båda fallen tyckte jag det var bättre att ta ut pengarna nu, sätta in dem på ISK i globalfond…
Men vad tusan, LF har ju andra DNB fonder…
Vart behöver jag flytta för att komma åt den?
Helt vansinnigt att det ska vara så krånligt.
Ok, jag tror jag fattar.
Rätta mig, mer än gärna, om jag har fel.
Delen jag har på handelsbanken ligger “direkt på banken” och inte i någon TJP-lösning (så som ITP1)?
Detta innebär alltså att jag aldrig kommer kunna se dessa pengar på avtalat.se, utan jag måste placera dem själv på någon annan aktör (t.ex. Avanza)?
Flytten gör jag direkt från Avanza, genom t.ex. deras pensionsflytts-tjänst?
Den ligger i en individuell tjänstepension (dvs icke kollektivavtalad tjänstepension).
Nu har tjp från Handelsbanken kommit in till Avanza. Då är sista steget att placera dem.
Jag har ju resten av min placerbara tjp i LF Global Index på 0,07% avgift, men på Avanza ser det ju ut att bli 0,22% (dvs standardavgiften för den fonden).
Hur ska man tänka här? Är det bara att bita i det sura äpplet och ta avgiften? Om ja, så kan jag ju lika gärna ta DNB Global Indeks på 0,21%. Eller finns det andra indexfonder som är bättre lämpade för pensionssparande via Avanza?
Jag kanske borde tillägga att jag har ca 24 år kvar till pension, så jag vill nog ha max risk.
Edit: rättelse - pengarna har inte kommit in än, de har bara satt upp tjp-kontot, men frågan kvarstår.
Kan man hitta vilka fonder som är valbara på vilken bank någonstans?
Fördelen med de kollektivavtalade är att du har rabatter, men i andra vågskålen har du att du har begränsat utval.
Fördelen med icke kollektivavtalade försäkringar är tvärtom, du har ingen rabatt men obegränsat utval.
Så det blir orättvist att jämföra 0,07% hos LF för en ITP1-försäkring med en icke kollektivavtalad hos Avanza.
Ang. andra globala indexfonder känns det som hugget som stucket. Det är så lite skillnad.
Om du menar ITP1 så finns det hos Avtalat.
Tack, ja precis itp1.
Ja men perfekt. Då vet jag i alla fall att jag inte gör nåt dumt, vilket är huvudsaken här! Tack för alla svar, @Monica!
Hej igen!
Jag ville bara skriva en uppdatering på hur det gick till slut!
Med er hjälp har jag nu lyckats få ordning på min TJP (ITP1) och har det nu som jag vill ha det. Ordning och reda!
Aktuella placeringar
- Alecta 50%
- LF 50%
Kapital
- Länsförsäkringar GI (aktiv - sammanslaget från alla gamla “strö-försäkringar”)
- Avanza - DNB GI (inaktiv - från gammal icke-kolletivavtalsansluten TJP)
Tusen tack för att ni tog er tid att svara på frågor!
![]()
Kul att du fick till en bra lösning för dig!