Omplacera min tjänstepension som kommer in på ett Avanza 75?

Hej

I dagsläget får jag in min tjänstepension på Avanza och det placeras direkt i Avanza 75. Har ni några förslag på en annan fördelning som kan vara vettig för mig? Jag vill helst pilla så lite som möjligt vid det. Jag har mitt privata månadsspar på Lysa och tänker att det hade varit skönt att låta tjänstepensionen ligga kvar på Avanza. Men hur ska fördelningen se ut?

Tack för bra sida och hjälpsamma människor!

Om du är under 60 så är minsta möjliga pill Avanza Global. Småspararguiden skriver om det:

https://www.smaspararguiden.se/blogg/avanza-global-ersatter-lansforsakringar-global-indexnara/

Hej.

Du ska vara kvar på Avanza. Men avanza 75 kostar 0.70% i avg. Avanza Global 0.11%. Det lönar sig att pilla lite på egen hand. Även Avanza Auto 4-5-6 är billigare än din avanza 75. Bara kolla och jämföra själv.

Mvh. Jack

1 gillning

Avanza Global kan du ta bort, lägg till Lf Global Indexnära om du ska fokusera på avgifter. Avanzas fond har betydligt mer avgifter på sina utdelningar än Lf vilket sällan nämns av procentjägarna. Vill du ha det bekvämt, lös Auto.

Har du några belägg på att Avanza Global tar högre avgifter på utdelningar?

Det här gäller för mig, så här två år senare:

Vad ska jag göra? Har det gärna kvar på Avanza av exakt samma skäl som originaltrådstartaren, men VAD ska jag ha istället, och är det ‘bara att ändra’?

Med vänliga hälsningar,
/Inte så bra på det här trots att jag hängt med Jan ett bra tag… :roll_eyes:

Billigaste valbara global indexfond 100%. Så gammal är du inte än att du ska ha 25% räntor och betala över 0.70% i avg för en blandfond som avanza 75 :joy:. Avanza är också duktiga ta bra betalt för egen bland fond :face_with_hand_over_mouth::grin::-1:. Annars kostar blandfonder i vanliga fall ca 0.40% i avg. Finns även generationsfonder privatsparande Spp max 0.40% i avg.

Avanza 100 0.73% i avg

Tänk vad det är billigt Avanza Auto 6 bara 0.36% i avg

Man får vara vaken även på Avanza då de är också duktiga lura kunder i dyra egna lösningar :+1::-1:. Nordnet är inte bättre själva !

1 gillning

Förslagsvis Länsförsäkringar global indexnära. Kika lite PÅ AP7-såfa för att få inspiration kring hur du kan sänka risken ju äldre du blir.

1 gillning

Jag bytte till 100% LF global, har för mig att avanza faktiskt gav mig möjligheten att välja ”byta” istf att köpa/sälja. Om det utgör någon skillnad vet jag ej. Utgick från att LF är poppis (billig och bred) och ville inte ha nåt där jag behövde pilla.

Min lilla pott är nu inaktiv så det kanske rent emotionellt va lättare välja då :sweat_smile:.
Har knappa 30 år kvar till pension. Tänker jag titta förbi igen när jag närmar mig 55 :older_man:t3:

2 gillningar

Haha, du har bra koll på mig du!?! :smiley: Men helt rätt, så gammal är jag inte!

Ja, förstår det NU…

Trodde man var tvungen gå till Länsförsäkringar för det, men så säkte jag på Avanza och där var den ju! (Rudis på detta som sagt.)

Där har jag min PPM åtminstone. :smiley:

Vet inte hur praktiskt gå tillväga så la ett meddelande till kundtjänst.

Stort tack för hjälpen alla!

2 gillningar

Gå in på kontot för tjp. Bredvid köp&sälj knapparna finns ”fler”. Där dyker möjligheten att byta upp :blush:

3 gillningar

Jag som trodde att du hade stenkoll på allt som har med börsen och sparandet att göra :thinking:. ? Smidigast att byta fonder är att undvika appen och göra det på dator eller hemsidan på mobilen.:+1:

Haha, då har du definitivt förväxlat mig med någon annan - ffa börs är jag i det närmsta helt renons på! (@Caspian kan verifiera detta, jag lovar!)

Visar hur gammal jag är med att jag inte har appen och aldrig skulle få för mig att ladda ner en app. Avanza och sånt är laptops-arbete garanterat!

Kan meddela att jag lyckats switcha mitt befintliga till LF Global indexnära och också lyckats ställa in att framtida inbetalningar går dit. Så det så. Tillräckligt bra, var det någon sa va @janbolmeson?! :wink:

4 gillningar

Grymt ju! Snyggt jobbat kommer bli bra :slight_smile:

2 gillningar

Verifierar!

2 gillningar

Behövde du vara så löjligt snabb på den pucken?!
:see_no_evil:

2 gillningar

Var kom du ifrån :thinking::grin::rofl::joy: ? Från ingenstans :1st_place_medal::face_with_hand_over_mouth::joy::thinking::+1::tada:

2 gillningar

Det var ett nytt utryck = byta fonder :joy::+1::tada:. Kul med lite nyskrivet/nytänkt på RT bloggen. :+1:

1 gillning

Det gläder mig. tar mig ganska mycket friheter med språket och innoverar lite väl friskt emellanåt, men… det är roligt och inte för inte är det ju ett sätt att ge både mig och andra lite tankespjärn, vilket ju är right up my alley, så… :wink:

Det fick jag direkt när du skrev att du hade fortfarande Avanza 75 i TP. :joy::+1:. Jag antar att du har träffat Jan ett antal ggr utan att han har berättat till dig att du har fel fond och kan byta ut den. Eller du hade fullt upp med Jans problem haha. :joy::rofl::grin::+1: ? Skojjar lite :hugs::+1:. Tur att Jan hinner inte läsa allt den här :joy::grin:! Kanske även Jan vill också ha betalt för rådgivning :rofl:

1 gillning