Ett rant om Lysa/Avanza

Det finns risk för att detta blir en lång rant om Lysa/Avanza-debatten. Jag har sett många som ungefär säger att ”det går bättre att göra själv” eller ”Avanza global kostar mindre och därför är det bättre”. Jag tror inte att det är fullt så enkelt. Jag tänker att det finns en till sak vi kan påverka och det är diversifieringen. Vi vet inte hur framtiden kommer gå men vi kan skapa oss själva så bra utgångsläge som möjligt genom att också ha en bred portfölj. Sen vet vi inte hur framtiden blir. Många klagar på Lysas räntor. Vi kan säga att räntor går dåligt just nu men vi vet inte hur räntor står sig om tio år. Vi kan säga att en egen portfölj med tio baspunkters lägre avgift gått bättre än Lysa, men vi vet inte hur den står sig om tio år.

Jag är fullt medveten om att man kan göra detta på egen hand, jag gillar att göra det själv, men baksidan för mig är att jag jämt ifrågasätter mina val. @janbolmeson brukar prata om ”tillräckligt bra”, men jag tycker det är svårt att komma till en punkt som känns ”tillräcklig”. Skulle jag fördela om det här eller byta ut till den här fonden istället? Jag funderar på att byta till Lysa inte för att jag inte förstår hur man gör eller är ointresserad, utan för att slippa det ständiga ifrågasättandet. Vi sitter och jämför skillnader på tiondelar av en procent eller vad som gått bäst på ett antal procent senaste fem åren. Det är ingenting i det stora hela. Zooma ut lite. Samtidigt sitter miljoner med jättedyra fonder på storbanker och vet kanske inte att det finns en avgift. Så var det för mig när jag sparade i en obskyr Japanfond på SEB. För nån som tidigare sparat i en obskyr Japanfond på SEB är det ett stort steg bara att ha hittat till indexfonder.

5 gillningar

Favvobilden

11 gillningar

Haha exakt så! :sweat_smile:

1 gillning

Det är många som känner igen oss det vad du skriver om. Ändra lite hit och dit. :joy:. Lysa är riktigt bra och antagligen bästa valet för alla om man inte kan ha allt i billigaste Global indexfond hos Avanza/Nordnet. Anlädningen är att jag håller mig till Nordnet förut Avsnza att jag gillar större banker ha mina pengar i. Jag gillar billigaste global indexfond och kör oftast bara med det i portföljen. Om jag gade allt på Lysa hade jag öndå valt 100% aktie index bred utan räntor. Det hade jag haft på sparkonto kortsiktigt.

Lysa är riktigt bra. :+1:

3 gillningar

@Anonym vet hur är det att flytta fram/tillbaks till Lysa och från Lysa :rofl::joy::joy:. Det ser ut som han saknar lite LF Global indexnära ändå :rofl::joy::+1::thinking::grin: ? Själv flyttar jag Isk mellan olika banker istället :joy::+1::+1:

2 gillningar

Haha! Har faktiskt majoriteten i LF Global :joy:

2 gillningar

Då kan du vara lugn :rofl::+1:. Gräset är inte alltid grönare hos grannen :grin:

1 gillning

Nej fast där har vi ju problemet, det där att fundera fram och tillbaka. Jag inbillar mig iaf att lysa kanske kan lösa det, då har jag inget att pilla på. Det handlar inte om att jag inte kan ha fonder på Avanza utan att jag aldrig blir nöjd. Å andra sidan kanske jag tänker tvärtom när jag flyttat till lysa…

3 gillningar

Men det är inte så stor problem när du har flyttat till Lysa. Det går alltid flytta tillbaks tilll annan bank. Svårare än så är det inte :grin::+1:

1 gillning

Har erfarenhet av att bytt över 7 siffrig portfölj mellan AvanzaLysaNordnetLysa senaste två åren, och känner fortfarande att jag vill byta tillbaka till Avanza igen, trots att jag vet att Lysa 90/10 antagligen är det bästa beslutet jag kan ta. :joy::man_facepalming: Är supersvårt att känna sig nöjd och inte röra någon när man är passiv investerare. Så tyvärr kan jag inte ge dig några konkreta tips, men jag kan ge dig lite medlidande iaf om det känns bättre :hugs:

3 gillningar

Snart kommer @janbolmeson med ett klokt svar :rofl::+1: .

1 gillning

För mig är lekhinken jätteviktig för att stilla mitt behov av att “pilla”, fundera, optimera och ändra. Här kan jag göra vad jag vill och för mig handlar det om att hålla “Frank” upptagen så att han inte fokuserar på fel saker.

Vem fan är Frank tänker ni? Det visste inte jag heller innan jag såg ett TED-talk med Apollo Robins

Det roliga är att jag medvetet har lurat honom redan innan jag såg detta TED-talk och visste vem han var och hur han fungerar.

Testa om det funkar för dig. Behöver ju inte vara lek hinken. Kan vara något helt orelaterat till investeringar.

1 gillning

Jag har bytt till Lysa ett par gånger pga detta och även kört 50/50 Lysa/Avanza för att nu vara tillbaka på 100% Avanza. Kanske går bättre för dig.

1 gillning

Lekhinken var ett bra tips, jag hoppas det kan stilla tankarna lite!

1 gillning

De senaste 4-5 åren har Lysa med en aktie ränte fördelning med 60/40 presterat betydligt bättre än en obalanserad 60/40 portfölj bestående av de benchmarkfonder som presenteras på Lysas hemsida. Är det ombalanseringen som skapar värde är detta ett argument för Lysa.

Har också typ 90% av mitt investerade kapital i olika indexfonder på Nordnet och Savr.

Funderar ganska ofta på om man skulle se till att skippa allt funderande och bara köra på Lysa i stället.
Alternativt göra som @Jacke77 och köra 100% LF global indexnära.
Eller som @Anonym tror jag det var som hade en väldigt kostnadsoptimerad portfölj som jag fastnat lite för. Bar nåt i stil med:
LF global indexnära
Nordnet indexfond Sverige och
LF tillväxtmrkd indexnära
(Minns jag rätt?)

Ja ni ser ju. Kan inte ens beställa mig för vilken portfölj det skulle vara i så fall.

2 gillningar

Det ser ut som moderatorerna @Tomas88 har problem med portföljerna inkl. @janbolmeson :rofl::rofl::rofl:

2 gillningar

Japp, hade:
70% LF Global
20% NN Sverige
10% LF Tillväxt
Under 0,2% avgift

Nu har jag Lysa bred 90/10 strax under 0,3% avgift. Sneglar på 100% LF Global indexnära istället och gå tillbaka till Avanza och få tillgång till deras Private banking tjänster. Men kom på att den nog inte ger mig så mycket ändå pga att jag redan låst boräntan hos SBAB 3 år. Så nu sitter jag still hos Lysa ett tag till tills @Jacke77 övertalat mig :slightly_smiling_face:

Tre väldigt fina alternativ, antagligen omöjligt att veta vad som kommer ge bäst resultat. Viktigaste är dock att man inte paniksäljer vid nedgång och kan fortsätta investera i vått och torrt.

1 gillning

Blanda inte in mig i dina dumheter @Anonym :rofl::joy::grin::+1:. Jag har fullt upp med mig själv :wink::joy::thinking:

Angående NN Sverige kräver lite tålamod flytta in kapitalet då det är max 100 tusen om dagen insättning :grin:. Sedan när man ser att bredaste index Plus Allabolag Sverige index har avkastat bättre historisk blir man inte så sugen köpa gratis fonden. :thinking::grin:

1 gillning

Har funderat på 100% plus Allabolag också :slightly_smiling_face: Borde man klara sig långt med som pensionssparande om man har för avsikt att bo i Sverige :sweden:

1 gillning