För övrigt tror jag det är ett väldigt sunt och mänskligt beteende att söka efter något bättre, skulle gissa att det är dopaminet som ställer till det för oss så vi har så svårt att bara hålla 100% LF global och vara nöjda, eller vad tror du @Jacke77, hur många globalfondbyten har det blivit sen jag försvann?
Kan avslöja att @Jacke77 byter ganska frekvent. Har försökt värva honom till att starta en egen tråd i forumet och hålla oss uppdaterade. Nu får jag bara en notis då och då i privat meddelande.
Välkommen tillbaka!
Men vad F.N välkommen hem . Kul att du är tillbaka
Haha. Jag lyckades flytta mina Isk fram/tillbaka 2 ggr från Nordnet/Avanza . Nu har jag allt på Nordnet. Just nu 100% Nordnet One Offensiv men begärde fondbyte igår tillbaks till 100% Dnb Global indeks. ! Svårt att leva utan global indexfonden. Nordnet lyckades flytta min gamla Ips Avanza till Nordnet Isk istället för Ips. Litet misstag men väntar att de ordnar det till rätt Ips hos Nordnet!
. Alla gör vi fel haha. Jag har 106 tusen kr i Ips .
Var har du dina Isk just nu @Alec ?
@Jacke77 Ska ge dig exklusiva rättigheter till hela min investeringsbekännelse, känns lite kul att skriva av sig, är ju typ ingen annan än en själv som lägger nån vikt i vad man har i portföljen
Buffert:
Sparkonto SBAB 2% ränta
ISK Passiva hinken Avanza:
45% LF global
45% Plus allabolag
10% AMF räntefond mix
ISK Spekulation Avanza (ca10%):
100% Traction
KF företag Avanza:
45% LF global
45% Plus allabolag
10% AMF räntefond mix
TJP Avanza:
50% LF global
50% Plus allabolag
ITP1:
50% Alecta trad
50% SPP Sverige
PPM:
100% Såffan
Imponerande 50% Globalt + 50% Sverige. Nästan för bra för att vara sant
Ja efter år av investerande har jag lärt mig att jag älskar Sverige, och jag älskar global indexfond. Bäst att köra 50/50 mellanmjölk . Brottas varje dag med att inte sälja av räntorna, men vet att jag behöver dom att rebalansera med när det brakar loss på riktigt, är för mycket contrarian för att klara av att vara 100% passiv.
Efter att du lyckades övertala halva forumet att gå all in på lf global så överger du oss och byter fond?
Multiverse theory: I något universum har Jacke beånat huset och satt pengarna hos Kapitalgruppen…I samma universum är jag är jag kryptonörd. Och Jan är aktiv fondförvaltare.
Du får se det så att ni har valt ändå det bästa global indexfond. Jag gillade den mer innan LF bytte index och började göra lite annorlunda. I min värld är alla billiga globala indexfonder lika bra men mindre exkludering av brancher och aktier blir automatisk lite bredare.
Däremellan hann du ju med Storebrand Global all countries och Swedbank robur access global också ett par omgångar
@Jacke77 har du funderat på att låta 98% av dina pengar ligga i en globalfond och istället leka runt med mycket mindre summor på ett separat konto? Då behöver du inte riskera missa de där dagarna som du nu flyttar pengarna runt och runt och runt
.
Du glömde även bort när @Jacke77 genomförde högrisk spekulation genom att gå 50% Sverige indexfond med 50% global indexfond.
Ett tag var även tillväxtmarknader inblandade…
Jag känner mig i skottzonen i den här trevliga tråden . Men känner att det behövs haha för att få lugn på mina dumheter
En nackdel med att byta runt är att det inte står hur mycket vinsten är för fonden du köpt, om ett långt tag såklart, vilket vid det tillfället kan vara trevligt. @janbolmeson har väl haft kvar Avanza Global trots att det tidigare har varit bättre att byta även om det inte är det nu. Dessutom så så blir det transaktionsavgifter även om det är marginellt.
@Jacke77
Kan du räkna fram hur många dagar du varit utanför marknaden totalt under året pga byten?