Har inget koll på det och det är lugnast så haha
. Det är livsfarligt räkna på egna dumheter 

Det är ändå ett hälsotecken att man ibland kan tillåta sig att gå ifrån sina principer. Ännu så länge är vi inga robotar.
Du har rätt @nhb att vi är inte robotar men när man tror på global index långsiktigt och följer det långsiktigt är det helt fel byta mellan nästan likadana globala indexfonder. I så fall ska man byta mellan olika lands fonder som följer annorlunda index än globalt .Risken är att man förlårar mer än att man vinner på det. Helt annat är det när man sparar i dyra aktiva fonder som dig. Då ska man vara vaken så klart 

Att byta mellan olika globala indexfonder är det samma som man skulle hålla på byta bil samma årsmodell bara för att man vill ha ett annat färg. Då fattar man att det är bara bilförsäljare som vinner på det haha ! 
Men att köra omkring i en brun bil hela livet är deprimerande.
Haha, men om man byter bilfärg 2-3 ggr i månaden då är man ”lite”man sjuk eller hur haha 
!?
Jag lyckades göra helt förvirrade även självaste Nordnet. Flyttade även min gamla Ips fram/tillbaks Avanza/Nordnet och senast i torsdags lyckades Nordnet flytta mina 106000 sek från Avanza Ips till Nordnet Isk. Swedbank Robur Access Global flyttades i fel konto Isk istället för Ips. Det borde vara omöjligt men allt är möjligt i mitt fall. Nu väntar jag att Nordnet ska flytta fonden rätt till Ips ![]()
![]()
!
Jag hade en kompis i tonåren som aldrig lyssnade klart på en hel låt. Det var så jävla frustrerande att vara hos honom då allt spelades halvvägs innan han bytte. Han påstod sig dessutom älska musik… 
Undrar varför jag kom att tänka på honom nu helt plötsligt. 
Haha, otrolig liknelse!
Det undrar jag med nu ![]()
! Du vill kanske säga att jag kanske inte älskar globala indexfond lika mycket som jag gillar skriva om de och rek alla andra haha ![]()
![]()
![]()
Alternativt så saknar du lekhinken för mycket som medför att du spekulerar i olika index fonder istället?
![]()
Jag spekulerar inget alls. Det vad jag gör är bara att jag byter fond då jag hittar på något att den andra globala indexfonder är lite bättre på något sätt. Jag har ingen behov spela på eller tajma börsen. Det bara blir så som det känns bäst för stunden
. Lekhink hjälper inte då jag undviker all slags spel.
Då gör du precis som jag med mina dyra aktiva fonder.
Det stämmer att det är samma spel på ett sätt men när du byter dina dyra branchfonder har du tagit det beslutet medvetet att någon annan branch ska gå bättre just då. Men när jag byter global indexfond blir det bara ett annat namn på global indexfonden då innehavet är 95% det samma.
. Man kan knappast tajma börsen om man byter mellan nästan likadana globala indexfonder då de har nästan identiska innehav ![]()
Men bara varför inte bara välja en index fond och sen använder du de 10% i lekhinken för att byta mellan olika index fonder utifrån humör?
Jag har pushat för det också i PM men @Jacke77 hsr hittat sin egen melodi för att få ut sin aktivitet men ändå investera helt passivt. En rätt unik strategi som fungerar för honom 

Ännu bättre 5 st globala indexfonder 20% i varje. Då slipper man byta 

Den fungerar men stör mig ändå då jag vill vara 200% passiv på alla punkter
. Samtidigt ändrar jag inget nästan aldrig i Ppm och TP konstigtnog ![]()
![]()
@Jacke77 jag är orolig för dig. Din investeringsfilosofi verkar störa din nattsömn.
Du måste hitta en balans mellan de olika globala indexfonderna så du kan sova lugnt under nätterna och sluta flytta mellan fonderna 
Vilka 5 väljer du att ha samtidigt?