Jacke77 - hur många fondbyten har det blivit?

5st är för lite. Man ska ju äga hela höstacken så du får dammsuga marknaden efter alla globala indexfonder som finns.

6 gillningar

Jag tycker @Jacke77 ska sätta in alla sina pengar på en global index ETF istället, avgifterna för att hålla på och flytta om skulle fungera avskräckande.

6 gillningar

Haha och det blir knappast bättre med 15 mån babys :grin::wink:. Man får sova aldrig ändå.

2 gillningar

Har du en liten på 15 mån kan du kalla dig rik! På riktigt.

2 gillningar

2 st pojkar . Äldsta är på 9 och ett halv. :wink:

4 gillningar

Härligt! De är så unga att de borde spara i högavkastande dyra aktiva fonder.

3 gillningar

Haha. Jag sparar åt de i låg avkastade globala indexfonder istället :partying_face: . Inte så bra att de blir för rika innan de börjar slita själva för egna månadslöner :grinning:. Annars är risken att de blir bortskämda :wink:

2 gillningar

Hur känns det @Alec med 10% Amf räntefond mix :joy::grin: ? Vad ska den vara bra till långsiktigt ? :thinking::wink: . Det känns lite onödigt långsiktigt, kostar mer än vad det smakar :grinning:

3 gillningar

Ja, det rationella beslutet är att kasta ut den.
Det emotionella när börsen backar 40-50% och inte är break even på 10 år är att det är självklart att den ska vara kvar :joy::man_facepalming:

1 gillning

Det här är roligaste tråden om hur man väldigt aktivt sparar passivt och långsiktigt. :rofl::heart::joy:

5 gillningar

Då får du koppla bort emotionella och köra på det som ger bäst avkastning långsiktigt . Det har du inga problem med :grin:

3 gillningar

Därför du ska gå över till mer hög avkastade Svenska indexfonder istället för globala :rofl:

2 gillningar

Ja det stämmer om man kunde lita på historiken . 100% Sveriges index självklart :person_tipping_hand:

2 gillningar

Jacke, har för mig att du nämnt tidigare att du har runt 6 miljoner i portföljen, stämmer det?

2 gillningar

Vore det inte enklast Jacke att gå över till en Fondrobot där du inte har kontrollen över fondbyten?:wink:

2 gillningar

Vad är målet? 8 milj? 10 milj?

2 gillningar

Ärligt sagt har inga mål där. Det får bli vad det blir. Det är ändå tänkt att jag ska jobba till 65. Saknar inget i livet och lever normalt i vardagen. Målet är att bli frisk och nöjd med livet annars. Det är viktigast av allt. Pengar är bara trygghet och nödvändigt ont :grin:

13 gillningar

Försöker få rätt på det här nu…kan man kalla det passivt oaggressivt? En ny genre i danande kanske? Eller är det aktivt passivt oaggressivt?

Får det inte att gå ihop riktigt :joy:

2 gillningar

Hur många fondbyten är målet till pensionsdagen?:grin::joy:

2 gillningar

20 år till pensionen. Då får du räkna själv :wink::face_with_hand_over_mouth::+1:

1 gillning