5st är för lite. Man ska ju äga hela höstacken så du får dammsuga marknaden efter alla globala indexfonder som finns.
Jag tycker @Jacke77 ska sätta in alla sina pengar på en global index ETF istället, avgifterna för att hålla på och flytta om skulle fungera avskräckande.
Haha och det blir knappast bättre med 15 mån babys 
. Man får sova aldrig ändå.
Har du en liten på 15 mån kan du kalla dig rik! På riktigt.
2 st pojkar . Äldsta är på 9 och ett halv. ![]()
Härligt! De är så unga att de borde spara i högavkastande dyra aktiva fonder.
Haha. Jag sparar åt de i låg avkastade globala indexfonder istället
. Inte så bra att de blir för rika innan de börjar slita själva för egna månadslöner
. Annars är risken att de blir bortskämda ![]()
Hur känns det @Alec med 10% Amf räntefond mix 
? Vad ska den vara bra till långsiktigt ? 
. Det känns lite onödigt långsiktigt, kostar mer än vad det smakar 
Ja, det rationella beslutet är att kasta ut den.
Det emotionella när börsen backar 40-50% och inte är break even på 10 år är att det är självklart att den ska vara kvar 

Det här är roligaste tråden om hur man väldigt aktivt sparar passivt och långsiktigt. 

Då får du koppla bort emotionella och köra på det som ger bäst avkastning långsiktigt . Det har du inga problem med 
Därför du ska gå över till mer hög avkastade Svenska indexfonder istället för globala 
Ja det stämmer om man kunde lita på historiken . 100% Sveriges index självklart 
Jacke, har för mig att du nämnt tidigare att du har runt 6 miljoner i portföljen, stämmer det?
Vore det inte enklast Jacke att gå över till en Fondrobot där du inte har kontrollen över fondbyten?
Vad är målet? 8 milj? 10 milj?
Ärligt sagt har inga mål där. Det får bli vad det blir. Det är ändå tänkt att jag ska jobba till 65. Saknar inget i livet och lever normalt i vardagen. Målet är att bli frisk och nöjd med livet annars. Det är viktigast av allt. Pengar är bara trygghet och nödvändigt ont 
Försöker få rätt på det här nu…kan man kalla det passivt oaggressivt? En ny genre i danande kanske? Eller är det aktivt passivt oaggressivt?
Får det inte att gå ihop riktigt ![]()
Hur många fondbyten är målet till pensionsdagen?

20 år till pensionen. Då får du räkna själv