Fondportfölj långsiktigt och för barn

Hej vad tycker ni om denna fondportföljen som ett långsiktigt sparande?

Didner och Gerge Small & Microcap
Enter Småbolagsfond A
Handelsbanken Hållbar Energi
Läns USA Index
SEB Sverige Index
Spiltan Investment
SPP Global Plus A
SPP Global Solutions
Tin Ny Teknik
Öhman Etisk

Sedan en portfölj för barnen

AMF Aktiefond Småbolag
DNB Global Index
Proethos
Spiltan Investment
SPP Sverige Plus
Swedbank Teknik A
Öhman Etisk

• Hur många % av portföljen får varje fond?
  • Varför har du valt varje fond? Det är ju rätt så många. Jag gissar att du mycket tittat på tidigare avkastning och inte fondavgiften?
  • Varför inte ha samma fonder för dig och dina barn?

** Hur många % av portföljen får varje fond?*

• Jag försöker dela upp så lika så möjligt på alla. För att sen om några år se vilka fonder som gjort bäst ifrån sig. Kan leda till att jag sen minskar antal fonder efter jag sett deras prestationer. Eller så behåller jag dom.

** Varför har du valt varje fond? Det är ju rätt så många. Jag gissar att du mycket tittat på tidigare avkastning och inte fondavgiften?*

• Är medveten om att fondavgifterna är höga på en hel del fonder. Jag valde dessa utifrån olika anledningar. 1. Mest populära fonder. 2. Högsta betyg fonder på Morningstar. 3. Olika artiklar från Rika Tillsammans som meddelar Bästa fonder 2019, 2020 osv. 4. Vänner som är ekonomer som är insatta som tipsat om dessa fonder. 5. Tidigare avkastning där jag jämfört en hel del fonder med varandra för att se vilka som presterat bättre.

** Varför inte ha samma fonder för dig och dina barn?*

• Vill ha ett separat konto till barnen så att det som tas ut när det är dax för dom ska inte påverka kontot som jag och min fru har tsm. Lättare också att ha koll på vad de har att använda sig av i framtiden. Samt har valt lite olika fonder då flera i Barnfonden har jag även velat ha i min egna portfölj, men för att det inte ska vara flera fonder av samma ”bransch” och då jag har svårt att välja mellan den ena och andra så väljer jag att ge till barnen de jag själv velat också ha. Tex Swedbank Teknik och Ny Teknik många jag känner har båda 2 i sin portfölj så här så väljer jag ena för mig och ena för barnet. Då har jag båda.

Denna taktik skulle jag avråda från. Kortsiktig prestation är inget bra mått när man pratar om långsiktig förvaltning, och fondernas historiska prestation har du ju redan tillgång till. Bättre ha en plan på fördelning redan från början.

Edited to add: Tänk ex att du har en fond som om 3 år har presterat väldigt bra, så du viktar dig med högre procent mot den fonden… men då köper du ju mer av den fonden till ett dyrare pris än du skulle ha köpt den för nu, och om enda anledningen är “den har gjort bra ifrån sig de senaste 3 åren” så är det ju inte på nåt sätt en indikation att nästkommande år kommer gå lika bra :stuck_out_tongue:

1 gillning

Man kan ju också se det som att Ingemar Stenmark var på topp väldigt många år i rad, även om ingen visste exakt när han storhetstid skulle vara över :smiley:

Bara ordningsmässigt tips är att ofta brukar det gå att ha flera konton, så att du inte behöver dela upp det i olika fonder för att dela upp det. Om du inte föredrar att det är olika fonder, så klart. Det bör även bli lättare att göra så även om du har olika fonder, som ju kanske kan ändras, osv.

1 gillning

Hejsan! Precis!
Så därmed så kanske jag ej ens kommer minska/sälja av fonderna. Vilket jag hört många gjort och sen ångrat sig med efteråt. Kmr köra på dessa! Och Se utvecklingen på långsiktigt håll. Som du säger bara för något gått bra senaste 3 åren garanterar inte 3 nya bra år. Därmed en vikt att ha en bred portfölj med bra diversifiering av olika branscher för att man vet EJ vilka fonder som det kommer att gå bra för. Tack för svar.

Hejsan, Du tänker att man har alla likadana fonder fast inköpta i olika konton? Aa precis, jag har några dubletter som Öhman Etisk och Spiltan Investmentbolag. Där har jag dessa på båda kontona.

Jag vill ha olika fonder på olika konton. Som sagt då man ej vet vilka som kmr prestera bäst. Och har svårt o välja mellan.

Så har 2 olika teknik.
2 olika hållbarhet
2 olika Sverige Index
2 olika Global osv osv osv.

1 gillning

Varför har du två globalfonder i din portfölj? Det blir kaka på kaka. Du har också en USA-fond, men det finns mycket USA i globalfonder, så USA-fonden kan du ta bort. Gör det enkelt - en global-, en tillväxtmarknads-, och en Sverigefond räcker. Dessa fonder bör vara billiga indexfonder. Förslag på fördelning:
Globalfond 80%
Sverigefond 10%
Tillväxtmarknadsfond 10%

2 gillningar

Apropå höga betyg hos Morningstar…

Intressant! Tack för du delar!
Har 7 st index fonder totallt. Och många av dessa index fonder har 4-5 stjärnor på Morningstar. Alla andra fonder är bonus.

Finns ju olika bolag som det investeras i i dessa olika fonder? Samt i vissa fonder investeras det i större bolag medans i andra i mindre bolag. Vill smaka på vinster från alla olika hörn och kanter.

Det finns så många billiga fonder för småbolag som Amf aktiefond småbolag och Plus småbolag Sverige index eller Plus microbolag Sverige index om man vill ha högre risk i portföljen. Det kan man alltid kombinera med LF Global indexnära eller Spp aktiefond Global. Avanza Emerging markers eller LF Tillväxtmarknad indexnära. Alla billiga högrisk fonder om man vill krydda portföljen. Max 3-4 fonder kan man göra det hur mycket man vill höja risken. Om du väljer 10 aktiva fonder med 5 stjärnor har du skapat en dyr global indexfond. Avgiften kommer äta upp mycket av avkastning långsiktigt.

4 gillningar

Har 10 fonder på min egna portfölj.
Av 10 fonder är 7 st 5 Stars
Av 10 fonder är 8 st 6/7 RISK
Av 10 fonder är 4 st Index
Av 10 fonder är 5 st under 1% i Avgift

Eftersom jag vill ha långsiktigt sparande så vill jag också ha Högrisk för det kan ge en möjlig Högre avkastning.

På Avanzas hemsida rekommenderas det mellan 7-10 fonder för att vara stabilt och diversifierad. Samt avkastningen stastistiskt kan även vara högre än med mindre fonder.

1 gillning

Avanza gillar att du har 10 fonder och möjligtvis ska det vara dyra aktiva fonder. Det är bäst för Avanza. Du kan inte ha de aktiva fonder för långsiktigt sparande då du kanske måste byta ut de om 1 -2 år. Du måste vara aktiv med aktiva fonder som är bäst idag. Redan om 1 år då är det kanske andra aktiva fonder som är bästa. Det vad Avanza rek är att vi ska välja många fonder och dyra fonder. Du ställer frågan här och vill ha råd om portföljerna men då vet redan och bestämmt dig hur du sparar bäst och litar på Avanza råd som vill sälja råd åt småsparare kan du lika väl köra på det. Högrisk betyder inte alltid högre avkastning. Du kan göra riktig högriskportfölj av Amf aktiefond småbolag och Avanza emerging markets :+1:. Vi svarar här vad vi tycker då vi har varit med ett tag och läst 10000 tals artiklar om sparandet. Vi vet också vad banken och rådgivare vill sälja till småsparare och vilka råd de ger :+1:. Lycka till

3 gillningar

Hej,
Definitivt frågar jag om råd. Men jag informerar vad jag har och hur jag tänker så ni är mer informerade och får en klarhet för era möjliga råd. Att jag informerar betyder ej automatiskt att jag inte lyssnar på andra.

Det här med lågrisk förstår jag ej. Det har nämnts i kommentarer om Höga Ratings på Morningstar. Som jag informerade så 7/10 5 stars och 2/10 4 stars. Med andra ord går det ej att hitta en Index fond som är under 4 stars. Ändå lyfts det upp att höga ratings inte betyder att det är något bra. Men jag har ju inget val i detta? Det blir ju höga ratings oavsett.

Dessutom talas det om Risk. 8/10 är markerade 6/7 Gröna Markörer på RISK.

Så det är svårt att hitta även låga Risk fonder.

På det så VET INGEN vilka fonder som kommer att gå bra under en längre långsiktig framtid. Att bara ha 2-3 fonder vem vet om dessa fonder kommer att gå bra för? Jag har tex investerat i 10 och 3 av dessa är på röda siffror. Hade jag bara haft dessa 3 fonder hade jag bara legat på minus. Så hur vet man vilka fonder långsiktigt som kommer att ha bra siffror? Därmed kanske bra att ha flera fonder?

En bred global indexfond och alla andra indexfonder kommer att följa sitt index. Det kan vi vara säkra på. Om du hade haft en global indexfond,Sveriges indexfond,tillvxtm indexfond hade du haft fin avkastning både i år och senaste 10-40 år historisk. Sedan kan du ha 10 lands indexfonder men det kan man lika väl stoppa allt i Spp aktiefond Glibal eller annan global indexfond eller om man vill ha högre risk allt i bred Sveriges indexfond. Det är billligt och bra. Allt annat är spekulation söka sig till dyra branchfonder som Avanza/Nordnet och andra banker reklmenderar som de tjänar stora pengar i provisioner 50%.

1 gillning

Så om jag förstår och ska applicera lite av vad du säger så skulle du av detta som är ovanför:

Didner och Gerge Small & Microcap
Enter Småbolagsfond A
Handelsbanken Hållbar Energi
Läns USA Index
SEB Sverige Index
Spiltan Investment
SPP Global Plus A
SPP Global Solutions
Tin Ny Teknik
Öhman Etisk

Göra om till dessa 4.

Läns USA Index
SEB Sverige Index
Spiltan Investment
SPP Global Plus A

Sedan en portfölj för barnen

AMF Aktiefond Småbolag
DNB Global Index
Proethos
Spiltan Investment
SPP Sverige Plus
Swedbank Teknik A
Öhman Etisk

Göras om till dessa:

AMF Aktiefond Småbolag
DNB Global Index
Spiltan Investment
SPP Sverige Plus

1 gillning

Jag hade valt de 4 st fonder alla dagar i veckan och göra högrisk portfölj av de. Det kommer bli billigt och kommer inte göra dig besviken långsiktigt. :+1:. Sedan du får mycket Sverige i portföljen. Men varför inte om man vill ha högrisk billig portfölj som har bra odds att avkasta bra långsiktigt. Eller 15% Avanza Emerging markets den 5 -e fonden.

1 gillning

Räcker som Jacke säger bra med 2-3 fonder för att få superbra riskspridning till en låg avgift. Att blanda ihop en soppa av aktiva fonder blir i mångt och mycket bara en indexfond med hög avgift.

2 gillningar