Jag har nu ITP2 med tiotaggarlösning och har två olika alternativ:
Starta eget företag och pensionsspara
Ta anställning hos ett nytt företag med endast ITP1
Är det något särskilt som jag behöver tänka på gällande just bytet ifrån tiotaggarlösning?
Det finns något som heter fribrev men som jag har förstått gäller inte det när jag har tiotaggarlösning - stämmer det?
Om jag förstår dig rätt så väljer du mellan att starta eget eller ta en anställning (på ett företag som enbart erbjuder ITP1). Korrekt?
Jag tycker inte pensionslösningen ska styra vad du väljer. Det finns såklart så mycket annat som är viktigare än pensionen, även om pensionen är en del av kompensationen.
Gillar du, eller vill prova på, att köra eget kan det ju vara ett bra tillfälle. Men risken att köra eget kanske är lite högre beroende på vilka avtal du kan få till när du kör eget. Å andra sidan är du fri att jobba så mycket du vill
Det som händer med din 10 taggare är att inbetalningarna slutar från din förre arbetsgivare.
”Fribrev” är ett märkligt ord (1800 tal?) för att beskriva en tjänstepension/försäkring där inga nya inbetalningar görs. Svårare än så är det inte
Du kan fortsätta att förvalta dina fonder i 10 taggaren som vanligt, men som sagt inga nya insättningar. De hamnar i ITP1 med en ny arbetsgivare eller i din egen lösning via ditt företag.
Du ska också veta att 10 taggaren är bara en del av den pension som inbetalats åt dig i ITP2. 10 taggaren täcker pension för de högre lönedelarna över 42 kkr/månad. De lägre lönedelarna under 42 kkr/mån ligger i en annan ITP lösning hos Alecta (logga in med BankID för att kolla den). Alecta lösningen är en helt annan typ av pension där man inte kan göra några egna val eller placeringar. Även denna Alecta delen läggs i ”fribrev” och presenteras som en viss pension i kr/mån. Nackdelen med Alecta delen är att när den är i ”fribrev” så räknas den bara upp med KPI årligen så viss risk att den inflationsurholkas över tid.
Jag tycker även att du ska kolla upp avgifterna på din 10 taggare. Risken är att du har kapital avgifter som äter ur kapitalet varje år, och om den är hög (0.4-0.6% per år) så kan det vara värt att försöka flytta den till en bank med 0% kapitalavgift. Gamla 10 taggare är rätt ofta dyra på den punkten. Ofta är det dock knepigt att flytta 10 taggare eftersom de ofta är utanför kollektivavtal där arbetsgivaren (som är försäkringstagare för dig) kan vägra en flytt. Det kan dock vara värt att försöka om kapital avgiften är 0.4-0.6% utöver fondavgifterna. Gå tex in på Avanza och leta efter flytt av tjänstepension så kan de hjälpa dig att göra ett försök.
Tack så mycket! Det var precis så jag menade på alla punkter.
Yes!
Instämmer! Jag vill bara få med alla faktorer in i beslutsprocessen.
Precis det som lockar och som känns läskigt!
Det var det här som jag funderade på hur det hängde ihop. Så tack så jättemkt! Nu har jag fått klarhet.
Ja, det här är irriterande som för så många andra. Söderberg&Partner…
Jag har gjort så billigt som jag kan just nu och så ska jag försöka flytta sedan när jag byter arbetsgivare men jag skulle tro att de kommer vägra det tyvärr.