Byte från 10-taggarlösning till ITP2 | Kommer jag förlora på ITP2 vs ITP1?

Hej!

Jag har under mycket lång tid arbetat hos samma arbetsgivare med en 10-taggarlösning inom ITP2. Nu byter jag arbetsgivare och ska få en klassisk ITP2.
Förutsättningar:

• Strax under 50 år
  • Månadslön på ungefär 140’
  • Har nu ingen “tid” inom ITP2 (om inte tid med 10-taggarlösning inom ITP2 räknas)
  • Planerar att arbeta ungefär 5 år till, därefter leva på en kombo av pension och sparat kapital

Jag har varit in och simulerat på Alecta och där ser det ut som om jag kommer att förlora på ITP2 jämfört med ITP1. Stämmer det?

1 gillning

Generellt så tjänar man på att gå från 10-tagg till itp2. Detta då itp2 räknar på hur mycket du beräknas tjäna när du går i pension.

Men samordnas itp2 med befintlig pension och du har haft bra avsättningar och utveckling så kan det innebära väldigt låga pensionsavsättningar.

Kan du inte be din arbetsgivare om en itp1-lösning eller 10-taggslösning? Arbetsgivaren borde gilla det då de får en större trygghet och vet vad de kommer få betala.

1 gillning

Tack för ditt svar! Hur vet man om samordning sker?

Har övervägt att be om ITP1 eller 10-tagg, men tänker samtidigt att det finns en möjlighet att jag istället tjänar på ITP2, och i sådana fall så vill jag inte väcka ITP1-frågan (de flesta verkar ju föredra ITP2 om valet finns) just utifrån att arbetsgivaren kanske skulle nappa direkt och jag då inte riktigt vet vad jag tar ställning till.

1 gillning

Har ni någon input @jfb och @monica? Jag själv är ju kass på dessa lösningar. :see_no_evil:

Välkommen till forumet @Rebru! :heart:

2 gillningar

Tack! Har tidigare varit en ganska frekvent läsare på forumet, men nu var det dags att ta steget till skrivare också. :sweat_smile:

1 gillning

Pga ovan så skulle jag föredra att antingen ligga kvar med ITP2 + 10 taggar eller om det inte går så ITP1.

Låter konstigt att arbetsgivaren kan tvinga dig från 10 taggaren. Vad jag vet går det bara om man byter anställning.

När du har ITP2 i basen + 10 taggar så har du just båda.

• På lön upp till brytpunkt (7,5 x Inkomstbasbeloppet) så räknas månader där du efter att ha maxat 360 månader (30 år) får 10% av slutlönen i pension under förutsättning att man jobbar till pensionering eller minst 62 år 1 månad när kollektiv slutbetalning sker. Om kortare tid så proratas det ner enligt antal månader man uppfyllt. Går man tidigare läggs det över i ett fribrev (försäkrings fikonspråk för att inga nya inbetalningar sker) och blir en summa per månad. Denna summar räknas bara i bästa fall upp med inflationen.
  • På lön över brytpunkt har du din 10 taggar lösning som vanligtvis blir mer kapital eftersom man oftast lägger det i fondlösning som haft högre avkastning över tid.

Går du tillbaka till ITP2 (om nu arbetsgivaren kan få igenom det, enl kommentar ovan) så sker ganska säkert en samordning. Det innebär att de ser över ditt totala kapital (ITP2 bas + 10 taggar) mot vad du beräknas hade haft om du legat kvar i ITP2. Om det fattas pengar måste arbetsgivaren skjuta till. Men med en bra utveckling på 10 taggare så riskerar det att bli det motsatta - låga inbetalningar till ITP2 under en rätt lång tid.

I ditt fall inget jag skulle rekommendera att återgår till ITP2. Det är bara fördelaktigt om man haft dålig utveckling på kapitalet eller av olika orsaker för låga avsättningar i TJP.

Hellre då ITP1 i ditt fall där du åtminstone vet vilken summa som går in - 4,5% av lön upp till 7,5 IBB och 30% av lönen över den brytgrönsen. Där kan du åtminstone placera 50% i fondlösning och 50% tvingas in i Trad (men du kan välja en av de mer aggressiva, tex Alectas egen Trad)

För att ITP2 ska bra, vilket då också ofta är väldigt bra och trygg, så ska man uppfylla samtliga vilkor nedan

• 30 år i systemet
  • Hög lön ändra fram till pension
  • Jobba till minst 62 år 1 månad
1 gillning

Ja, det tror jag nog att du gör, men du får räkna ut hur det blir just för dig. Kontakta Alecta så kan de hjälpa dig.

ITP2 kräver 30 års anställningstid OCH att du är kvar till 65 år. Om du redan nu vet att du inte är kvar till 65 (eller åtminstone 62 år och en månad som är lägsta gränsen för “kollektiv slutbetalning”, dvs du får tillgodoräkna dig arbetsåren fram till 65 år samt får fyllnadsinbetalt för ITPKn som om du hade jobbat till 65).

2 gillningar

Ja tipset är nog också att prata både med Alecta mht placeringarna och med Collectum som Valcentral. Collectum har hjälp mig mycket med sådana typer av frågor, vad som är ens rättigheter, vad arbetsgivaren kan bestämma och mellan de olika lösningarna. Glömde skriva det ovan.

2 gillningar

Numera är det Avtalat som har tagit över informationsuppdraget och hanteringen för de anställda. :slight_smile:

2 gillningar

Visst ja, Avtalat är det :see_no_evil: det gamla sitter i :upside_down_face:

2 gillningar

Tack för alla kloka svar! Jag byter alltså arbetsgivare, och nya arbetsgivaren verkar inte jobba med 10-taggarlösning utan bara ITP1 och ITP2. Jag ligger ju inom åldersintervallet för ITP2, så kommer att få den lösningen per automatik hos nya arbetsgivaren.

Jag har vad jag själv uppfattar som ett helt ok kapital i min 10-taggarlösning vilket alltså i det här fallet kan bli “negativt” för mig om jag förstår er rätt.

Jag kommer att ha närmare 30 år inom ITP2 (varav närmare 25 i 10-taggarlösning) när jag slutar jobba, men det hjälper alltså inte om man inte jobbar till minst 62?

Planen blir då att prata med Avtalat och Alecta på måndag! :pray: :sweat_smile:

3 gillningar