Hej
Jobbar sedan i år inom privat sektor. (Tid inom SKR).
Nuvarande Arbetsgivare har både ITP1 och 2 enligt Collectum. Jag är 55 år och min lön är 62000kr/månad. Åldersmässigt tillhör jag ITP2. Nu får jag en blankett om byte till ITP1. Vet inte om detta är bra dock.
Har läst här på tidigare trådar och det verkar som att det kanske är bättre att stanna kvar i ITP2?
Tacksam för input.
Om du har tjänat in ITP2 från 28 års ålder kommer du upp i 360 månader om 3 år.
Jag skulle om så är fallet stanna kvar i ITP2.
Om du planerar att jobba kvar till 62 år + 1 månad så slutbetalas ITP2 som om du hade fortsatt arbeta till 65.
(förutsätter 360 intjänade månader om jag minns rätt)
Om du bara har ett par månaders ITP2 är fördelarna med att stanna i ITP2 inte så stora.
@SNS utrycket detta på ett mycket bra sätt trots komplicerade samband
Skulle bara tillägga att över brytpunkten (7.5 inkomstbasbelopp) räknas ITP2 pensionen på 65% av lönen över gränsen. Plus att du har 2% i ITPK som du kan placera. Nu går brytpunkten upp en del 2023 men med framtida lönehöjningar så blir kanske ändå den överskjutande delen ansenlig.
Mycket hänger som sagt på hur många år du har i ITP2 (bäst är 30 år eller relativt nära det för det skalas enligt tiden) samt om du tror du kan hänga i ITP2 avtalet framöver.
Nackdelen med ITP2 är mest om man trillar ur avtalet före pensionsuttag för då läggs pengarna i ett sk fribrev (inga nya inbetalningar) och räknas bara upp med inflationen (historiskt lågt men bättre några år framöver) vilket inte är riktigt samma som att växa pengarna på börsen med fonder.
Bäst är att jobba till pension, med hög lön och uppnå 30 år. Det är typ jackpot
Tack!
Jag bara precis tjänat in via ITP2. Har fram tills i våras arbetat inom region och landsting så har endast tjänat in ngr månader inom ITP2 så då är fördelen som du skriver inte så stora men är det då bättre att byta till ITP1? Det verkar ju dumt om pengarna hamnar i ett fribrev om jag skulle få för mig att byta arbetsgivare innan pension.
Tack
Ska fundera om jag tror att jag hänger kvar tills 62år +1 månad och då är det kanske lönt trots allt……
Du kan alltid kolla hur många månader du legat i ITP2 och förväntad pension om du loggar in på Alecta.se
KPMG gissar på 11% uppräkning av ITP2 inför 2023
Precis! Så blir det 2023 och kanske något år till. Risken är att man snart är tillbaka på 0-2% som varit brukligt. Oavsett så bättrar det ju ändå inte på köpkraften, bara försvarar den mot KPI (inte säkert mot upplevd individuell inflation)
Därav att jag är sådär nöjd med ITP2 om den (som för mig) hamnar i fribrev.
Om man däremot kan ligga kvar i ITP2 till 62 år 1 mån. Well, då är det ju perfekt, för man har en säker pension som inte är beroende av börsutveckling.
Jag har räknat lite åt dig. Jag vet, jag är störtnördig… OBS: Detta är väldigt grova schablonberäkningar så se det som en grov uppskattning.
Om du ligger kvar i ITP2 och väljer att gå vid 62 år och 1 månad så får du tillgodoräkna dig dina 7 år + de 3 åren som blir kollektivt slutbetalda. Du får alltså 10/30-delar av full pension. Det ger ca 5200 kronor/månad. Utöver det så har du en ITPK som du kan placera som du vill. Ta en konservativ fond och räkna med 6%. Då har du 132 tusen vid 62 år och en månad. Tar du ut den livslångt blir det ca 500 kronor per månad, men här tillkommer det självklart avkastning på kapitalet (som jag inte har räknat med).
Väljer du ITP1 så blir beloppet lägre. Om du går vid 62 år och en månad så har cu 1,1 miljoner. Livslångt blir det ca 4700 kronor men detta belopp inkluderar inte heller någon värdeökning efter pension vilken självklart tillkommer. Då beloppet är högre här så kommer detta belopp att bli högre med tiden. ITP2s förmånsbestämda del uppräknas ytterst magert efter pension, knappt som inflation.
Så om du vill gå vid 62 år och en månad är det mer en fråga om vilken risk du vill ta. Den förmånsbestämda är trygg, men ITP1 har stor möjlighet att gå om totalt sett.
Hur länge tänker du jobba? Om du vill jobba till 65 så är ITP1 lönsammare då du inte kommer att kunna tillgodoräkna dig mer år.
Fantastiskt Monica- stort tack!
Lite svårt att säga hur jag känner om 6 år men sannolikt kommer jag vilja gå i pension då och endast arbeta som konsult vilket går bra för oss läkare.
Om jag tittar på din beräkning så skiljer det det inte jättemycket mellan ITP 1 och 2. Så jag ska fundera lite.
En fråga till: spelar det i din beräkning ngn roll att jag nu är anställd med en halvtidstjänst med lön på 62000kr. Dvs jag är inte anställd 100% med 50% TL. Finns ngn konstig kvot för deltidsanställning vad du vet?
Lill
Hej Lill,
Det gör ingen skillnad att det bara är deltid.
En sakt till: Beräkningen ovan baserades på samma lön som du har nu, men du kommer ju säkert ha 1-2% löneökning/år så pensionen kommer i båda alternativen vara högre än ovan.
Tack Monica för hjälpen!
Alternativet med kollektiv slutbetalning vid 62 år och en månad kräver att du slutar i pensioneringssyfte, dvs du får arbeta max 7 timmar och 58 minuter per vecka efter det. Jag har iofs aldrig hört någon blivit ertappad och straffad för det, men det kan vara bra att veta att det är det som är kravet.
Ok
Men innebär det bara anställning eller också om man arbetar som konsult i AB?
Allt arbete. Du är ju anställd i ditt i eget AB.