Byta från itp2 till itp1?

Hej,
Jag ska byta jobb och de erbjuder endast itp1. När jag går in på min pension och kollar på simulatorn så skulle det innebära en minskning av pensionen med 1500kr i månaden jämfört med om jag hade legat kvar på itp2. Hur tacklar jag detta på bästa sätt. Ska jag försöka förhandla mig till extra avsättningar eller högre lön och höja mitt privata pensionssparande eller finns det någon annan variant?
Jag är 50år och lönen är 46000kr
/Samson

1 gillning

Det är en stor fråga. Det handlar inte bara om avsättningen utan om systemet.

Jag tycker du ska ringa Collectum som är valcentralen för att förstå mer hur det påverkar just dig. Att resonera kring det och vad du kan göra. Nedan lite info om hur jag ser det.

Det kan också vara bra att kolla med Collectum om det verkligen är så att arbetsgivaren inte har ITP2 eller det bara är en ”fuling” att få in dig i ITP1 som är bättre för arbetsgivaren. Man vet aldrig vilka trick HR tar till i förhoppningen att kandidaterna inte kan sina rättigheter. Själv utsatts för det av HR på ett stort svenskt börsbolag så det är något att kolla.

ITP2 är förmånsbestämd dvs man får pension som en % av ens slutlön.

ITP1 är premiebaserad dvs man får pension beroende på hur man investerat kapitalet. Alltså mer eget ansvar.

Båda är ”bra” men ITP2 är det ursprungliga och betraktades som dyrt och osäkert för arbetsgivare. Tex kan de behöva skjuta till pengar till systemet om det inte räcker. I ITP1 är upp till en själv hur man investerar

ITP2 är bäst om …

1. Man arbetar hos en arbetsgivare fram till pensionering som erbjuder ITP2. Det är precis i det valet du står. Alla arbetsgivare erbjuder inte ITP2.

2. 30 års arbetstid i ITP2 för att få ut maximal pension (annars skalas det ner, tex 22 år / 30 år). Så här får du fråga dig om du tror du kan hänga kvar i systemet om du stannar hos annan arbetsgivare som har ITP2

3. Arbeta minst till 62 år + 1 månad när man kan få “slutbetalning” dvs pensionen slutbetalas kollektivt. Alltså för dig måste du vara kvar i ITP2 i 12 år till för att systemet ska vara maxat/bra för dig

4. Behåller en bra lön fram till pensioneringen (eftersom lönen styr pensionen). I ditt fall är du precis över den gräns där ITP2 verkligen är bra. Man räknar 65% av lönen över ca 44 kkr/m som pensionsgrundande. Alltså hade ITP2 varit bra åren framöver för dig med hög avsättning.

Om man trillar ur ITP2 (som du nu kanske gör, och som jag själv gjorde) så är det som ligger kvar i ITP2 inte så bra. Kapitalet läggs i “fribrev” (fint ord för att det inte sker mer inbetalningar) och det dåliga med det är att fribrevet räknas bara upp med officiella inflationen. Alltså väldigt dålig avkastning och risk för att inflationen urholkar värdet över tid.

Man har dock möjlighet att ta ut ITP2 tidigt, från 55 år, och på kortare tid, minst 5 år, vilket kan vara ett sätt att undvika inflationsrisken (om man trillat ur ITP2) - att man helt enkelt tar ut det först av sina pensioner. Dock ska man komma ihåg att man inte får arbeta parallellt med pensionen, max 20% arbete om man tar ut 100% pension från ITP2. Max 50% vid uttag av ITP2 på 50%. Osv.

Som du ser är det många parametrar så hjälp från Collectum är nog nödvändigt. Det kan ju t.o.m. vara så att man hellre är kvar hos sin arbetsgivare som har ITP2. Och om man ändå byter jobb att man får omförhandla lönen när man insett att nya arbetsgivaren enbart erbjuder ITP1. Högre lön höjer ITP1 avsättning och möjliggör mer eget pensionssparande.

Lycka till :grinning::+1: … och prata med Collectum :slight_smile:

5 gillningar

Jag har nyligen bytt anställning och nu är det ITP1 som gäller mot tidigare ITP2 + ITPK. Det som jag reagerade på är att vid val så måste man sätta 50% i trad försäkring vilket jag spontant ogillar. Jag har generellt tänkt att jag vill ha 100% aktiefond tills 55, lika AP7 SÅFA, som sedan växlar över mot räntor över tid. Egentligen har jag tänkt om jag ännu hellre skulle ha 100% fond längre än till 55…

ITPK:n har jag flyttat till SPP fondförsäkring sen tidigare. Nu valde jag 50% SPP för den nya ITP1.

För mig säger simulatorn att det blir 2000 kr/mån mindre med ITP1 vilket inte låter någon vidare.

Låter som att det har blivit en försämring för mig att “trilla ur” ITP2? Eller finns det andra faktorer som gör det svårt att överblicka?

Det är många ”and, ifs and buts” för att ITP2 ska vara bättre än ITP1. Se mitt inlägg ovan.

Trad behöver inte vara så dåligt. De är i de flesta fall med 50-60% aktier och mycket av resten i fastigheter. Alltså lång ifrån speciellt lågrisk.

Tipset är att kolla på konsumenternas.se för att se vilken investeringsprofil traddarna du kan välja mellan har, så du väljer rätt. Alternativt ringer du Collectum.se som är valcentralen för ITP. Det är deras jobb att hjälpa dig för rätt val för dig.

Eftersom du har ITP2 så måste du ju vara någonstans över 44 år, så det är väl inte så långt borta förrän du behöver tänka på risknivån.

Betänk också att ITP2 är i det närmaste en typ av ränteplacering där din pension styrs av din framtida löneutveckling. Så med 50/50 Trad/Fond så är jag inte säker på att ITP1 faktiskt innebär lägre risk, kanske snarare tvärt om. Inom ITP2 är det ju bara den mindre ITPK delen som är fondlösning.

Debuterar här på forumet med att väcka liv i den här tråden. Den här regeln kring slutbetalning försöker jag förstå. Är det kopplat hårt till att man måste jobba tills man är 62år + 1månad eller är det kopplat till att man har uppnått de 350 månaderna för att få “max”.

Jag började läsa på om ITP2 nyligen i samband med att jag börjar räkna på när jag skulle kunna sluta jobba. Blev lite lätt deprimerad när jag började läsa om ipt2 - får lätt intrycket att man måste stanna tills man är 62år och 1 månad. Jag uppnår 350 månader i ITPK när jag är 58 år om jag räknar rätt. Hade dock hoppats på att kunna gå lite tidigare än så, men får kanske hålla ut tills 58 åtminstonde. Jag har svårt att greppa vad skillnaden blir om jag bara uppnår 350 månader och se t ex byter arbetsgivare som inte erbjuder hög lön eller ITP2 mina år till jag är 62år och 1 månad.

Med risk för att svara fel: Den är hårt kopplad till att någon arbetsgivare betalar pensionspremie enligt ITP2 tills du är 62 år + 1 månad. Flera uppgörelser på mitt gamla arbete gav personer runt 60 år 1 års avgångsvederlag och pensionsinbetalningar till 62 år + 1 månad. Då kunde de vara arbetslediga eller arbetssökande under en tid och sedan gå i pension vid 62 år +1 månad.
Men ska du sluta på eget initiativ så måste du jobba till 62 +1.

Det är 360 månader med inbetalning till ITP2 för att få ut max.

Angående 62+1:

2 gillningar

Är det rätt tolkat att jag efter 360 månader med ITP2 kan börja ta ut “max”, i mitt fall när jag är 59år?

Någon får även gärna förtydliga det här med vad som händer om jag byter arbetsgivare som inte erbjuder ITP2 (efter jag är 59år) och dessutom kanske tar ett lägre betalt jobb, dvs efter jag uppnått 360 månader.

Ja du kan ta ut ITP2 “max” från 59, dvs inget avdrag för förliten intjänandetid.
Däremot blir summan varje månad mindre pga livslängdsantaganden m.m.

Om du istället börjar jobba som lärare i grundskolan som tillhör ett helt annat pensionsavtal kommer din ITP2 förmånsbestämda pension att läggas i fribrev.
Samma sak inträffar om du säger upp dig idag och reser jorden runt på kryssning utan att ta ut tjänstepension.
Om du börjar arbeta hos en arbetsgivare utan ITP2 lär det också läggas som fribrev.

2 gillningar