Bör jag ha ITP1 eller ITP2?

Hej, Jag behöver bestämma mig för om jag ska ha ITP1 eller ITP2 framåt. Jag är 45 år och ligger på 63000 i lön. Tidigare har jag haft ITP1 flest år men har även haft ITP2 under några år mellan 2012 och 2018. Sen 2019 har jag haft ITP1. Hur räknar man ut om det är mer förmånligt med ITP1 eller ITP2 från och med nu?

1 gillning

Hur mycket du får i ITP1 pension är helt beroende av utvecklingen av de fondvalen du gör. Den är premiebestämd och din arbetsgivare betalar in 4,5 procent av din månadslön upp till 47 625 kronor.
På lön över 47 625 kronor och upp till 190 500 kronor betalar arbetsgivaren 30 procent.

Med ITP2 innebär det att pensionen i förväg är bestämd till en procentsats på din lön. Upptill ca 47’ får du 10% av lönen och på det som är över får du 65% av lönen. För att få full ITP2 krävs att du har 360 månaders tjänstetid med ITP2. Beräknat grovt på din lön idag skulle ITP2 ge16 700kr/månad med full tjänstetid. Din lön kommer dock att utvecklas och även pensionsbeloppet.
Men det är inte slut där, inom ITP2 finns även en premiebestämd del ITPK som är runt 2% (i vissa avtal mer) av din lön som arbetsgivaren betalar in. Det är pengar som du själv kan välja hur du vill placera. Storleken på din ITPK beror på din lön, hur länge du haft ITPK och värdeutvecklingen på pengarna.

Om du vet att du hinner få ihop 360 månader (30 år) med ITP2 ska du absolut välja det. För varje månad som saknas minskar pensionen med 1/360-del, så ingen större förlust om det fattas några månader.
Jag har själv gjort det valet och är supernöjd med min pension!

Mn killgissning är att enda tillfälle att kunna välja ITP 1 eller 2 var vid nytt jobb, byte av ftg.

Som trygghetsnarkoman valde jag år 2001 ITP2. Väldigt nöjd med pensionen idag.

Idag är det troligen ITP1 som är standard för den är väl billigare för arbetsgivaren.

ITP2 är ett bra system, förmånligt och så, MEN under några viktiga förutsättningar

1. Man arbetar hos en arbetsgivare ända fram till pensionering som erbjuder ITP2 (annars hamnar det i fribrev och bara räknas upp med inflation). Det är inte helt lätt att hålla sig inom ITP2 eftersom den betraktas som dyr dvs arbetsgivare skyr ITP2 och har rätt ofta implementerat enbart ITP1 (fondbaserad) även för de av oss som egentligen tillhör ITP2.
  2. 30 års arbetstid i ITP2 (annars skalas det ner, tex 22 år / 30 år). Helst då med 30 år (360 månader) både över och under brytpunkten 7,5 IBB. De räknas separat.
  3. Arbeta minst till 62 år + 1 månad när man kan få “slutbetalning” dvs pensionen slutbetalas kollektivt. Inget alternativ att sluta vid 55 från ett ITP2 pensions perspektiv
  4. Behåller en bra lön fram till pensioneringen (eftersom lönen styr pensionen)

I ditt fall, att hoppa in och ut ur ITP2, och sannolikt då mest ur eftersom fler och fler arbetsgivare vill undvika det, eftersom de tar risken om det fattas pengar en dag, så hade jag valt ITP1.

Nackdelen med ITP2 är att om man inte har det fram till man går i pension så läggs intjänade delen (som jag nämnde ovan) i ett sk ”fribrev” (försäkringslingo för att det inte sker inbetalningar) och räknas bara upp med inflationen.

Pengar i ITP1 kan du placera som du vill.

1 gillning