Hej! Jag är 47 år (född 1977) och har i en tidigare anställning (sammanlagt 8 års anställningstid) omfattats av ITP2. De senaste 9 åren har jag dock omfattats av ITP1 men har nu fått en möjlighet (iom uppköp av bolag och omorganisation) att välja om jag vill står kvar med ITP1 eller “gå över” i ITP2. Tjänar jag något på att byta till ITP2 under förutsättning att jag även fortsättningsvis jobbar heltid och är “aktiv på arbetsmarknaden” i åtminstone 15 år till. Har idag en månadslön på ca 55.000.
Förstår att det finns många faktorer som spelar in för slutresultatet men vore tacksam för en generell fingervisning. Har försökt att grotta i detta men det känns som att jämföra äpplen med päron.
För att få ut Max av ITP2 så ska man ha 30 år i systemet men det kommer du inte upp till. Maximalt 8 + 15 år = 23. Pensionen pro-ratas enligt det så % av lönen som ITP2 har räknas ner med 23/30 faktor.
Riskerna att hoppa in i ITP2 igen är
Om du trillar ur den igen så har du bara plussat på ett fribrev (inga mer insättningar) och de pengarna räknas bara upp med inflationen. Varit ok senaste åren men 0-2% om året i många år tidigare. Jämfört med 7% ish på börsen med ITP1 åtminstone till 50% i fond delen och kanske 4% ish till 50% i trad delen så kan låg avkastning ses som en risk
Om du inte kan behålla en bra lön in i kaklet vid åtminstone 62 år och 1 månad när man kan få kollektiv slutbetalning. Behöver inte bara vara karriärsrisker utan även hälsorisker att man kanske inte kan behålla jobbet med den bra lönen till pension.
Svårt att säga vad som är bäst. Eller rättare sagt omöjligt eftersom det beror på det okända som händer nästa 10-20 år för dig.
Personligen hade jag varit tveksam och nog kört vidare med ITP1an
Tusen tack för ditt pedagogiska svar JFB. Jag hade också uppfattat det som att tiden i systemet (ITP2) är en faktor som spelar stor roll och precis som du skriver så vet man ju inte vilka vändningar livet tar på förhand.
Allt gott!