ITP2 för första gången vid 46 års ålder?

Har precis bytt jobb, fått en bra lön på 100k/mån.
Född 1978, 46 år. Har på tidigare jobb endast haft ITP1, och däri skrapat ihop knappt 3 MSek.
Nu ser det ut som att det är ITP2 som gäller för mig på nya stället. Jag kan också välja en 10-taggar lösning, och därmed placera det på annat sätt, ett alternativ kan då vara att välja ITP1.
Jag försöker läsa på om ITP2. Men har svårt att få ut något vettigt kring min situation, jag kommer ju att ha jobbat en kortare del av mitt arbetsliv med ITP2, vet inte heller hur länge jag kommer att arbeta här, kan bli lång tid, men sannolikt inte till pensionen.
Någon som har erfarenheter eller kunskap att dela med sig av?

1 gillning

Wow, det är ingen liten förstainbetalning till ITP2 din arbetsgivare kommer få göra.

Denna kanske kan vara till hjälp.

Skulle du vara ITP2 till pension i denna eller annan arbetsgivare så får du ut ca 36 000 kr i månaden livet ut i förmånsbestämd pension. Det förutsätter att din löneutveckling följer utvecklingen i IBB.

De 36 000 kr är beräknade på årets inkomstbasbelopp och att du får ihop 230 (av 360) månader i ITP2. Förmånen är proportionerad utifrån intjänande och 10% på lönedelar upp till 47 625 kr, 65% över det.

Du får också kollektiv slutbetalning där du fortsätter tjäna in sista åren om du går i pension från 62 år 1 månad.

Om ITP1 eller alternativ ITP ger mer än 36 000 kr i månaden livet ut kan det vara bra att byta. I ITP1 finns dock ingen gratispension i slutet av arbetslivet.

Kolla upp vilken premie du skulle få om du väljer Tiotaggaren. Kan du placera med låg avgift och premien är bra är det attraktivt för man kan placera allt fritt. Ingen inlåsningseffekt som förmånsbestämd. För slutbetalning är du för gammal redan. Frilagd premie ska man inte ha. ITP1+extra eller premietrappa bör det vara.

kollektiv slutbetalning kan man få om man går vid 62 år + 1mån men man får naturligtvis inte lika mycket som de som jobbat 30år inom itp2. (iaf när jag loggar in på Alectas hemsida o simulerar att går vid 62år +1mån)

itp2 ger 65% över 7,5 inkomstbasbelopp av din slutlön medan itp1 ger 30% över 7,5inkBB i premieinbetalning och alternativ itp brukar ge lite mer än 30%.

Ett ytterst förenklat sätt att räkna, om du tror att du hinner lite mer än fördubbla (65%/30%) ditt itp1-kapital tills ca 70års ålder så går du på break-even med itp2. Dock bör fördubbling vara i reala termer (ej nominella). Detta eftersom itp2 följer inflationen som förhoppningsvis din lön oxå gör.

Svårigheten med itp1 är naturligtvis att hinna fördubbla pengarna som sätts in i arbetslivets slutskede. Därför är väl tumregeln att ha itp1 när man är ung o itp2 när man är gammal.