Hej!
Premiär på forumet! Jag är 46 år och jobbat 20 år inom samma koncern. Bor på gård som är avbetald så helt skuldfri. Lite egen skog för att hålla värmen. ISK på > 2MSEK. En lön på 55’, löneväxlar 3’. Jobbat för att nå FIRE men nog insett att jag vill fortsätta jobba med ngt meningsfullt. Planerar att antingen ta ett lärarjobb på deltid eller starta eget.
Nu till frågan, jag har ITP2 idag, en tjänstepension på 1,3 MSEK. Byter jag till lärare så blir det ITP1 och ITP2 urholkas sakta vad jag förstår. Läste om att konvertera till tiotaggare, är det nåt jag borde göra innan jag säger upp mig? Vad är smartast. Jag vill inte jobba heltid fram till 67(69) så att ändra Pensionslösning kanske är att föredra hursomhelst. Vad är bäst lösning om jag startar ett eget AB? Jag behöver inte plocka ut pensionen i förtid om det inte är en fördel.
Försökt hitta liknande fråga på forumet men utan att lyckas!
Ha en fin lördag!
ITP2 är en förmånsbestämd pension vars storlek i princip är beroende på din lönenivå och antalet intjänade månader.
När premier för ITP2 inte längre betalas in hamnar den i “fribrev”.
Värdet på ITP2 fribrev skrivs upp årligen av Alecta baserat på inflationen.
Det flesta lärare är inte tjänstemän inom privat sektor och har därför inte ITP utan andra avtal såsom KAP-KL eller PA16.
Vad för slags lärartjänst har du tänkt dig ?
10-taggare 2022 kräver månadslön på 58197 enligt denna länk.
Tack för svar! Aha, hade missat det, antar att bonus inte räknas? Med bonus kom jag upp i 63’ förra året inklusive löneväxlingen. Om jag kommer upp i tiotaggarnivå är det då en bra idé att byta? I såfall bör jag nog avsluta löneväxlingen för att komma upp i nivån och börja löneförhandla, jag har stått still senaste åren.
Jag vill testa högstadielärare (inom kommunen) i matte och även starta upp ett AB. Tänker att jag fakturerar för Max 20000 per månad i AB.
Kanske inte tiotaggare är en lösning. Funderar bara på vad jag bör tänka på när jag lämnar ITP2 20 år för tidigt kan jag göra något för att förbättra min pension?
10-taggarlösning är inget du kan välja på eget bevåg utan att din arbetsgivare erbjuder den möjligheten.
Din nya tjänstepension (KAP-KL ?) kommer du kunna ta ut ovanpå din ITP2 om du så vill.
De olika tjänstepensionerna är byggklossar som du kan laborera med för att nå vad som är optimalt för just din situation när det är dags för pension.
När du lämnar så omvandlas den till ett “fribrev” så du varken kan eller behöver göra något.
När det gäller pensionslösningar för egenföretagare finns det flera trådar, men i korthet är rådet: ta ut lön upp till brypunkten för statlig skatt, ta ut utdelning. Spara inte en pensionsförsäkring.