Hej!
Jag har en tiotaggarlösning. När jag gjorde valet var jag tyvärr inte tillräckligt insatt. Men som det visar sig nu tror jag ändå att jag gjort rätt val efter några justeringar; flytt av pensionsbolag, läsning, rika tillsammanspodden mm. Tack Jan & Caroline!
Så här förstår jag det och har räknat enl. följande:
ITP2 är förmånsbestämd:
På lönedelar upp till 7,5 inkomstbasbelopp per år får du motsvarande 10 procent av din lön i ITP2-pension.
På lönedelar mellan 7,5 och 20 inkomstbasbelopp får du motsvarande 65 procent av din lön i ITP2-pension.
Detta gäller slutlönen (brutto) innan du går i pension vid 65år förutsatt att du har jobbat i 30 år under ITP2. ITPK ingår även med 2% av årslönen och är premiebaserad, man kan där välja placering.
Som exempel då om du har en slutlön på 60kkr/mån så innebär det med 2024 års basbelopp en pensionsutbetalning på 12806kr/mån livsvarigt + ITPK potten.
Tiotaggarlösningen är premiebaserad som ITP1:
På lönedelar upp till 7,5 inkomstbasbelopp per år får du 4,5 procent av din lön i premie som går till din tjänstepension enl. de förvaltningsval du gör.
På lönedelar mellan 7,5 och 30 inkomstbasbelopp får du 30 procent av din lön i premie. (Ibland ännu mer beroende på avtalet)
För att kunna leva upp till ITP2 nivån med en tiotaggarlösning i exemplet ovan behövs ett kapital på ca. 3M SEK vid 65 års ålder. Då kan du ta ut motsvarande summa / månad (12806kr) i ca. 24 år förutsatt att kapitalet har en utveckling på 2% per år under uttagsperioden.
Om tiotaggarlösningen går bättre så att du har mer i kapital vid pensionsålder eller om du kan ha bättre avkastning under uttagsperioden så blir det mer pengar över till dig. (Med ITP2 är det fast bortsett från 2% ITPK). Samtidigt finns inga garantier i tiotaggarlösningen. Om du misslyckas med förvaltningen som du ansvarar för själv kan du förlora delar av kapitalet. Men det finns också mycket att vinna om man räknar på det och gör bra investeringar. Jag har valt att stanna kvar i tiotaggarlösning baserat på detta.
Har jag förstått och räknat rätt? Det vore jättekul att höra om det är någon som har liknande tankar?