ITP2 (Förmånsbetsämd del)

Nån som har riktigt koll på hur detta Fungerar.
För att få full ITP2 så skall man:
haft det i minst 30 år från det år man fyllde 28
Jobba till 65 år

Som jag fattat det så blir den enligt ovanstående av din slutlön (om du inte drabbas av lönekapning dvs din lön har ökat mer än i dagsläget 3% /år de sista 5 åren innan pension) . Eller är det den lön du har vid 62 år och 1 månad , för det är ju en brytgräns då man kan gå i pension då betalar " collectum? "in mellanskillnaden fram till 65 år, slutar man vid 62 och 0 månader görs inte de 3 sista årens betalning.
Om man inte har 30 års arbete så minskar pensionen med 1/360 del /månad som saknas.
Men nu hur fasen räknas det hela om jag tex tänker gå i pension vid 58 då jag har gjort min 30 år med ITP2? och räknas då lönekapning från 53 års ålder? (5 år)
Den är ju lite lurig eftersom den baseras på slutlönen, konsten är att avsluta med hög lön ger rejäl kickback där. Mao den är riktigt bra pension om du jobbar längeoch har hyfsat hör lön, men hur blir det vid tidig Pension?

Det stämmer som du säger att pensionen blir baserat på slutlönen enl. uträkning. Det är ett bra system OM man uppfyller att:

1. Man arbetar hos en arbetsgivare fram till pensionering som erbjuder ITP2 (annars hamnar det i fribrev - se nedan). Det är inte helt lätt att hålla sig inom ITP2 eftersom den betraktas som dyr dvs arbetsgivare skyr ITP2 och har rätt ofta implementerat enbart ITP1 (fondbaserad) även för de av oss som egentligen tillhör ITP2.
  2. 30 års arbetstid i ITP2 (annars skalas det ner, tex 22 år / 30 år)
  3. Arbeta minst till 62 år + 1 månad när man kan få “slutbetalning” dvs pensionen slutbetalas kollektivt.
  4. Behåller en bra lön fram till pensioneringen (eftersom lönen styr pensionen)

I alla andra fall är ITP2 inte så bra. I mitt fall har jag cirka 15 år i ITP2 och sedan trillade jag ur ITP2. Då läggs kapitalet i “fribrev” (fint ord för att det inte sker mer inbetalningar) och det dåliga med det är att fribrevet räknas bara upp med officiella inflationen i Sverige som för 2020 av 0.4%. Alltså väldigt dålig avkastning och risk för att inflationen urholkar värdet över tid.

Man har dock möjlighet att ta ut ITP2 tidigt, från 55 år, och på kortare tid, minst 5 år, vilket kan vara ett sätt att undvika inflationsrisken - att man helt enkelt tar ut det först av sina pensioner. Dock ska man komma ihåg att man inte får arbeta parallellt md pensionen, max 20% arbete om man tar ut 100% pension från ITP2.

En annan möjlighet är att man kan dela upp ITP2 uttaget. Tex kan man ta 50% pension (jobba 50%) från tex 55 år i 5 år och sedan ta 100% pension från 60 år. Man kan dela upp det i max 3 delar om man vill.

Det är ett lite knäppt system och svårt att räkna på eftersom ITP2 presenteras som en pension i kr/månad och det inte är helt lätt att omvandla till kapital. Minpension.se försöker göra det man jag tycker det hamnar fel.

Bäst är att först logga in med BankID på Alecta.se som är de som hanterar ITP2. Där kan du se vad du tjänat in och hur många månader du har mm. Man kan även göra enklare uttagsberäkningar. Om du vill förstå något mer avancerat är det bäst att ringa Alecta. Även personalen där har ibland svårt att räkna på något som är mer än 2 år framåt men de är verkligen hjälpsamma så värt att ringa dem. Jag har pratat med dem en 3-4 gångar för att förstå vettigt :slight_smile:

1 gillning