Ta ut ITP2 och jobba deltid

I en annan tråd, ITP2 (Förmånsbetsämd del) - Nr 2 av JFB så beskrivs det att man redan från 55år kan börja plocka ut ITP2 om man samtidigt går ned på deltid. Jag är nu 54, egen konsult och har en gammal ITP2 pott som jag börjat fundera kring. Just nu jobbar jag ca 80% och ett av mina alternativa spår är att gå ned till ca. 50% inom några få år.

Men hur räknas deltid när man är egen? Baseras det på antalat timmar man jobbar per år eller på något annat sätt, och hur räknas då semester som kan variera mellan arbetsgivare.

Googlade fram en siffra på 260 dagar/år och 2080 timmar/år som arbetsförmedlingen räknar som årsarbetstid. Innebär det då att om jag debiterer 1040 timmar per år så kan jag säga att jag jobbar 50%? I detta har man ju då helt exkluderat semester.

Bra fråga!
Ingen aning hur de räknar på egna företagare.
Antar att de kräver något bevis på deltid. Annars skulle man i princip officiellt kunna jobba halvtid men till dubbla taxan med förstående kunder.

Bäst är nog att ringa Alecta och rådfråga dem inkl vilka ”bevis” de behöver … sen vet man ju aldrig i Sverige - det kan vara stenhård kontroll eller ingen alls annat än man råkar ut för en revision.

Jag hann inte ens fylla på kaffekoppen innan svar :slight_smile: Då kontaktar jag dem och återkommer med svaret.

1 gillning

Japp, så ”jobbar” vi på RT :joy:
Satt precis själv o fikade