För nu ganska många år sedan var jag anställd i ett större företag med kollektivavtal och fick då tjänstepension ITP2 (förmånsbestämd). Sedan den anställning upphörde har jag betalat ganska mycket pengar i en fortsättningsförsäkring för att försöka uppnå de 30 åren som krävs för full ITP, trots att den kommer landa på en lägre nivå, baserad på den lön jag hade då (så fungerar det med fortsättningsförsäkring). Är det bättre att skippa fortsättningsförsäkringen och börja med ett individuellt pensionssparande som företaget/arbetsgivaren sätter av till? Någon som funderat och räknat på detta?
Oj, det är verkligen ingen lätt fråga, även om jag själv studerat ITP2 för egen del rätt mycket.
Menar du själva ITP 2 ålders pensionen?
Mig veterligen kan man inte fortsätta med den sedan 2010. Sedan dess kan man bara fortsätta med TGL (tjänstegruppliv försäkring) och för FTP området med sjukförsäkring… men det är ju inte ålderspension.
Om det verkligen är din ITP 2 ålderspension så har du fortsatt med den i minst 10 år (före 2010) så du är ju ganska djupt inne i betalningarna.
Vad som är bäst att göra beror på en massa parametrar - din lön (som styr ITP 2 premien dvs hur mycket du måste betala in), hur många år du har kvar till pension och de 30 åren, och vilken lön du är säker på att ha vid en pension efter 62 år (eftersom lönen på slutet styr pensionen).
Om du har löner en bra bit över 40 tusen i månaden, dvs där ITP2 verkligen kickar in (både i kostnad och pension) så hade jag tagit hjälp av en oberoende rådgivare … notera oberoende för att du inte ska bli uppskörtad:) Sök här i trådarna. Jan Bolmeson har nyligen lagt ut tips på några oberoende rådgivare som du kan fråga om de kan ge dig konkreta beräkningar/råd.
Själv har jag varit i ITP2 men ramlade ur efter ca 15 år. Nu sitter jag med ett fribrev som bara räknas upp med mindre än 1% om året. Som egen företagare har jag inte råd att betala till ITP 2 även om jag hade fått. Min plan nu är att ta ut ITP 2 tidigt i pensions karriären så att värdet inte urholkas av inflationen.
ITP2 är kanon OM man har det fram till minst 62 år, uppfyller de 30 åren, har en hög lön fram till pensionen OCH har en arbetsgivare som betalar för den. MEN hur många uppfyller det? Få, för arbetsgivare skyr ITP2 som pesten eftersom den betraktas som dyr och förmånlig för den anställde.
Ledsen, har inte mer konkreta råd men som sagt - om det handlar om hög lön dvs mycket pengar så är nog en oberoende rådgivare nödvändigt för att reda ut vad som är bäst i din situation
Tack för lång och intressant utläggning! Får fundera på det där med oberoende rådgivare.
Jag har också fribrev och nu när jag hörde med mitt pensionsbolag så menade de på att jag endast får arbeta 8tim per vecka (?) om jag börjar ta ut itp2. Tänkte ta ut det 5 år nu innan allmän pension och parallellt jobba i egen regi. Är det korrekt att “ITP får man ta ut i pensioneringssyfte. Pensioneringssyfte innebär max 8 tim arbete i veckan i företag med itp” Stämmer denna information som jag fick från pensionsbolaget?
En följdfråga/ är fribrevets indexuppräkning bättre nu i en inflationsekonomi och kan jag låta fribrevet ligga kvar till 65 års ålder? Jag fick info om att efter 65år är det inga regler om maxtimmar på arbete från itp?
/Vänliga hälsningar
Ja, 2023 års uppräkning var mer än 10% och 2024 mer än 6%.
Första gången jag kommer i kontakt med det begreppet, kan någon förklara vad det är och innebär?
Ja det stämmer.
Dock under mina år i branschen har jag aldrig stött på att någon blivit tillfrågad eller kollad.
Vad som skulle kunna bli konsekvensen av att eventuellt bli påkommen kan man också fråga sig lite hypotetiskt, stoppa utbetalningen inom de första 5 åren är ju i dagsläget inte möjligt med hänsyn till inkomstskattelagen.
Böter eller straffavgifter lär inte komma på fråga så vad skulle Pensionsbolaget kunna göra egentligen mer än att rycka på axlarna…
Skulle man sedan bli livegen och ha begränsade möjligheter till att fatta nya ekonomiska beslut i all framtid rörande arbete bara för att man kickat igång sin ITP-utbetalning?
Så länge du inte arbetar på en arbetsplats där du tjänar in nya pensionspremier till ITP bedömer jag det som riskfritt.
??? Vad menar du? Jag har aldrig hört talas om det.
Tack för svar och förtydligande. Jag blev förvånad eftersom jag har följt diskussionen här på forumet och studerat ramar och regler om att ta ut tjänstepension och det var först när jag pratade med pensionsbolaget om att arbeta parallellt som de hade denna tydliga regel om 8tim per vecka. Just i de fall man själv har tjänstepension så ökar “risken” att man konsultar åt bolag som har tjänstepension så att säga Obs viktig för mig att inte trixa och eller ha en kreativ syn på regler och kontrakt.