Lönekapning Alecta tjänstepension

Kom ihåg;
Alecta har lönekapning !!!
De tittar på Din inkomst det år Du fyller 60 och ditt företag betalar in tjänstepension på detta år.

I mitt fall jobbade jag endast 3 månader hos min arbetsgivare detta år.

Jag är idag en FATTIGPENSIONÄR med 340;- i garantipension.

Så kolla med arbetsgivaren hur det ser ut innan anställningsavtal.

Jag och min chef hade inte kunskap om detta så det var en förödande konsekvens för min del.

1 gillning

Förstår inte riktigt omständigheterna här. Det är rimligen något som har koppling till något visst avtal, inte något som gäller generellt.

Det förekommer i ITP2, tex om man går ner på halvtid sista tiden så baseras hela din förmånsdel på detta om du har otur. Det verkar vara ett stort problem med en stor tjänstepensionsform.

Det finns någon fix med att de kan titta bakåt mer än ett år men det kan definitivt vara ett problem ändå. Jag vet inte heller om det finns fix till alla situationer med lönekapning.

Min lösning är att undvika deltid helt med ITP2. Helst ska man avsluta sista året med jättehög lön :nerd_face:

ITP2 har även andra sjukligheter. När man påbörjat uttag “förbjuds” man att arbeta mer än 8h per vecka resten av livet. Det borde bryta mot FNs mänskliga rättigheter, en är “rätt till arbete”.

Jag tror det blir så här när man har en stor uppsättning tjänstemän i facket som ska hitta på nya komplicerade regler varje år och för varje avtal. De ska komma hem med någon liten för eller nackdel de förhandlar om varje år också, till slut blir själva komplexiteten så svår att det blir rättsosäkert. Det är väldigt synd om de som drabbas. :woozy_face:

3 gillningar

Det är såhär för som Alecta sa när bonusar och stora löneökningar tillkommer skall arbetsgivaren inte betala tjänsepension på det.

Så då räknades mina tre månaders anställning (det år jag fyllde 60 år )som hela det årets grund för de fortsatta åren efter,
i min anställning hos SJAB.

Helt sjukt. Istället för att räkna de tre månader ×4 för att få fram det årets fiktiva tjänstepensionsinbetalning.

Totalt snuvad alltså.
:laughing:

Det är inget konstigt med att tjänstepensionen beräknas per kalenderår. Jag har själv förstått det tidigare, alltså utan ha läst på specifikt. I samband med att jag fick ett avgångsvederlag för ett antal år sedan lade jag i förhandlingen stort fokus på att få en extra månad och 31/12 som ”sista anställningsdag”. På den där sista lönen fick jag 30% avsättning till tjänstepensionen. Det var inget jättebelopp men jag såg det som principiellt viktigt.

Jag uppfattar alltså den här logiken som mer eller mindre självklar. Om det finns variationer så vore det intressant att veta.

För de flesta spelar sådant här rimligen begränsad roll men med lösningar typ ”fem sista åren” blir det ju surt om år 1 eller år 5 inte är ett helt år.

2 gillningar

Jag började ta ut itp2 hos Alecta när jag var 62 år och en månad, då utfaller en slutbetalning, den innebär att jag får samma pengar som om jag jobbat tills jag fyller 65.
Fram till dess får jag bara jobba 7,5h i veckan, efter jag fylllt 65 försvinner den begränsningen.
Ganska självklart tycker jag, dessutom har jag inga planer på att jobba inom överskådlig framtid.
För övrigt tog jag ut itp2 på 9 år. Alecta och Folksam.
Mvh Tony

1 gillning

Om du skulle ta ett nytt jobb nu (före 65), nån ville “drafta” dig s.a.s. och du jobbade säg 37.5h /v igen för att du ville, inom ett annat avtalsområde så skulle du bara kunna göra det. Inget spec skulle hända, inte vad jag vet. Din ITP2 du satt igång, kan inte ändras el pausas. Den är huggen i sten

Tror inte det bryter mot nån rättighet, för mig veterligen finns inget kontrollorgan som utfärdar nåt slags sanktion om du börjar jobba igen med ITP2 under utbetalning.
Förstås: du kan aldrig mer gå in i ITP2 (kanske inte ITP1 heller, Alecta kan ju “se dig”), men det spelar ju ingen roll. Och många andra avtalsområden finns.