Nya pensionsregler 2025

Allmänna regler för tjänstepension 2025

1. Flexiblare utbetalningsregler:

Från 2025 kan du pausa och ändra utbetalningar av tjänstepension under de första fem åren efter att utbetalningen påbörjats.

Detta gäller endast tjänstepensioner som börjar betalas ut från och med den 1 januari 2025.

1. Separat hantering för flera pensioner:

Om du har flera tjänstepensioner som börjar tas ut vid olika tidpunkter, kan varje uttag ändras eller pausas under sina respektive fem första år.

1. Implementeringstid för olika avtal:

Reglerna är redan i kraft för de flesta avtal från 2025.

För ITP gäller dock att ändringarna införs senast den 1 oktober 2025, och för SAF-LO senast den 1 januari 2026.

Arbete och tjänstepension

1. Arbete vid påbörjat pensionsuttag:

Tidigare var det begränsningar för att arbeta samtidigt som du tog ut pension, särskilt inom ITP 2.

Med de nya reglerna kan du pausa utbetalningarna om du återgår i arbete, vilket gör det enklare att undvika hög marginalskatt.

1. ITP-specifika regler:

För både ITP 1 (premiebestämd) och ITP 2 (förmånsbestämd) blir reglerna flexiblare under 2025.

Förmånsbestämda pensioner (som ITP 2) är dock något mer reglerade, och förändringar kan kräva mer tid att implementera.

Praktiska tips

1. Kontakta din pensionsförvaltare:

Förändringar måste göras via det bolag som hanterar din tjänstepension.

Omfattningen av förändringar kan variera beroende på ditt avtal.

1. Planera ekonomiskt:

Överväg noga hur en paus eller ändring påverkar din pension och ekonomi på lång sikt.

Verktyg som minPension.se kan hjälpa dig att få en översikt.

1. Skatter och uttag:

De nya reglerna gör det möjligt att minska marginalskatten genom att pausa pensionen vid arbete.

13 gillningar

Bra sammanfattning :+1:

1 gillning

De nya reglerna gäller även pågående tjänstepensioner, åtminstone vissa.

Det kan nog finnas olika avtal.
Tala gärna om om du finner mer information.

1 gillning

Här är två som jag känner till att det gått att pausa pension som började betalas ut för ett par år sen.
ITP2 hos Alecta: Från januari kan du pausa din tjänstepension hos oss | Alecta
KAP/KL hos KPA: Fritt fram att pausa utbetalning av tjänstepension från KPA Pension - KPA Pension

1 gillning

Lagen är ett bra intiativ men då den inte är tvingande och bara gäller de första fem åren är den ganska lam.
När det gäller förmånsbestämd pension så tillåter Alecta det men inte KPA (vilket är trist då så många inom kommun- och region) har dem.
De icke kollektivavtalade leverantörerna har inte samma press på sig att införa detta, men jag tycker helt klart att det är en USP om de gör det.

Det ska bli superintressant att se hur det blir framöver.

2 gillningar

Jag har pensioner hos Alecta. Men jag kan endast se att de tillåter det för de premiebestämda. Men jag har skrivit och frågat.

1 gillning

Jag hittade denna sidan där det framgår i Frågor/Svar att paus även gäller förmåns bestämd ITP2.

Måste jag pausa all utbetalning?
Om du har förmånsbestämd ITP 2 Ålderspension och/eller ursprunglig ITPK i en försäkring måste du pausa hela den utbetalning som pågår från respektive del
(ITP 2 Ålderspension respektive ursprunglig ITPK). Du kan inte pausa till exempel endast halva utbetalningen från respektive del (ITP 2 Ålderspension respektive ursprunglig ITPK). Har du flera försäkringar med förmånsbestämd
ITP 2 Ålderspension och/eller ursprunglig ITPK behöver du inte pausa utbetalningen från alla försäkringar om du inte vill.

2 gillningar

Så här svarade Alecta på min fråga:

Hej,

Tack för din fråga om att pausa utbetalningen.

Parterna inom avtalsområde ITP har beslutat att det ska gå att pausa utbetalningen av tjänstepensionen senast från och med 1 oktober 2025. Hos oss på Alecta kan du pausa utbetalningen av din ålderspension redan från 1 januari 2025. Det gäller både premiebestämd pension och förmånsbestämd pension inom ITP.

2 gillningar

Jag ringde runt härom veckan och enligt Alecta kan man inte bara pausa utan även ändra (förlänga) utbetalningstid samt välja att ta ut en del, t ex börja med 50%. Samma sak hos SEB förutom en gammal IPS konstigt nog. Hos SHB ingen flexibilitet alls pga saknat systemstöd men antagligen så löser de det under året. Generellt stor förbättring mot tidigare. Jag har ITP2 “tiotaggar” upplägg

1 gillning

Hur blir det med åldersgränsen för kollektiv slutbetalning i ITP2? Förskjuts den i samma omfattning som pensionsåldern förskjuts?

Så vitt jag vet gäller både 55 för tidigaste uttag och 62 år + 1 månad för kollektiv slutbetalning fortfarande för ITP2.

Jo, så står det idag. Men med förskjuten pensionsålder verkar det osannolikt att den åldersgränsen står kvar. Rimligen följer den med årskullarna. De som såsmåningom förväntas få en pensionsålder på 67 år borde rimligen inte kunna få kollektiv slutbetalning förrän vid 64 år + 1 månad. Eller kan det vara en oväntad liten guldgruva här? :slight_smile:

Riktålder gäller endast allmän pension.
Ålder för tidigaste uttag av har redan ändrats från tidigare 61 år till 62, 63, 64 beroende på när man är född.
Tidigaste ålder för uttag av ITP2 är oförändrad 55.

ITP2 är ett avtal mellan arbetsgivare och fack på den privata tjänstemannasidan.

55-årsgränsen i tjänstepension och privata pensionsförsäkringar finns i skattelagstiftningen och går naturligtvis att ändra men staten klampar ogärna in i avtal mellan arbetsmarknadens parter.

ITP2 kommer att fasas ut naturligt då den endast gäller tjänstemän födda före 1979.

edit /
Inbetalning till ITP2 görs inte efter 65 års ålder:

2 gillningar