Varför är så många pensionstyper tänkta att betalas ut mellan 65-70, när de flesta lever betydligt längre etc?

Varför är så många pensionstyper tänkta att betalas ut mellan 65-70 år, när de flesta lever betydligt längre, och det blir stor avbränning i skatt dessa fem år, om man har hög lön och bor i Sverige?

För många som har dålig planeringsförmåga lär ju 70-årdsagen dessutom bli deras tråkigaste? Typ halverad pension, i alla fall före skatt?

1 gillning

Ett ofog som är konstruerat i grund och botten för att många pensionslösningars utbetalningstid korrelerar med utbetalningstiden för återbetalningsskyddet vid dödsfall.

Att många sen dumt nog väljer att ta ut tjänstepension och privat pension på så kort tid gör pensionsåldern till en berg och dalbana. Initialt kul men med en brutal inbromsning efter fem år.

1 gillning

Nja, de är väl inte tänkta för att betalas ut på 5 år. Det är väl individen själv som väljer själv.

Att det i många fall är det dumt val, är däremot riktigt.

1 gillning

I vilken utsträckning kan man välja längt på tiden för utbetalning? Brukar det gå för de flesta pensionsprodukter?

Har aldrig hört om någon som inte går att välja minst 20år på och oftast går det välja livstid.
Jag kommer däremot ta ut så mycket som möjligt snabbt (till brytgräns) och sen förvalta dem själv.

2 gillningar

Vad händer med månadsbeloppet om man tar livstid? De flesta tex tjänstepensioner har väl ett bestämt belopp ihopsamlade pengar? Jag antar att mestadels personer med god hälsa väljer detta?

Vid livslång utbetalning av tjänstepension görs en beräkning baserad på din åldersgrupps antagna livslängd.
Om du lever längre får du mer än du har tjänat in :slight_smile:

1 gillning

Hur beskattas återbetalningsskyddet? Inkomst av tjänst? Livförsäkringar som jämförelse beskattas väl inte alls?

Alla pensionsprodukter har som default att betalas ut på det ena eller andra sättet. Det normala är att man när man börjar närma sig pension tar ställning till om detta förvalda alternativ passar de egna förhållandena eller inte.

1 gillning

Tjänstepensionen beskattas på samma sätt som din statliga pension.

Du kan inte jämföra en livförsäkring med en pension. En livförsäkring har ju betalat in med skattade pengar.

2 gillningar

Ofog är väl att ta bort incidament för pensionsparande, och straffa folk med minusränta, extraskatt på “höga” belopp (som inte ens räcker till insats för en lägenhet).

Det som är viktigt att komma ihåg är att skjuta fram startdatum om man inte vill påbörja uttag enligt det som är förbestämt.

1 gillning

Utbetalning av pensionskapital är inte K-klassat, dvs inte inkomst och arvs/gåvoskattefritt. Dina förmånstagare får det ovanpå sin inkomst som inkomst av tjänst. De kan välja att avstå till övriga förmånstagare. För försäkringar tecknade efter 1976 är detta endast make/maka/partner/namngiven sambo, barn eller barn till make/maka/partner/namngiven sambo.

1 gillning

Det är inte tänkt så. Det är bara en ”default” som ligger för en del pensioner på tex Min Pension. Tanken är att man ska skräddarsy det för ens egna specifika situation, vilket inte alltid är så lätt.

De flesta pensioner går dessutom att ta ut från 55 år. Det är bara inkomstpension, PPM och vissa kompletterade tjänstepensioner (tex ITPK) som inte kan ta ut förrän tidigast 62-64 år (vilket kan skjuta fram ytterligare beroende på statens beslut).

Så tänk mer på pensionspengarna på olika konton som ett pussel med bitar som har lite olika form (regler). Man får sätta sig och pussla med andra ord :slight_smile:

2 gillningar

Intressant! Tack!

Om man tar ut en pension i tio år från och med 65, och avlider vid 70, brukar det finnas efterlevandeskydd då till make/maka, på pengarna som är kvar? Gäller detta också vid valet utbetalningstid “på livstid”?

Återbetalning är oftast ”icke val” alternativet för tjänstepensioner dvs är rätt ofta som det blir om man inte gör ett annat val.

Det spelar ingen roll vilket uttagstid som man använder, men dör man sent så blir det ju väldigt lite kapital kvar att återbetala.

Bäst att kolla på Min Pension vad som gäller för dina pensioner. Man ska kunna hitta informationen där. Ev måste man logga in på respektive bank/försäkring för att kolla.

Återbetalning finns dock inte för inkomstpension och PPM. Man får en pension den månaden man dött sen är det stopp.

Återbetalning av tjänstepensions kapital kostar dock en del. Det är som en försäkring.

Alternativet är att man istället får arvsvinster dvs del av andras pensioner som inte heller har återbetalning. Man delar kollektivt på varandras pensioner. Detta kan ge 1-2% mer i pension (ökar med åldern eftersom fler och fler dör). Man ska dock komma ihåg att en tjänstepension utan återbetalning är svårare att flytta eftersom det kan krävas läkarundersökning mm. Detta gäller icke-kollektivavtalade tjänstepensioner.

Återbetalning är vettigt om man har partner/barn som kan ärva ens tjänstepension. Andra kan inte ärva pensionen. Tex inte syskon eller andra man skulle vilja.

1 gillning

Fick nyligen pensionsrådgivning då arbetsgivaren bytte pensionsbolag. Kom fram att jag fått tjänstepension utan Återbetalning på förra tjänstepensionen. Så det är kanske inte alltid standard.
Var dock bara att kontakta förra pensionsbolaget och ändra.

Ett till tips jag hörde är att tjänstegrupplivförsäkring bara utbetalas till partnern om man är gift, inte om man bara är sambo. (Gick den till familjen annars?)

Mina ITPK går att ta ut från 55.

1 gillning

Grattis! Inte min, åtminstone inte på Min Pension simuleringen. Tidigaste från 62 år.

Men de kanske gör fel i simuleringen. På Min Pension står det ju inte heller att man man ta ut ITP2 tidigare

Jag kontaktar dem och återkommer :slight_smile:

1 gillning

Det är en begränsning hos minPension.se, varken ITP2 eller ITPK kan ha tidigare datum än 62 år i deras simulator.
Så här skriver de i en förklarande text:

Pensionen betalas normalt ut livet ut, men du kan välja en annan utbetalningstid från 55 års ålder. På Minpension.se kan du av beräkningsmässiga skäl endast räkna från 62 år

3 gillningar